Thursday, December 27, 2012

Kari Kima@kerang gergasi

Setelah beberapa hari dapur ku teda berasap...hari nie utk mkn mlm terpaksa la merajinkan diri memasak...menu mkn mlm...kari kima,  sayur campur + udg kertas dan telur masin

Kima is kerang gergasi yg hanya bole di perolehi di dasar laut yg dalam...seekor kima membesar bertahun2. ..kalau teda silap kima is one of kerang yg hampir2 pupus...tp klu d sabah ni sentiasa ja ada org jual...tp amat2 la jarang jgk mo jmpa...harga pn skrg bkn main mhl lagik...selalu urg jual guna tumpuk or ikat..klu setumpuk tu dui bah ckit nya nda puas mkn...lps tu yg nda bes nya teda pn isi tgh tu yg d jual cuma bibir kerang ja...yg itam2 tu....yg isi putih mcm lengan budak tu...ssh mo dpt...prna aku jmpa kna jual sekilo 24rgt...aku beli jgk 1/2 kilo...mo mkn teda kesah...klu 10 thn yg lalu murah saja bh tu kna jual pling mhl pn sekilo 10 rgt...baru2 ni jmpa kima bsr2 jgk yg sda teda kulit cengkerang nya tu d jual 10rgt sekilo...nmpk fresh lg n d jual be serta isi putih tu...apa lg beli la sekilo..kbtln my mum ada sm pn beli sekilo stgh...kima sedap d msk kari or msk kicap wit sos tiram..nyummmmssss bau nya tu yg sgt2 beza banding lain2 kerang...kalau msk kari ikn or seafood aku suka guna kn serbuk kari babas utk ikan cmpur ckit serbuk kunyit adabi...

Sayur campur balen bt tom yam aritu...tumis wit sos tiram campur udg kertas...kali nie cara aku msk...aku kc mndidih dlu air d kuali...cukup2 utk rendam tu sayur...biar air btl2 mndidih baru masuk sayur tu...kacau dlm 3-5 minit gtu...lps tu kaut sayur2 tu rendam cpt2 dlm air sejuk...tkr air tu cpt2...spy sayur2 x lebam...lps tu tumis bhn tumbuk bwg merah wit bwg putih...masuk sos tiram...masuk udg...masuk gula garam n serbuk perasa ayam knor...masuk sayur...gaul2 smpi udg msk....nyumssss sayur rangup2 d mkn teda lmbik jgk teda mentah...

Sekian mkn mlm yg simple...jimattt duit mlm nie teda pyh memasak di dapur org yg selalu nya amat2 la mnguciwa kn...mcm mkn ptg kemarin d restoren kak tini salut...kuciwa sgt2..n

Published with Blogger-droid v2.0.4

4 comments:

Nafisa81 said...

nanti tolong upload gambar kima yang belum masak yer..teringin pulak nak tengok rupenye

Hanis Azla said...

salam.. seronok pulak membaca entry dalam loghat sabah.. menarik.. tak pernah makan kima tu.. terus rasa teringin pulak..

Anonymous said...

Satu entry yang menyelerakan. Tapi mohon agar ianya masakan yang terakhir dan bersama-sama kita menangani pengambilan spesis terancam ini dari dihapuskan secara terbuka.

Anonymous said...

Satu entry yang menyelerakan. Tapi mohon agar ianya masakan yang terakhir dan bersama-sama kita menangani pengambilan spesis terancam ini dari dihapuskan secara terbuka.