Thursday, January 31, 2013

RESEPI ACAR TIMUN MASAK VERSI MY MAKCIK..

Resepi nie tidak perna la ambik dengan details..oleh kerana bila ada kenduri kendara atau tym raya misti my makcik akan masak acar nie..dari ctu aku yg selalu jd helper atau penyibuk atau pemerhati sahaja..try la masak sendiri..1st tym masak masa kenduri d rmh mentua..just try & error..not 100% perfek but orang makan dengan sedap nya...hihi..matik la puji diri sendiri..

agak-agak lupa atau ragu-ragu mcm mn mo masak..aku kol la my makcik tu tanya-tanya.. since ada rmh sendiri nie tiap-tiap tahun aku buat open house akan masak acar nie..mudah dan amat sesuai di ganding kan bersama nasi beriani..acar nie tahan berbulan if simpan dlm esbok..org mkn nie kira mcm stater la kunu..sbb ada masam masin manis ctu kan...tp kan dari pengamatan aku acar nie lebi kurang mcm rupa kimchi makana urg korea tu..makcik aku tu keja di hotel Hayatt jadik banyak jgk resepi dr chef ctu dia p kurik2..bukan senang owh mo dpt resepi dr chef hotel 5 star nie..sm mcm secret resepi ayam masak kurma aku dlm entri yg lepas2 tu..

last raya one of my fren..telah jatuh cinta sm tu acar...dia bilang mmg banyak kali dia makan acar mcm tu d mana-mana..tapi yg aku masak tu adalah 1st tym dia makan .. yg rasa nya lain n sedap kunu..matik lah puji diri sendiri lagi sekali..tp seirus bkn aku yg ckp bgtu..my fren tu yg ckp..

jadik sebagai menyimpan bukti khazanah yg berharga..maka aku abadi kan resepi nie dlam blog aku..lagi pun mmg aku ndak perna salin resepi nie d mana-mana..yg ini pun sambil menaip sambil mengingat-ingat mcm mn aku masak aritu..apa bahan-bahan yg aku guna..hopefuly teda yg ter miss..gambar pulak sori la kan..teda aku ambik gbr mknn tiap kali aku bt open house..ai is sangat-sangat bizi tym mcm tu.. ndak perna aku ada gmbar tym rmh aku open house..klu ada pn gbr yg ntah pa2 ja tu..tp mcm nda da lg yg aku nmpk even dr kemera bsr my laki tu...sungguh sadis kan...

taraaa...nie la resepi sedap tu kunu...tp in versi makcik aku la..myb ada lg resepi yg lagi sedap dr ini kan..lain  org lain cita rasa nya kan..al maklum la..semua urg punya hati dan perasaan yng berbeda-beda...tp 1 shj yg perlu kita pegang...ai hormat u..u hormat ai..abis ceta...senang sgt kan..

RESEPI ACAR

BAHAN-BAHAN:

1.       TIMUN
2.       LOBAK MERAH
3.       BUAH KERAS(KISAR)
4.       BAWANG BESAR(KISAR)
5.       BAWANG PUTIH
6.       BAWANG MERAH
7.       LADA KERING(KISAR)
8.       CUKA
9.       GARAM
10.   GULA
11.   SERBUK KUNYIT
12.   MINYAK MASAK
13.   BIJI BIJAN
14.   KAYU MANIS
15.   BUAH PELAGA
16.   BUNGA LAWANG

CARA-CARA MEMBUATNYA:

1.       TIMUN & LOBAK POTONG MCM JEJARI, PERAP DGN CUKA, GARAM & GULA SAMPAI MASUK RASA MASAM MASIN MANIS. KEMUDIAN TOS KAN SMPAI KERING.BAWANG MERAH + BAWANG PUTIH BELAH DUA SAHAJA.(BAHAN-BAHAN DIMASUKKAN SELEPAS BAHAN TUMIS PECAH MINYAK)
2.       KISAR BUAH KERAS (MAKE SURE KISAR LAMA-LAMA SUPAYA BUAH KERAS HALUS).
3.       KISAR BAWANG BESAR.
4.       TUMIS BAWANG MERAH(TUMBUK)+BAWANG PUTIH(TUMBUK)+KAYU MANIS+BUAH PELAGA+BUNGA LAWANG.(TANPA BAWANG PUN OK JUGA SEBAB ADA BAWANG BESAR KISAR JUGA KAN)
5.       KEMUDIAN MASUKKAN LADA KERING KISAR TUMIS.
6.       MASUKKAN BUAH KERAS + BAWANG BESAR KISAR + SERBUK KUNYIT SEDIKIT SAHAJA (IKUT SUKA MAU KUNING NYA MCM MANA)
7.       TUMIS SEMUA TU SAMPAI PECAH MINYAK.
8.       KEMUDIAN BARU MASUKKAN TIMUN+LOBAK MERAH.
9.       KEMUDIAN MASUKKAN JUGA BAWANG MERAH + BAWANG PUTIH YANG DI BELAH  DUA SAHAJA (LADA BESAR MERAH PUN BOLEH TAMBAH)
10.   TAMBAH GARAM+GULA IKUT KEPERLUAN SEBAB TIMUN SUDAH DIPERAP TADI TAKUT TERLEBIH MASIN+MANIS+MASAM.
11.   KALAU MAU LAGI MASAM TAMBAH CUKA DALAM MASAKAN TADI.
12.   TABUR BIJI BIJAN.
13.   LEPAS TU BULI LA MAKANJ

P/S: TIADA SUKATAN BERAPA BANYAK..IKUT CITA RASA LA MAU BANYAK ATAU SIKIT. SELALU MASAK UNTUK KUATITI YANG BANYAK DAN MAIN AGAK-AGAK SAHAJAJ

my entri kali nie sgt-sgt teratur dan tulisan pun kemas kan..sbb ai menaip guna key board dan dpn desktop yg besar..besa nya guna kan note bsr tapak tgn aku tu ja..selalu byk typing error..smpi kn org nda paham aku tulis..sori mori berlori if ada yg teda phm...ok bai..

2 comments:

Nanak said...

sy pun suka mkn acar tp malas buat..haha

Ummu Aflah said...

Sesiapa yang minat memasak try
http://amazing-tm5.blogspot.com/
pasti Terbaik