Friday, November 29, 2013

INGNORE SAHAJA

apa perasaan kita
bila kita di tuduh buat benda yang kita tidak buat pun
sakit hati??
opkos..
marah??
opkos..
menjerit??
tidak..
menengking??
tidak..
naik sawan??
jugak tidak...

sy besa nya akn sakit hati dlm diam
mengadu la dgn org2 tersayang..terutama my laki
tp my laki bkn jenis yg akan terima bulat2 ckp bini dia tau
dia jenis yang akan fikir dahulu dan siasat dahulu
mula2 tu sedih jgk..tp bila pikir balik...
bagus nya laki aku..
dia seorang yang adil dan berfikiran positif
iya la..klu bini buat salah tak kan la dia mo kasi biar kan
suda jd tanggungjawab nya utk kasi betul mn yang tak betul..

bila suda dia paham cerita dr a to z
nmpk bukti..
dia jgk tidak akan menyuruh bini nya jadi org jahat
dia akn pujuk bini nya
utk jadi org baik2..
dia akan ckp spy sy bersabar dan biar kan la org buat jahat dengan kita
asal kan kita tak buat jahat dgn org
kita ada Tuhan untuk menilai sepa diri kita
orang tidak nmpk tp ALLAH S.W.T nmpk
malaikat kiri kanan bahu kita 24/7 bertugas tanpa miss
maka sy dgn hati berat akan bersabar..
dan membiarkan apa sahaja perbuatan org terhadap sy
wlu pn sy sblm tu mengadu jgk dn be ckp d blkg2 jgk bersama kwn tertentu yang di percayai

ada la beberapa kali suda kena dgn kerenah2 org yang dot dot dot nie

tapi sehingga kini
belum pernah lagi aku terpikir untuk
menengking org2 mcm tu
marah depan2..
naik sawan depan2..
hihi
sebab???
bila kita buat gtu
kita akn sama level kan diri kita dgn org yg berperangai dot dot dot..
org lain yg tak tahu cerita..akan buat penilaian yang bukan2 plk nnt
bukan semua org tau cerita sebenar dr a to z..
klu pn org tau..
ada ka org tu akan dgr ckp kita..
jadi..prinsip aku dr dulu
bila aku suda tau punca masalah
aku akn biar kan shj
biar la masa shj yang menentukan sepa yg betul sepa yang salah..
lambat atau cepat sm shj
yang penting kita tidak buat pn apa yg org tuduh kita buat atau pn ckp

kesian kan org yg sanggup membuat cerita palsu
utk menutup kesalahan diri dan kelemahan diri
tau kah kamu memfitnah itu dosa besar!!!
jgn la amal kan sikap menipu..
lama lama sikap itu akan memakan diri sendiri..

orang lain hidup bahagia
sendiri makan hati
hidup dlm hati yg gundah gulana
yg akhir nya membuat kan jiwa jd kacau
lama-lama boleh gila jadi nya..

mari la kita kembali ke jalan yg betul
dan ingat dlm dunia ni kita semua sama
dan kita hnya lah hambaNYA..
serba kekurangan
menumpang kasih di bumi milikNYA..
percaya la..
bila kita clean n clear kn hati kita
hidup kita akan jd tenang setiap masa...

HATI

 Salam Jumaat:)

Mari kita berkongsi ilmu di hari yang mulia ini..
dan mengamalkannya dlm kehidupan kita seharian..
kita hanya manusia yang lemah serba serbi kekurangan
sentiasa melakukan kesilapan
tp pintu taubat untuk kita sentiasa terbuka luas
lapang kan hati..buka kan hati kita
untuk sama-sama membaca ilmu yg dikongsi ini 
agar menjadi hambaNYA yg lebih baik dari hari yang sebelum ini..

Penyakit Hati Menurut Agama Islam dan Penangkalnya


Setiap manusia tentu memiliki hati. Hati inilah yang mempengaruhi tabiat dan sifat seseorang. Apabila hati ini baik, maka manusia tersebut akan memiliki sifat yang terpuji. Namun jika hati yang dimiliki seorang manusia telah penuh dengan niat jahat, dapat dipastikan bahwa tingkah laku orang tersebut tidak akan jauh dari tindakan yang merugikan orang lain. Hal ini sesuai dengan sabda Rasulullah Muhammad saw:

“Ketahuilah, sesungguhnya pada setiap jasad ada sekerat daging, apabila dia baik maka baik seluruh anggota jasad, apabila dia jelek maka jelek semua anggota jasad, ketahuilah dialah hati.” (HR. Bukhori)


Perubahan sifat yang ada dalam hati ini terjadi dengan sangat cepat. Semua itu terjadi semata karena kekuasaan yang dimilii Allah SWT. Dia-lah yang membolak-balikkan hati manusia sesuai dengan kehendak-Nya. Perhatikan sabda Rasulullah saw berikut:

“Dinamakan hati (al-qolbu) karena cepatnya berubah.”(HR. Ahmad)

“Perumpamaan hati adalah seperti sebuah bulu di tanah lapang yang diubah oleh hembusan angin dalam keadaan terbalik.” (HR. Ibnu Abi Ashim)

“Sesungguhnya hati-hati anak Adam berada di antara dua jari-jari Alloh layaknya satu hati, Dia mengubah menurut kehendak-Nya.” (HR. Muslim)

“Ya Alloh, Dzat yang membolak-balikkan hati, condongkanlah hati kami untuk selalu taat kepada-Mu.” (HR. Muslim)


Penyakit-penyakit hati tersebut dapat diketahui dengan melihat perilaku yang ditampilkan oleh seseorang dalam kesehariannya. Perilaku yang mencerminkan rusak dan sakitnya hati seseorang diantaranya adalah:

1. Melakukan kedurhakaan dan dosa

Di antara manusia ada yang melakukan kedurhakaan terus-menerus dalam satu jenis perbuatan. Ada pula yang melakukan dalam beberapa jenis bahkan semuanya dilakukan dengan terang-terangan, padahal Rosululloh bersabda:

“Setiap umatku akan terampuni kecuali mereka yang melakukan kedurhakaan secara terang- terangan.” (HR. Bukhori)


2. Merasakan kekerasan dan kekakuan hati

Keras dan kakunya hati seseorang membuat orang itu tidak memiliki sensitifitas terhadap masalah-masalah yang menimpa saudaranya sesame muslim. Hal ini karena ia tidak akan mampu dipengaruhi oleh apapun juga, dan hanya akan bertumpu pada keinginan pribadinya.

3. Tidak tekun beribadah

Ketekunan dalam beribadah merupakan sesuatu hal yang wajib kita laksanakan. Dalam beribadah kita harus benar-benar memperhatikan dengan seksama setiap gerakan dan ucapan/bacaan serta doa. Sedangkan orang yang hatinya mulai diliputi oleh “penyakit” tidak akan mampu tekun dan memperhatikan apa yang dilakukannya dalam beriadah.


4. Malas dalam ketaatan dan ibadah

Kalaupun ia beribadah, maka ibadah tersebut hanyalah sekedar rutinitas belaka, dan “kosong”. Masuk dalam kategori ini ialah perbuatan–perbuatan yang tidak dilakukan dengan mempedulikan nilai dari perbuatan tersebut atau meremehkan waktu-waktu yang tepat untuk melakukannya. Misalnya, melakukan sholat-sholat di akhir waktu, atau menunda-nunda haji padahal sudah ada kemampuan untuk melaksanakan.


5. Perasaan gelisah dan resah karena masalah yang dihadapi

6. Tidak tersentuh kandungan ayat-ayat suci Al Qur’an

7. Lalai dalam dzikir dan doa

8. Lalai dalam amar ma’ruf nahi munkar

Bara ghiroh dalam hati telah padam, tidak menyuruh kepada yang ma’ruf, tidak pula mencegah dari yang mungkar. Pada puncaknya, dia tidak mengetahui yang ma’ruf dan tidak mengetahui yang mungkar. Segala urusan dianggap sama.


9. Gila kehormatan dan popularitas

Termasuk di dalamnya, gila terhadap kedudukan ingin tampil sebagai pemimpin yang menonjol dan tidak dibarengi dengan kemampuan yang semestinya.

“Sesunguhnya kamu sekalian akan berhasrat mendapatkan kepemiminan dan hal ini akan menjadi penyesalan pada hari kiamat.” (HR. Bukhori)


10. Bakhil dan kikir atas hartanya

Allah SWT memuji orang-orang Anshor dengan firman-Nya:

“… dan mereka mengutamakan (orang-orang Muhajirin) atas diri mereka sendiri, sekalipun mereka dalam kesusahan. Dan siapa yang dipelihara dari kekikiran dirinya, mereka itulah orang-orang yang beruntung. (QS. al-Hasyr [59]: 9)

Rosulullah saw bahkan bersabda :

“Tidaklah berkumpul pada hati seorang hamba selama-lamanya sifat kikir dan keimanan.” (HR. Nasai)


11. Mengakui apa-apa yang tidak dilakukannya

Padahal penyakit ini yang menjadikan binasanya umat terdahulu. Alloh berfirman:

“Wahai orang-orang yang beriman, mengapakah kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan? Amat besar kebencian di sisi Alloh bahwa kamu mengatakan apa-apa yang tidak kamu kerjakan.” (QS. ash-Shof : 2–3)


12. Bersenang-senang diatas penderitaan umat muslim

13. Hanya pandai menilai kadar dosa yang dilakukan dan tidak melihat pada siapa  dosa itu dilakukannya

14. Tidak peduli pada penderitaan sesama muslim

15. Mudah memutuskan tali silaturahmi/persaudaraan

16. Senang berbantah-bantahan yang mneyebabkan hatinya keras dan kaku

17. Sibuk dalam urusan dunia semata

18. Suka berlebih-lebihan


Penyembuhan

Perilaku tersebut diatas dapat dijadikan indikator awal akan adanya penyakit pada hati seseorang. Meskipun demikian, kita dapat menyembuhkan hati yang sakit tersebut dengan beberapa cara. Hal ini untuk mempertahankan keimanan yang ada dalam hati kita.

Rosulullah saw menggambarkan dalam salah satu sabda Beliau bahwa keimanan seorang hamba diibaratkan sebagai pakaian yang dibutuhkan untuk diperbaharui setiap saat. Beliau saw juga menggambarkan keimanan ibarat menatap bulan, terkadang bercahaya terkadang gelap, manakala bulan tersebut tertutup oleh awan maka hilanglah sinar dari rembulan tersebut, ketika gumpalan-gumpalan awan menghilang maka nampak kembali cahaya bulan tersebut.

Juga sebagaimana sabda Nabi Muhammad saw :

“Barangsiapa di antara kamu melihat kemungkaran hendaklah dia mengubah dengan tangannya, jika dia tidak mampu maka dengan lisannya, jika tidak mampu maka dengan hatinya, dan yang demikian adalah selemah-lemah iman.” (HR. Bukhari)


1. Membaca dan menyimak Al Qur’an

Allah SWT telah memastikan bahwa al-Qur’an adalah penawar dari penyakit, penerang dan cahaya bagi hamba Allah yang dikehendaki-Nya. Firman Allah SWT :

“Dan Kami turunkan dari al-Qur’an suatu yang menjadi penawar dan rahmat bagi orang-orang yang beriman….” (QS. al-Isra’ : 82)


2. Merasakan keagungan Allah SWT

Banyak dalil dari al-Qur’an dan as-Sunnah yang mengungkap tentang keagungan Alloh. Jika seorang muslim memperhatikan nash-nash tersebut, niscaya akan bergetar hatinya dan jiwanya akan tunduk kepada Dzat yang Maha Mendengar dan Maha Mengetahui sebagaimana firman Allah :

“Dan pada sisi Allah-lah kunci-kunci semua yang ghaib; tidak ada yang mengetahuinya kecuali Dia sendiri, dan Dia mengetahui apa yang di daratan dan di lautan, dan tiada sehelai daun pun yang gugur melainkan Dia mengetahuinya (pula), dan tidak jatuh sebutir biji pun dalam kegelapan bumi, dan tidak sesuatu yang basah atau yang kering, melainkan tertulis dalam kitab yang nyata (Lauh Mahfuzh).” (QS. al-An’am: 59)


3. Mencari dan mempelajari ilmu agama

Yaitu ilmu yang bisa menghasilkan rasa takut kepada Allah SWT dan menambah nilai keimanannya. Tidak akan sama keadaan orang yang mengetahui dan orang yang tidak mengetahui.


4. Banyak berdzikir

Dengan berdzikir kepada Allah SWT keimanan bertambah, rohmat Allah datang, hati tenteram, para malaikat datang mengelilingi mereka, dosa-dosa terampuni. Rosulullah saw bersabda:

“Demi Dzat yang jiwaku ada dalam genggaman-Nya, andaikata kamu tetap seperti keadaanmu di sisiku dan di dalam berdzikir, tentu para malaikat akan menyalami kamu di atas tempat tidurmu dan tatkala dalam perjalanan.” (HR. Muslim)


5. Memperbanyak amal sholeh

Banyak hal yang dapat digunakan sebagai lading amal sholeh bagi kita. Sedangkan bentuk dan cara memperbanyak amal sholeh diantaranya adalah:

  • Sesegera mungkin melaksanakan amal sholih
  • Melaksanakan amal sholih secara terus-menerus
  • Tidak gampang bosan dan capai dalam melaksanakannya
  • Mengulang beberapa amal sholih yang terlupakan
  • Senantiasa berharap apa yang dilakukannya diterima oleh Allah SWT

6. Rajin melakukan ibadah

Di antara rahmat Allah SWT ialah dengan diberikan-Nya beberapa macam peribadatan, sebagiannya berbentuk fisik seperti sholat, sebagiannya berbentuk materi seperti zakat, sebagiannya berbentuk lisan seperti dzikir dan do’a. Bahkan satu jenis ibadah bisa dibagi kepada wajib, sunnah, dan anjuran. Yang wajib pun terkadang terbagi kepada beberapa bagian. Berbagai jenis ibadah ini memungkinkan untuk dijadikan sebagai penyembuh dari penyakit hati atau lemahnya keimanan.


7. Takut meninggal dalam keadaan su’us khotimah

8. Banyak mengingat mati

Rosulullah saw bersabda:

“Perbanyaklah mengingat penebas segala kelezatan, yakni kematian.” (HR. Tirmidzi)


Di antara cara yang efektif untuk mengingatkan seseorang terhadap kematian ialah dengan berziarah kubur, mengunjungi orang sakit, mengiringkan jenazah, dan lain-lain.


9. Selalu ingat akan tibanya hari akhir

10. Menelaah firman-firman Allah SWt yang terkait dengan peristiwa alam

11. Bermunajat dan pasrah kpeada Allah SWT

12. Tidak terlalu mengharap dunia

13. Banyak melakukan ibadah hati

14. Berdo’a kepada allah SWT agar dijaga keimanan kita


sumber: http://anurachman.wordpress.com/2009/04/28/penyakit-hati-dan-penangkalnya/

di copy drpd :http://mybloghafiz7.blogspot.com/2012/04/penyakit-hati-menurut-agama-islam-dan.html

ilmu ini saya copy paste dr link di atas..
tersentuh di hati dengan setiap baik kata-kata dlm tulisan di atas..
sebab tu sy kongsi kan di sini..
 terima kasih:)

Wednesday, November 27, 2013

27.11.2013

kesyukuran yg tidak terhingga
dan tidak dpt digambarkan dgn kata-kata
pabila my laki telah 90% pulih sepenuhnya
dari jangkitan kuman dlm darah
syukur la dpt petunjuk yg cpt
dan usaha demi usaha yg diberkati
akhirnya segala ujian dan kesakitan
yg dialami my laki dpt di tempuh
wlu pn dlm keadaan yg sgt-sgt getir
dan menyesakkan dada
bila d igt setiap detik yg dilalui
berlinang air mata ini
sungguh tidak terkira dgn jari
buat ke sekian kali nya
Allah s.wt yang maha berkuasa
mengizinkan hamba nya ini terus
bernafas d bumi ini
ber sama dgn yg2 yg di sayangi

bila d igt semula
saat my laki dlm kesakitan
terasa mcm magik shj
dan terasa mcm dlm mimpi shj

Terima Kasih
Ya Allah
SesungguhNya
Engkau Maha Mengetahui
Lagi Maha Penyayang
Maha Berkuasa
Atas setiap apa yg ada d atas Muka Bumi ini.

Setiap kejadian demi kejadian
ada hikmah yg tersembunyi
dan ada pengajaran untuk hari esok.
Dengan Izin Nya.

Monday, November 25, 2013

masa susah

bila kita susah
masa tu la kita knl
sepa kwn kita yg sbnr
sepa sedara kita yg sbnr

masa kita sng
byk kwn dtg dkt
byk sedara dtg dkt

bkn menilai dr luaran
tp itu la hakikat nya

satu persatu kejadian
yg menimpa diri
mmbuat kn aku
berpikir
tp niat hati tetap satu
biar la org bt gtu dgn aku
asal kn aku nda bt gti dgn org

hidup kita dr luaran
mmg mudah d nilai dgn mata kasar
tp dlmn nya hanya Tuhan shj yg tahu
biar la Tuhan shj yg menilai
baik dan buruk nya diri ku
manusia sesama manusia hanya la
ujian yg d utus kn utk menilai kita siapa sebenarnya...

keja

25.11.2013
arini start keja suda
slps cuti kecemasan selama 3 hari
cuti dulu kemudian aply
19hb tu pun aku keja half day
ptg tu kasi kwn my laki g spital
smpi la ke mlm d spital
sbb my laki skli lg
dlm situasi yg x stabil
syukur alhamdulillah
sehingga arini
situasi my laki agak baik ckit
banding hari2 sblm ni
sbb tu aku berani g opis
tgl kn dia sndiri d rmh
anak2 da balik kg
sunyi rumah
tp ok lah jgk
atleast my laki bole rehat byk2
dan rmh pn nda la brantakan
klu teda mmg aku penat gilak
mngurus anak2 rumah dan my laki yg sdg sakit
suda la aku ni kira 'fragile' jgk
mudah demam selesema bila penat sgt2 dan kurang tidur
22hb tu start suda aku bersin idung gatal2
sampai ke mlm
ada tetamu dtg my kazen wit anak nya
tapau kn mkn mlm lg utk aku
itu pn aku yg request b4 durang dtg
aku lapar tp teda mood msk
mlm tu teda stok ubat aku
yg ada ubat selesema si adek dlm botol
mau nda mau minum tu jak la
dlm 4 penutup..
23hb bangun tdur
selesema masi ada
tp gigih jgk g tamu kolombong
mau beli daun belalai gajah
jam 10.30 bw my laki g spital lg
duduk la d spital likas smpi jm 4 ptg
dgn idung yg bersin blik2
hingus srot sret srot sret
mata berair2
badan aku sgt penat
tp my laki lg kesian
trpaksa la gagah kn diri
blik dr spital singgah farmasi aslam bli ubat
murah nya ubat d farmasi ni
if aku g klinik besa
urmmm besa ubat yg sama mcm tu double triple hrga bil d byr...
singgah jgk g mkn sbb tau blik nnt mmg x larat masak2
smpi rmh itu ini itu ini
jam 7 suda landing atas katil tdur slps mkn ubat 2 bijik
terasa mcm lama suda aku tdur
mimpi pun byk
skli tesedar..baru jam 9 mlm!!!
sambung tdur lagik...
krohhh krohhhh
24hb
seharian d rmh
my laki ada sihat ckit
tp pns bdn masi gtu2 jgk
still weak
baring depan tv
meninguk astro yg free chanel semua nya
mlm tu ada lg org dtg my kazen

spjg my laki sakit bbrapa arini
kluarga mntua ipar duai ramai yg dtg
makcik pakcik kazen my laki pn dtg
syukur la...wlu pn kami jauh
durang sanggup dtg jauh2 melawat
mau mninguk sedara yg sakit dgn mata sndiri
atleast bg moral support utk my laki
org yg sakit ni..smngt durang jatuh
bila d lawat rasa hepi sgt
itu bukti bhw org sayang dan igt sm kita

ok la...
byk yg mo d tulis
tp smpi cni shj dulu
tq:)

Saturday, November 23, 2013

Doa utk dia

Doa kn my laki sihat cpt sembuh dr penyakit nya dan di ringankn dr ujian sakit ini..

dia masi x sihat..weak sgt..
tak jauh beza dari hari selasa tu
bdn masi pns
on off on off
tulang temulang sakit
x selera mkn
weak
x larat mo jln jauh2
ckp pn yg bkn2

dlm hati sy hnya Tuhan shj yg tau
d luar sy nmpk kuat sabar tabah
tp sbnr nya sy fragile d dlm
sy kena tunjuk kuat demi my laki
sy misti kuat utk bg dia kekuatan
kerna sy adalah kekuatan nya

Ya Allah Ya Tuhan ku
sembuh kn lah suami ku
permudah kn jln hidup nya
ringgan kn la sakit yg dia tanggung

Tuesday, November 19, 2013

Hati mesti kuat

18.11.2013
jadi pemerhati d DUN
slot jam 10-11
sy x masuk opis..
saja direk g DUN
abis dr ctu baru g opis
ambik ksmptn lmbt masuk opis
sedia kn mknn anak2
ptt cuti sekola blik kg
tp saja kasi lmbt2 antar
sunyi rmh tiada anak2
tp hari2 aku tetap jd mak tiri
hihi

blik opis bt repot
tp x siap
esok sambung

mlm jam 7.30 kluar
g jmpa kwn dr putrajaya dtg kk ada keja
ambik pan pac hotel
bw g psr mlm sblh lemeridien
psr filipin
psr basah sblh psr filipin tu
itu ini itu ini singgah kfc
tapau mknn
jam 10 lbi smpi rmh

tapiiiii
my laki demam
panas gilak badan dia
patut la adek kol balik2
tnya bila mo balik rmh
sy n si kakak g jln

jam 11 lbi
sy paksa my laki g spital likas
teruk jgk demam my laki ni
x bole bangun
tkr sluar pn ssh
jln pn x bole
terpaksa angkut anak2 tgh mlm g spital
kesian...:(
d kecemasan spital likas smpi pagi jm 3 lbi
my laki baring d atas katil tu
tnggu result darah
sy bw anak2 g tidur dlm kereta..
gilakk...tgh mlm jm 12 lbi
duduk dlm kereta d kawasan parking spital
mata melilau sekeliling
atas bangunan
eeee....takut nya..nmpk antu
mula2 park tepi bukit
lps tu tkr
g park dpn pintu kecemasan tu
atleast nmpk if my laki mo kluar

si kakak bw plg rmh
tp sy mn la berani drive keta jam2 tu
bkn takut antu
tapi takut penjahat
skrg kn byk kes pnyangak tgh jln
tahan keta org merompak

sian anak2 tidur d kereta
kejab2 kasi tgl lock keta
sbb sy g tinguk my laki dlm wad tu
jam 3 lbi baru sttle bole plg
smpt mnta tlg org yg mungkin sm mcm sy sdg mnunggu kluarga d wad kecemasan tu
lari2 anak g farmasi ambik ubat
lps tu be kejar lg masuk wad

sampai rmh dkt jm 4
anak2 terus sambung tidur
sy letak ja kpala trus tdur
sedar2 my laki kejut kn da jam 8 pagi
siap2 terpaksa masuk opis

19.11.2013
8.30 pagi sy g opis
sy x smpt msk apa2
kemas rmhpn x smpt
tgl laki yg sdg demam
dan anak2 yg masi tdur

itu ini itu ini
lupa sy sptt blik rmh
tapau kn mknn utk anak2
dan my laki ptt g spital bt rutin treatment dialisis nya...
cerita ni pjg..
its hapen since 2007
nnt la bt long stori
if ada mood n kekuatan

my laki x dpt abis kn treatment arini
dia gigil
mkn paracetamol pn pns x turun dr smlm
jam 6 ptg td...skli lg cek in d wad kecemasan
sy dgr dktr mntak bt ujian darah lg
n opkos aku kna mnunggu lg d luar
nasib anak2 ada sda si bu jah kc kwn d rmh
td aku kol jgk my adik ipar sblh my laki d kg
bg tau situasi my laki
ckp nya durang akn dtg mlm krg tunggu ujan teduh...urmmmm

td pagi blik dr spital ni jm 3 pagi
skrh jm 6 d cni lg...
hati mesti kuat utk hadapi semua ini
smlm dktr bg tau
darah my laki ada jngkitan kuman
discaj d bg ubat paracetamol n antibiotik
tp x kurang jgk

dlu kini dan selama nya
tabah sabar dan redho dlm mnghadapi ujian demi ujian
setiap yg terjadi pasti ada yg pahit dan ada jgk manis nya...

Sunday, November 17, 2013

16 Nov 2013

Sabtu..
bt brekpes mihun goreng wit ramli sosej ayam n telur mata lmbu n teh susu
duduk rmh seharian
cuci toilet
kemas rmh
kemas bilik tidur
mop lantai atas
wlu pn penat senyum lebar d bibir n dlm hati
puas ati..tinguk rmh bersih berseri2
wangi...
mkn tghari pn x masak arini
smlm masak kari kima
msk nasi shj..
si kakak  bt telur dadar

mlm kluar g klinik dr prem d kingfisher
beli ubat utk my laki
n utk si adek yg batuk berkahak
ubat adek 2 jenis ubat my laki pn 2 jenis
total to pay RM80
nasib tu beli ubat shj
nda mo jmpa dktr...
duit oh duit d mn ko duit..
la la la

lps tu g 1Borneo (1B)
tujuan utk beli befday present kwn si kakak
sampai 1B be pecah
my laki jln sm si adek
gue sm si kakak g parkson
dpt hadiah yg mo d kasi
beli wrapping paper.
byr..n g kaunter services
mntak bungkus...
malas la mo bungkus2...
lps tu my laki kol
bw si adek mkn d kfc
we ol follow jgk ke ctu
dinner kfc sahajo...
malas la masak2
abis tu..balik rmh
teda tau mau g mn lg
d bulan yg sdg ketuaan ini
gaji lmbt lg...hihi
so baik jgn cari psl mnyoping tnpa tujan
sy g daiso beli 1 item utk toilet

smpi rmh
sy selesai kn
basuhan kain yg tertunggak
lps tu lipat2 kain baju yg tertunggak
ada 3 bakul besar...
rasa mo nanges owhhhh
tinguk byk nya kain yg mo d lipat..
tp siap jgk...
lps tu hanger baju2 keja yg blm iron
kerunyuk sda dlm bakul
lipat baju sekolah anak2 yg blm tau lg bole guna utk nex yr..
si kakak pn dr siang sibuk kemas n arrange susun atur bilik nya sndiri...biar la dia buat ikut yg d suka nya...itu pn puas jgk la d suruh...baru la bertindak
kami siap semua nya
dan tdur jam 2 pagi...penat!!!

penat tp hepi!!!

Thursday, November 14, 2013

Terharu

9hb-blik dr langkawi smpai rmh 6 lbi
penat nya..
my laki plk demam...siann
anak2 nmpk x terurus d tgl dlm 3 hari tu
kesian
rmh lg la...

10hb-ptg baru kluar rmh
tu pn g mkn
mls mo masak

11hb-sy keja
anak2 x g skula
declare cuti awal
my laki g skula anak2
ambik buku rekod
kakak dpt no.2-tahniah anak mama
rasa terharu sgt sbb dia bljr sndiri
no tuisyen..sy pn x bg tumpuan dgn dia
cuma bg arahan dn kerahan dn teriakan
selalu kena marah...tp dia x prna krg kasih syg
adek dpt no.10
dia pun sm mcm kakak nya
cuma dia ada la jgk kna guide ole bapaknya ckit2
semua subjek markah dia ok cntik sgt
tp dia dpt markah teruk dlm bahasa cina
mungkin nex yr kna tkr subjek bahasa elektif

result skula agama
adek dpt no.___
lupa plk..hihi

result kakak sy yg g ambik ptg
my laki tmbh weak jd x larat jln kluar
sy g jmpa ustad dia
sy mmg x ambik berat psl skula anak2
dia kelas apa pn sy x tau
sepa guru kelas pn sy x tau
kwn2 dia sy tau ckit2 la
kakak dpt no.3
yg bt sy terharu
ustad dia bg tau yg balqis
bole lompat kelas tahun depan
means nex yr d skula agama dia tahun 6
bgs la..nnt tym dia upsr
bole bg tumpuan dgn upsr subjek shj
bole g tuisyen sblh ptg
sungguh aku x sangka
wlu pn dia bljr sndiri
dia dpt capai
prestasi mcm ni

mama bangga sayang
sambil drivinh balik opis
bergenang air mata
byk nya kelemahan aku ni
sebagai seorang ibu

hanya doa utk anakku yg mampu aku beri kn selama ini...aku sentiasa berdoa agar anak2 ku jd anak yg soleh solehah dan berjaya...

nex yr..kna bt byk perubahan bg diriku
inshaa Allah...

Wednesday, November 6, 2013

Atas awan

6 nov 2013

11.07 pagi berada d atas awan
perjalanan dr kk ke kl 2 jam stgh
ada dlm 1 jam stgh lg
nmpk mcm bes kan...
tp sebenar nya
tiap kli mo travel mcm ni
kecut rasa perut
takuittt...hihi
ntah brapa kli sda aku naik kapal terbang
teda terkira...
tapi dlm byk2 tu...cuma 2 kali shj aku prna terbang dgn duit sndiri...1st masa g konvo tahun 1998...naik air asia jgk...tym tu servis air asia tip top...sgt2 5 star...masuk kpl...d bg wet towel..aku yg kampungdotcom ni...nasib la pndai tinguk org bt apa jd ikut ja..hihi
lps tu dpt kacang2...d hulur 1 bakul...tp malu2 kn.ambik 1 bks ja...lps tu tmpt duduk pn luas n selesa...wangi...lps tu tym mkn pn ada menu..buli pilih mau mkn apa...mknn nya sedap...nda igt aku mkn apa tym tu...kos 2 way fly pn dlm less 500...tym tu tikit utk plg aku kc open...jd aku plg lmbt masa lps konvo tu...sempat lg round2 melaka kl n perak...
perjalanan atas udara ni...kdg lancar..licin ja...tp bila cuaca nda ok....huhhhhh....begagar tu kapal...langgar awan pn terasa gagaran nya...ibarat driving atas jln x aspal...tp cntik tau view atas awsn bila cuaca cntik....trasa miracle sgt. .
2 jam stgh sgt2 boring bla kita teda kwn d sblh mo be cerita..dn lg sakit ati bla org sblh blkg or dpn bising non stop chit chat....haiyoooo.....mo jgk suru diammmm.....haha
lps tu aku mmg nda pndai tdur...balik2 try tutup mata mo tdur mmg nda buli...aku nda pndai tdur duduk...mmbaca pn nda buli...kli ni dtg idea mnulis...sbb teda kwn be ckp...gila ehhh ilang nikmat mulut n lidah bla teda kwn be ckp...

td masa cek in...igt kn air asia buli cek in trus connecting to langkawi...jd beg nda pyh kutip kluar...tgl tnggu tkt flight ja...rupa nya kna kluar mcm besa...n cek blik d lcct...n drop luggage lg skli...2 kali keraja owhhh....nasib la gap mo p langkawi pjg jgk masa....dunno la mo bt apa ctu...flight g langkawi jam 3 ptg...ada 2 jam stgh lepak d epot lcct...org kaunter air asia ckp..servis connecting luggage only for international pnya traveling..yg domestik pndai2 sndiri buat...

dlm flight td...dpt mkn..klu fly guna duit govt...byr ful fare..bkn aku la byr..yg tu org admin opis urus..dpt pakej mkn n 20kg luggage...td cek in beg aku ja sda berat 15kg...blm lg shoping d langkawi...alahai...apala yg aku bw smpi 15 kg tu...haha...pdhl...9hb balik sda...kira mcm 4d3n ja...

dpt mknn nasi lemak..tp aku nda mkn la td...masi knyang brekpes nasi guring..tp aku mkn kit kat kacang minum air putih n teh panas...alahai td pramugari yg cntik tu tnya aku...'u want hot water'..jd selamba ja aku ckp 'tea'..the lady mcm tekajut n nda phm...aikkk....aku pn ckp lagi 'tea'..masi lg mcm nda dgr...aku ckp lg 'teh'!!!...kuat ok...lps tu baru aku sedar...air asia bah ni...bkn mas...yg serve hot tea n coffee....aparaaa....maluuuu nya...ketara nda paam spiking london...rupa nya d kc air kosong yg pns shj...lps tu dlm meal box td ada unjang teh paket gula n nescafe n krimer....buat sendirik la....haha...lupa la...lama nda travel wit air asia...itu la psl...hihiks...knp la air asia ni kudukut kc gula 1 paket ja...air panas satu gelas ful...tawar nya teh aku minum...mentang2 la gula mhl...mo mnta xtra kompom kna caj...jd tahan ja la minum teh pekat yg tawar...
11.40...lg 50 minit landing...
urmmmm....
org blkg stil br ckp non stop
sblh aku x org duduk...jd buli simpan handbag n kutak  nasi lemak aku...nda mkn kn...jd tapau la mkn d lcct...flight mcm start turun bwh...rasa tu gagaran langgar awan....

bes plk naik air asia ni..terasa lagi laju dr mas..
12.07 turun...
12.15 selamat landing...
perjalanan d atas awan terasa cepat dan smooth
kutip beg...kemudian...drop bag lg skli utk g langkawi..
lps tu g mkn d noodles..
tp aku mkn nasi lemak pak naseer meals foc dr air asia utk penumpang yg byr tikit guna duit govt=ful fare...tp nasi lemak tu nda sedap terlampau byk santan..over lemak n ada neras pulut lg...rendang yg x sedap..sambal yg masin...pokok nya kureng sedap la...tp mkn jgk la...

3.30..flying to langkawi
dlm kapal byk seat kosong...
perjalan atas awan ok
masa mo landing
sakit plk telinga
awan tebal
dan ujan
dpt mkn free lagik
nasi lemak pak naseeer
tp aku nda mkn kc sm kwn
b4 jam 5 selamat landing...
kira cpt jgk la sbb take off td pn lewat jgk mcm jm 4 jgk la
ambik van utk 6 org rm36 g my hotel
20 minits ++ dr epot
my hotel...besa2 shj
sangat dotdotdot
T__T
dkt hotel ada pasar mlm
apa lg lps mkn mlm d hotel yg dotdotdot
ronda2 psr mlm
dpt la cari tudung itam
beli nasi kerabu
kuih? ??...nm x tau tp mcm kuih penjeram d sabah
jagung bkr
mkn n mkn n mkn...
balik hotel landing atas katil...
kroh kroh krohhh
harap2 dpt tidur dgn nyaman...
b4 ada senamrobik n ful xtvt smpi mlm

Saturday, November 2, 2013

sakit nya blkg aku

dunno how to explain
n dunno how long ai can tahan
n how long ai can simpan dis sakit
lately ni sakit blkg aku
makin menjadi
makin kerap
makin teruk
sakit sangat
sampai kan
mo buat apa2 kerja pun nda buli
berdiri lama lama pun nda tahan suda ni

sakit ni sda brtahun
since b4 kawin
tp sakit tu ilang
sda xray bt fisioterapi
tp x abis treatment fisioterapi tu
sbb aku malas n rasa leceh plk
ubat d kasi cuma ubat tahan sakit
yg tu mmg aku x mkn pun
lps tu ada jgk p ubat kampung
urut kampung
bila sakit tiada
jadi lupa la suda kesakitan tu

sakit terjadi semula masa aku pregnen 2003
tym tu pregnen dlm 1st trimester
tym tu tgl mnyewa d tmn seri baru mgtl
tym tu aku cuti
nda sihat aku selesema
tym tu aku lapar
jadi masuk la dapur
mo masak nasi
n aku nmpk periuk nasi blm basuh
di bwh sinki
tym aku mo tunduk ambik tu periuk
tiba2 aku dgr bunyik meletup
mcm bunyik jari2 d kasi patah2 bunyik letup2 tu
dan otomatik tym tu baru aku rasa
sakit nyaaaaa
periuk aku x jadi angkat
dan aku merangkak masuk ke ruang tamu
menahan kesakitan yg amat sakit
ya...aku x tau mo bt apa
my laki keja
mlm tu tidur dlm kesakitan
dan aku menangis ok sbb sakit sgt
my laki sentuh ckit pn x bole
esok nya aku g keja mcm besa jgk
tp dlm keadaan menahan sakit
utk duduk n bangkit dr duduk
aku buat pelan2...spy sakit tu x terasa sgt
wik n tu..my laki bw aku blik kg nya berurut
rasa lega...sakit pn kurang
dan ilang tanpa d sedari

sampai la ada anak kedua
dan sampai la arini
sakit tu dtg lagi
dunno bila sakit tu start dtg
lupa plk
tp sakit tu
mmg mnybbkan aku susah bergerak
buat kerja rumah pn kdg2 terpaksa d hold
bila sakit dtg...aku hanya bole terbaring menelentang
yg tau dn amat tau ttg sakit aku ni
hanya la my laki n my anak2
sakit tu skrg sampai terasa turun ke kaki..
terasa ngilu tulang2..
mnyucuk..sakit sgt

tunggu la balik dr langkawi baru g jmpa doktor lg
buat masa ni aku bertahan dlu
nasib la losyen halia ni byk jgk mmbantu
bila sakit dtg...aku gosok losyen tu
sakit tu pandai berkurang...dn hilang...

Friday, November 1, 2013

28.10.2013

28.10.2013
is my born day
hanya wish dr asben n anak2 shj yg d harap kan
sda 2/3 yrs sy tidak masuk kan my born date dlm fb
klu dlu2..bla smpi tym ni
ramai yg wish
rasa hepi plk
ramai fren list fb wish kita
dan
sampai satu masa
sy try delete apps yg bole menampak kan born date kita dlm fb
and bila smpi date tu
mmg tiada sesapa pun yg wish
its means..???
:)

sy x marah
kecik ati pn jauh sekali
sbb sy pn tidak simpan n tidak memorize
born date kwn2 sy
ada yg syg igt tp dlm se org dua shj
so if sy mmg bgtu
why sy mengharap kn org bt bgtu dgn sy

tahun ni selain dr asben n anak n my adik yg wish me
ada seorg kwn@kakak for me yg wish utk sy
tq my kakak:)


zaman sy kanak2
tidak prna d sambut pun born day sy
mungkin parents sy pn tidak igt born day sy
bkn shj sy..mungkin adik bradik yg lain pun gtu
tp tym tu kami x tau pn psl sambutan born day ni
dan tidak perna di biasa kan
iya la..kami tym tu hidup bkn senang
dgn adik beradik yg ramai
dan yg kerja hanya bapak sy
mmg la bajet sgt2 terhad
byk lg belanja penting yg perlu di pikir kan

1st tym my born day di sambut
ialah masa sy tgl d asrama..sbpl
its a surprise befday party by my dormate
1st tym tiup lilin..
wlu pn tym tu masi sekola..
dormate sy collect2 duit beli kek n kerepok n air ber gas..
rasa sgt terharu..dan hepi..
tym tu sy form 4..

tp since suda kerja
opis mate pndai bt selebret befday
collect duit
bt mkn2 n beli hadiah..

lps tu bila ada boipren
pun pndai suda selebret befday

lps kawin lagi la..
siap demand lg hadiah yg d mau
lps tu sia remind lg sm laki
hihi

skrg bila ada anak2..
pun lg bes
anak2 pun pndai selebret befday mama durang
wlu pn tiada duit
tp si bapak yg akn byr utk apa2 shj
hadiah kek bunga yg d beli
terasa diri sgt bahagia

befday utk anak2 setiap tahun
sentiasa d sambut
beza nya bt secara bsr2 or kecik2
depends on bajet n mood rajin

tahun nie
blm lg claim hadiah dr my laki
so far my laki x pndai bg hadiah surprise
sbb prna bt
lps tu hadiah tu..urmmmmm
hahahaha..out of my taste..
tp itu sblm kawin la
slps kawin pn ada jgk..
pun sama
jadik since dr tu
my laki x berani sda bg hadiah surprise
tp mcm mn mo bg hadiah surprise
klu si bini always request what she want
hahaha

spjg tempoh kami bercinta smpi la kawin dan ada anak
mcm2 jenis hadiah yg aku dpt n mintak..
tp tidak la aku ni kijam sgt
demand sumting yg d luar kemampuan my laki
its depends on kesanggupan my laki
kdg tu if sy mau jgk brg tu
sy prefer tmbh duit utk dpt kn apa yg d mau
its mean permintaan sy tu selalu nya
adalah sesuatu yg mmg jd keperluan semasa sy tym tu..
so tidak la membazir kannn....

penghargaan dan ingatan kasih sayang tu
tidak semesti on born day shj
bila2 masa mo bt surprise
or mo bg hadiah bg shj la
tak pyh tunggu spesel day

hihi
kay bye:)