Sunday, September 25, 2011

RESEPI: SAMBAL BELACAN GORENG..

assalammualaikum..
apa kbr ..
mood raya masi ada lg..
psl open house masi byk d sna cni..
kemarin jak ada 3 jemputan..
tp semua nya aku ndak dpt pigi..
sori byk2..kpd yg menjemput..
aku ndak dpt pigi psl..

1) aku penat baru balik dr outstation frm sandakan..keja yg besa org buat atleast dlm 3/4 hari ..trpaksa di siapkan dlm masa sehari 1/2...mmg keja gla kan...tp aku trpaksa demi anak2 & laki trchinta yg ndak buli d kc tgl lama2...team aku bw bt keja nie trpaksa ikut  rentak aku buat keja...sori!!!!

2)aku sibuk dgn keja rmh...cuci kain 3/4 bakul...mengemas..memasak...etc (biasa la kan klu sda jd ibuk & bini)..ndak mau buat semua tu...bgs jgn ada anak & laki..idup bujang..senang cerita...heheheh

3)anak demam...smpi epot jak trus p taska ambik c adik...tp dr taska lg sda nmpk dia teda mood..sekali cek...badan nya panas sda...blm smpi rmh singgah farmasi beli ubat..malam smpi siang sabtu tu..mmg dia demam..apa lg kemanjaan & kecerewetan nya pn sgt terserlah....tengsi...tp syg sekali dgn c bucuk2 aku yg bungsu nie...opppssssssssss bungsu ka sda....heheheh

4) asben setiap sabtu mmg x buli beraktiviti dr jam 11-5 ptg...jd adalah trasa sgt janggal utk brjalan wit out him...sanggup diam2 d rmh...itu tanda betapa aku syg my laki...ada kah bini yg ndak syg laki nya...klu ndak syg jd mo d buat apa ko jd bini...sian2..so pity...
i lop u laling....( klu la laki aku rajin baca blog aku;(

hari nie sepatut nya plan balik kg..tp ndak jd psl c adik still demam..besok aku outstation lg p tawau..:((

opppppppppppppssssssssssssssssssssssss......tajuk nya sda larik jauhhhhhhhhhhhh...sori ya ibuk2 almaklum lah klu aku sda membebel..sgt la sukar utk setop....idea dtg mncurah2 plk...berbalik kpd tajuk asal...sila terus kan pembacaan anda...tenkiu


RESEPI SAMBAL BELACAN GORENG:

bahan2:
1) bawang besar 3 bijik (sebesar bola tenis..lg besar lg bgs)
2)lada kering (di kisar halus ..lebi sedap klu kisar lada kering tu kc mix yg pedas n ndak pedas...klu yg pedas lada kering nya keriting..klu yg ndak pedas lada kering nya lurus..ala2 d rebonding kunu..:P)
3)belacan..sebesar 1/4 bola tennis..d kisar bersama bwg besar..klu rajin d tumbuk shj lg sodap..
4) gula + garam + asam jawa + minyak yg byk utk menumis (masak sambal minyak misti byk ckit spy sambal nya enak...motip utama sebenarnya spy sambal masak dgn cantik sekali..bla cantik means akan sedap la jgk...x caya..cua kamu try dlu)

cara2;
blend/tumbuk bwg besar brsama belacan..lps tu tumis dgn lada kering kisar..masuk kan gula+garam+asam jawa...biarkan mndidih dlm 1/2 jam atau sejam..tangan misti rajin mengacau...lps tu sedia utk d mkn brsama apa shj...

p/s..gbr nya ada tp kemalasan ku menguplod gbr masi berada d tahap gaban ...ultraman pn kalah..(tengsi dgn anak dr td lg kontrol tv psg cd ultraman...bribu kali sda c adik tingk ...tengsi nya.....tp bgs jgk la..psl dia akan dudk diam2 n teda pyh d layan....motipppppppp....aku ada lah ambik kesempatan sebenar nya....hahahah...sila abai kan jd ibuk2 spt gue....wukakakaka...bai bai...aku trpaksa setop dlu...ada open house lg ...nebor sblh2 sna..selang 2 buah rmh...klu kentut pn masi bole te dgr bunyik nya...

2 comments:

Nani said...

blog ni suda ada trademark yg tersendiri iaitu ibu yg kelam kabut dgn hal rumahtangga hehehe... suruhlah abg syg kakak tu baca blog.. kalaulah dia pun tulis blog lg best...

miya said...

biasalah ibuk2... aku belum balik kk lg ni. skrg masih d rumah orgtua,, relaxxxx sikit. hihii..

entri baru:
bini dalam pantang, suami liwat bayi usia 23hari