Sunday, August 28, 2011

mood mengemas..

saturday..
no planning p mana2..
niat hati ku yg suci murni nie..
mo mengemas rmh..
spy nmpk mood raya tu..

dr bgn tidur..
sambung cuci kain..
just masuk kan dlm mesin pun..
iron langsir...utk d gantung..
dia yr..no langsir baru..
gla apa mo jahit langsir thn2..
kos langsir nie 1k++ utk 1 rmh atas bwh..
aritu mintak tlg my part tym maid@lia
bukak semua langsir n rendam..
lps tu cuci sndiri..gna mesin jak..
ndak larat cuci tgn..berat2 n byk lg tu..
sekali nya..adoina..menyesal aku cuci langsir ..
lps cuci kusut masai plk..
means aku kan iron satu2 langsir tu baru gantung..
lps tu tobat la aku mo cuci langsir..
b4 nie..semua keja tu maid aku yg buat..
aku tgl bg arahan jak..
sekali teda maid skrg..
baru aku tau..susah nya cuci langsir nie..
byk keja lg mo d buat..

arini sib baik c lia mau dtg..
sms tnya dia buli ka dtg..
psl mo bg duit gaji nya sekali..
besa klu saturday or sunday..
mmg dia ndak akan dtg bla aku panggil..
arini mau plk..myb psl duit gaji tu aku rasa..
lps aku hampar kapet semua..dia tgl mop sapu2..
lap tingkap..
iron baju skulah..cuci beg skulah..
aku menghias rmh..susun balang biskut..
lipat kain..packing baju2 balik kg..
dr siang smpi mlm ndak siap..
iron siap baju raya kami anak branak..
nnt smpi kg tgl pakai..
sepatutnya blk kg jm 9 mlm..
tp sian ting my asben te tidur jd tnggu la dia bgn..
sekali nya bgn jam 11 lebi..
ini psl menunggu aku mengemas baju2 iron baju2..
aku bukan apa..
since teda maid nie..
klu buli mo tgl kan rmh dlm keadaan kemas n bersih..
jd blk dr kg nnt senang hati aku tingk rmh aku..
sda la penat kan..blk dr kg..

ari ahad lps sahur..
trus packing brg2 masuk keta..
gla pnya byk brg aku angkut..
asben aku mmg phm sm bini nya nie..
klu blk kg seminggu mcm 2-3 bln pnya brg aku angkut..
hehehehe..ndak tau napa?????
semua yg aku bw tu keperluan apa..
nasib baik anak2 sda d kg..jd seat blkg penuh dgn brg2 n baju2..

ok lah smpi d cni shj..
aku ambik kesempatan d cni..
mengucapkan "SELAMAT HARI RAYA..MAAF ZAHIR DAN BATIN....KEPADA SEPA2 YG MEMBACA BLOG AKU NIE"..klu lah ada urg yg sudi baca kan3x...huhuhu..ndak pa lah kan..kpd pembaca blog aku yg seciput rasa saja nie...anda d jemput braya ke rmh aku ..tp seminggu raya buli dtg kg bongawan...lps seminggu raya buli dtg rmh d kk..@tmn cerah....^_____________^


balik kg daaaaaaa....

pnya la aku bizi..
n mood menulis pn ndak da..

anak pompuan aku th nie..
excited tul mo braya balik kg cpt2..
tahun nia dai posa cuma 4 hari saja posa 1/2 day..
lagi lain2 hari semua full day..
sian jgk la..dr bodi nya yg montok2 skrg jd slim sda.
ndak pa la..lps nie komfem buli montok balik..
ngam jgk la dia kurus..psl baju raya dia thn nie..
tailor jahit kecik plk..buli muat la..tp trlalu ikut bodi..

friday tu..anak2 aku ndak p skul sda..
ada kwn ckp skul cuti sda start friday tu..
n my anak pn ckp de same thing..
sekali nya..ndak da pun cuti bah..
adey..buli2 aku picaya saja sm urg pnya ckp..
n anak aku apa lg meng iya kan aja bla aku tnya betul ka friday start sda cuti..
cigu nya cuma ckp sepa2 yg mo dtg buli dtg...ndak mo dtg pn ndak apa..
adeyyyyyyyy...apa pnya cigu la ckp gtu..
ndak sure betul atau teda..psl budak2 pnya pemahaman kdg2 lain dr pemahaman org dewasa..

since sy sda janji akan antar dia blk kg friday tu..
jd trpaksa la ambik tmbhn utk raya nie..awal sehari..

friday tu sy driving sndiri blk bongawan..
anak2 so excited..ngam jgk la balik awal..
buli packing brg2 mo d bw blk kg sekali..
jd nnt aku n my asben blk kurang la brg mo d angkut..
jam 9.30 dr rmh..aku smpi bongawan dlm jam 11..

hebat jgk aku driving kan..
tp mo tahan sabar la kaki aku thn krem..
lps tu bla sda smpi kg..
be pikir lg mo drive blk kk:(

smpi kg..aku dpt tidur 1 jam..
tidur atas kusyen jak..
lps tu kelam kabut blk kk dlm jam 1..
asben sda pesan blk awal nnt teda kwn nya sungkai..
ok fine..blk driving sndiri..
smpi ketiau..mak ai..pnya la jem gla2..
byk keta turun kk..
urg2 nie masi soping moping..
jem dr ketiau smpi tmn jambo..
sib baik la aku pandai cari jln short cut..
smpi kk dlm jam 3..
trus p centre point..soping..
sungkai d malindo jak..
sambung soping d wisma merdeka..
blk rmh jam 10..singgah kingfiher ambik kek..
smpi rmh..adoina..rmh aku macam apa saja..
my part tym amid ndak dtg la arini..
sib baik asben rajin tulung2 cuci piring2..

siap2 mandi..trus mengampai kefenatan..
tidur smpi ndak te bgn sahur..
rasa guilty jgk ndak smpt masak sahur tukmy asben..
sori syg;)
^___________^

Wednesday, August 24, 2011

duit seguni..

assalammualaikum..

semenjak 2 menjak nie..
kemalasan sgt2 kuat menguasai diri..
hehehe...
sib baik order org sda smpt kc siap..
klu mood malas dtg awal siap la aku..
masi menghadap dapur smpi ke hari nie..

tp klu mood soping moping..
aku ndak pulak boring..
klu bole hari2 mo p kedai..
ada jak yg mo d beli..
smpi duit bisnes ku ..mcm la bisnes ribu riban kan:((
realiti nya...ada lah bah jgk untung2 ckit2..
tipu la bah kan klu bisnes ndak da untung..
klu mcm tu bagus aku bukak kedai kebajikan utk urg ramai...
kan..kan..kan...

duit bonus ku...
pun semua nya sda abis aku soping kan...
hehehe...
tingk la bah betapa boros nya diri ku...

smpi laki aku ckp..
klu sm aku nie..
kc duit seguni pun..
komfem buli aku kc abis..
sepa la bah yg ndak mau duit kan..
klu aku ada duit seguni..
ndak pyh la aku p keja..
buli la aku be sedekah sna cni..
tulung kwn2..tulung famili2...

klu duit ada dlm tgn..
mcm ndak sedar jak duit tu mengalir kuar..
tmbh2 lg mo raya nie..
ada2 saja yg mau d beli...
klu ikut napsu..
semua mau d beli serba baru..

tp soping kali nie..
aku cuma beli pakaian baru..
utk diri sndiri/laki./anak2/mak bapak...

perabut/langsir/kapet semua tu..
ndak payah la mo d ganti tahun2 kan..
last yr baru masuk rmh baru..
semua serba baru..jd tahun nie tetap yg sama..
sepanjang 2 tahun..rmh aku pakai langsir yg sama..
hiasan rmh yg sama..ndak tau lg mo buat mcm mn..
mo d hias2...aku bkn jenis yg suka hiasan havoc..
aku suka yg simple2 jak..
sepa2 yg beraya p rmh aku last yr..
thn nie dtg..komfem sebijik mcm last yr jgk..
heheheh...

biskut2 raya blm beli lg..
yg ada kuih sapit jak se tin..
last wik n tu semangat beli bhn2 buat biskut d consfoods damai..
sekali nya smpi smlm blm lg d buat..
my doter balik2 tnya bla lah mo buat biskut...
sian plk...kali nie xcited dia bw mama nya buat biskut..
plan mo buat biskut gajus n london almond jak..
lain2 beli jak lah kan..

blm lg belanja beli ayam n daging n tulang..
kira2 brapa ratus la lg akan abis ..

siap la lps raya nnt..
aku pokai brabis..
hehehe...

klu mcm nie pnya belanja..
duit seguni senang jak mo d kc abis kan3x...
^____________^






Thursday, August 18, 2011

balik awal d bulan puasa..

kalau d sabah..
staff yg beragama islam
akan d bg pelepasan blk awal..
klu staff swasta ndak sure plk..
klu staff kerajaan tu komfom lah..
klu staff kerajaan negeri lg awal bole blk..
dlm jam 3 ptg bole sda blk..
ada kelulusan n ada cicular khas lg..
klu staf federal..paling2 pun awal sejam..
tingk waktu anjal masa masuk keja..
blk jam 4 ptg or 4.30 ptg..
klu ndak buat mcm tu..
komfem lah kami urg sungkai dlm kereta hari2..
psl d sabah kan waktu sungkai awal..
tahun nie mcm ada lmbt ckit dr thn2 sblm..
sungkai jam 6.30 ptg..
klu last yr sungkai dlm jam 6 ptg..kdg tu ada yg b4 jam 6 lg..

kemarin aku balik awal lah kan cm biasa..
semangat utk memasak lah kunu..
psl mcm ndak tau sda mknn apa mo d beli d bazaar tu..
tapi kemarin balik awal aku jadik lambat jadik nya...
psl masa mo p kereta..
baru aku perasan kunci kereta aku tr tgl dlm keta asben..
hampeh gas tul...
aptenun tu aku kuar dgn asben..
mintak tlg antar mo beli brg..
psl malas mo parking..suru asben ambik d opis aku..
b4 tu ada ambik brg dr dlm keta aku..
tu la psl bwk kunci keta aku sekali..
lps tu aku letak kunci keta d tepi tmpt duduk tu..
nah....last2 trpaksa la tnggu asben smpi ke opis aku utk antar kan kunci kereta..
dkt2 1/2 jam jgk lah aku menunggu...

lps tu kelam kabut ambik c adik d taska..
n drive smpi rmh...
pung pang pung pang...
siap jgk aku buat nasi goreng ikan masin..
air bandung + cincau..
tumis sambal udang..n goreng telur mata lembu..
cukup lah mknn utk brbuka..
asben pn ada beli kan soto daging dr restoren malindo (retoren feberet 4ver)

tp bla asben smpi jak ..
huh...pnya lah byk mknn d beli..
roti canai..sate ayam..nasi lemak..kuih muih..hati ayam masak kicap..
napsu posa mmg mcm tu..
klu aku sungkai mmg jenis mkn sejenis mknn jak..
ndak pandai la mkn campur2 byk2 menu..
n perut aku pn ndak muat mo telan mknn byk2..

tp ini lah rezeki d bln posa...
byk2 mknn tu mcm semua nya abis..
kecuali kuih 2 bijik...
sukur lah nak..
ndak jgk membazir kan..

arini ada jamuan bkk posa d opis..
mknn kta org opismate2 yg sedia kan..
sm ada masak sndiri atau beli..
aku plk ambik tugasan masak nasi putih...
sengaja ambik yg senang2..
since teda maid nie..
ndak larat lah mo masak byk2..

ok lah bai2..^___^




Wednesday, August 17, 2011

Mandi Wajib atau Junub

Assalamualaikum,

Berkongsi sedikit ilmu… dari JAKIM.

Mandi wajib yg betul…..
Mandi wajib merupakan perkataan yang mudah disebut, tetapi jangan terkejut jika dikatakan banyak umat Islam di tanahair kita yang tidak sah mandi wajibnya kerana tidak melakukannya dengan betul.
Untuk melakukan mandi wajib yang betul, seseorang itu tidak boleh melakukannya dengan hanya mandi secara berdiri atau duduk mencangkung sahaja. Sebaliknya, ia mesti dilakukan dalam kedua2 keadaan bagi membolehkan seseorang itu meratakan air ke seluruh anggota badannya yang zahir. 

Penolong Pengarah Bahagian Dakwah, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM), Uztaz Haji Mat Jais Kamos, 49, menegaskan, bagaimanapun, berdasarkan pengalamannya sebagai bekas kadi di Pejabat Agama Islam Gombak Timur dan penceramah, didapati banyak umat Islam yang tidak mengetahui perkara ini.

“Akibatnya, mandi majibnya menjadi tidak sah kerana tidak memenuhi salah satu rukun mandi wajib iaitu meratakan air keseluruh anggota badan yang zahir. Apabila mandi wajib tidak sah, ibadat yang dilakukan oleh seseorang itu juga turut tidak sah. Itulah akibatnya jika tidak melakukan mandi wajib dengan betul,” tegas beliau ketika ditemui di rumahnya di Taman Sri Keramat Kuala Lumpur .
Mandi wajib yang juga sebagai mandi junub atau janabah tidak boleh dipandang ringan oleh umat islam. Setiap orang yang mlakukannya mestilah mengetahui dan memenuhi rukun2nya. Jika tidak mandi wajib seseorang itu tidak akan sah.

Rukun mandi wajib ada 3 perkara. Pertama, niat. Kedua , menghilangkan najis di badan.Ketiga , meratakan air keseluruh anggota badan yang zahir.

Niat mandi wajib: “Sahaja aku mengangkat hasar besar kerana Allah Taala.”

Atau ” Sahaja aku mandi wajib kerana Allah Taala.”

Niat itu di dalam hati dan ia hendaklah disertakan ketika air sampai ke mana2 bahagian anggota badan.

Bagi perempuan yang habis haid, niat mandi wajib ialah: ” Sahaja aku mengangkat hadas haid kerana Allah Taala.” Manakala bagi perempuan yang habis nifas, niat mandi wajibnya ialah: ” Sahaja aku mengangkat hadas nifas kerana Allah Taala”.

Niat itu jika dilambatkan atau ketika seseorang itu memulakannya selepas dia telah membasuh salah 1 anggota badannya akan menjadikan mandi wajibnya tidak sah. Oleh itu dia mestilah memulakan kembali niatnya ketika dia mula menyampaikan air keseluruh anggota badannya. Sekiranya dia berniat sebelum air sampai ke badan, niat itu juga tidak sah. Oleh itu mandi wajibnya tidak sah.

Mengenai rukun mandi wajib yang ke2, iaitu menghilangkan najis yang ada pada badan , menurut Ustaz Haji Mat Jais, menurut Imam Nawawi, jika kita ada najis di badan, najis itu boleh dibasuh serentak dengan mandi wajib. Ertinya membasuh najis dengan mandi itu boleh disekalikan.
Sementara rukun mandi wajib yang ke3, iaitu meratakan air ke seluruh anggota badan yang zahir , meliputi kulit, rambut dan bulu yang ada di badan, sama ada bulu2 yang jarang atau lebat. Jika rambut seseorang itu ditocang atau disanggul, sekiranya tidak sampai air ke dalamnya, tocang atau sanggul itu wajiblah dibuka. Bulu2 dalam lubang hidung pula, tidak wajib dibasuh kerana dianggap batin. Tetapi sekiranya, bulu2 di dalam hidung itu bernajis, ia wajiblah dibasuh.

Mengenai kuku pula, jika di dalam kuku ada kotoran yg boleh menghalang sampai air ke badan khususnya di bahagian bawah kuku, kotoran itu wajiblah dibuang. Membuang kotoran di dalam kuku itu pula boleh dilakukan ketika sedang mandi.

Tentang rambut yg diwarnakan pula selain inai, inilah yang merumitnya. Sebenarnya jika rambut seseorang itu diwarnakan dengan pewarna selain inai, mandi wajib seseorang itu tidak sah. Oleh itu, seseorang yang mewarnakan rambutnya dengan pewarna selain inai, jika dia hendak mandi wajib, dia mestilah membuang pewarna pada rambutnya terlebih dahulu. Tetapi untuk membuang pewarna itu pula bagaimana?.. Inilah yang rumitnya. Sedangkan pewarna pada rambut itu sebenarnya tidak boleh dibuang begitu mudah.

Yang menyebabkan mandi wajib orang yang menggunakan pewarna pada rambutnya tidak sah kerana pewarna itu akan menyalut rambutnya yang menghalang air sampai ke rambut. Ini berbeza dengan inai. Inai sebenarnya akan meresap ke rambut, tetapi pewarna pula akan menyalut rambut menyebabkan air terhalang ke rambut.

Tetapi dalam hal ini, jangan pula ada yang salah faham. Sebenarnya pewarna itu jika dikeluarkan sijil halal oleh JAKIM dan sekiranya pewarna itu tidak bernajis, bukanlah bermaksud menjadi tidak sah. Dalam hal ini, sukalah saya menyatakan bahawa sembahyang dan mandi wajib itu berbeza. Jadi, mestilah dipandang dari sudut yg berbeza.
Dalam hal ini juga, sukalah saya menyatakan, huraian mengenai rukun mandi wajib seperti yang telah saya nyatakan ini adalah merupakan perbezaan sah atau tidak mandi wajib. Jadi, ia perlulah diberikan perhatian yang lebih oleh umat Islam.

Mengenai sebab2 seseorang itu wajib mandi wajib pula, Ustaz Haji Mat Jais menegaskan, sebab2nya terdiri daripada 6 sebab. 3 sebab melibatkan lelaki dan perempuan iaitu kerana bersetubuh walaupun tidak keluar air mani, keluar air mani dan mati. Manakala 3 sebab lagi hanya melibatkan kaum perempuan sahaja, iaitu keluar darah haid, nifas dan melahirkan anak(wiladah) .
Mandi wajib boleh dilakukan di mana2 dengan menggunakan air mutlak sama ada air telaga, air paip, sungai laut dan tasik.

Bagi pasangan suami isteri yang bersetubuh pula, mereka tidak semestinya mandi selepas bersetubuh, tetapi diwajibkan mandi ketika ingin beribadat.

Selepas bersetubuh pula, jika ia dilakukan pada waktu malam, jika tidak mahu mandi wajib, seelok2nya ambillah wuduk sebelum tidur itu adalah sunat, manakala tidak berwuduk sebelum tidur adalah makruh.

dgn niat hati yg ikhlas utk d jadi kan panduan diri sendiri & berkongsi ilmu yg d baca d http://ohislam.com/mandi-wajib-
atau-junub/

^__________^

Monday, August 15, 2011

cuti..

arini..
ambik cuti psl byk mo d urus..
ambik cuti jgk psl komfem aku akn penat bangun pagi monday..
psl last wik n aku kerja keras..siap kan order ..
my bisnes x lah bsr mn..kecik2 jak & simple2 jak..
tp alhamdullillah..syukran..rezeki d bln ramadhan..
ada lah jgk $$$ xtra ...
bisnes aku nie nmpk simple..
tp mak aiiiiiiiiiiii....dia pnya modal...
sgt2 lah expensive...& klas....
harga brg2 skrg semua naik...
naik plk..dlm 2-5 rgt...
mcm nie lah life zaman skrg...
serba serbi duit..
ndak da lah bah yg free...
klu mo free & murah...
p lah buat sendiri..tanam sendiri...
tp adakah berbaloi...
ada yg berbaloi ..ada jgk yg ndak berbaloi..kan3x..
bagi aku lah..x tau lah klu urg lain...
penat n sakit2 badan aku utk dpt kan duit xtra...
tp puas hati jgk lah bla dpt hasil nya..
aku nie mmg dr kecik lg suka bisnes..
dr kecik smpi lah skrg..
misti ada jak idea aku mo bisnes..
smpi kan aku main2 dgn org...
'mcm2 bah aku buli jual..kecuali jual org jak lg blm...'
hahahha...
ok bye..tenkiu..

Friday, August 12, 2011

Kisah Benar Dan Sedih “Abang, Tunggu Mak Di Syurga Ya?”

arini...
bkk fb..nmpk kwn post dlm fb..
aku klik n baca...
sangat2 terharu...
aku pernah dan sdg berada dlm situsi mcm tu..
cuma watak & situasi nya berbeza...
tp lebi kurang...
semuga aku pun jd setabah mak dlm cerita ini..
smpi ke saat ini..aku akan masi menjalankan tggjwb aku sebagai 'mak' dlm cerita itu...
smpi bila2 sahaja...selagi masa & peluang masi ada...

bacalah d cni....http://headlines.izzudin.com/pedoman/kisah-benar-dan-sedih-abang-tunggu-mak-di-syurga-ya/

Wednesday, August 10, 2011

RAMADHAN DAN UJIAN BUAT KAMI..

arini..
sukur alhamdullillah..
ndak sda mcm kemarin..

ptg2 tym bulan posa mcm nie..
boring2..sempat jgk be fesbuking..
biar pun ekceli d opis d larang utk bkk fb..
tp bukak jgk..heheheh..degil bah kan..
bkn apa bah..ndak tau sda mo buat apa klu sda buring tu..
mana tahan setiap minit tunduk jak buat keja..
hehehe..seribu satu alasan bah kan..
klu sda dtg malas tu..tatap jgk mo be fb..

td aku bkk fb..
nmpk kwn aku tag d fb..
psl blog nie..http://cintahati.com/ramadhan-dan-ujian-buat-kami/
aku pn try lah klik..
bole plk d bukak..
kdg line d opis aku nie..
ada certain2 web tu..ndak buli d bukak..

dlm blog tersebut..
menceritakan tentang..
seorg isteri yg kehilangan suami..
pada hari puasa yg ke-2..
pada jam 3 pagi..
semasa dia mo mengambil tafsir al-quran d dlm kereta..
aku baca satu persatu kisah tersebut..
kdg aku ulang balik baca..
sungguh aku sgt2 terharu..
dan membayangkan jika aku d tmpt wanita itu..
aku pn akan rasa sedemikian..
bayang kan tiba2 kta kehilangan suami secara tiba2..
sedangkan selama ini suami lah jd tmpt kta bergantung..
jadi kawan kta ketawa berduka..
tiba2 tanpa apa2 tanda..
hilang begitu saja..

tapi dlm cerita kehilangan ini..
sesungguhnya ..
ada satu rahmat tersembunyi..
dugaan ini bukan sebarangan org yg akan d beri kan..
suami wanita tersebut hilang 3 hari bkn p mana2 pn..
dia d surau/masjid membaca al-quran..
tanpa sedar apa yg sdg dia buat..

terus timbul rasa sayang yg amat sgt utk suami terchinta..
terus rasa insaf yg amat sgt..
klu bole tym nie jgk mo p peluk2 sang suami..
mo be manja2..
ndak buli imagine klu dia tiada dlm hidup aku sm anak2...
T___T

Tuesday, August 9, 2011

masi ndak sihat bah..

arini kena dtg keja jgk..
kemarin blang mo p klinik..
asben sda ready2 mo bwk..
tp aku yg degil..
tba2 ndak mo d bwk g klinik..
atas alasan kunu..
aku rasa sda ok n sihat bah..
pdhl be peluh2 psl menguring bilis...
lps tu my part tym maid @ c lia..
kemarin ptg dia ndak dtg..
aduina..klu tau dia ndak dtg..
ndak lagi aku sibuk2 p kc semak2 tu dapur..

ptg tba2 my ipar2 dtg singgah..
sda lah last minit kc tau..
nah kelam kelibut aku
kc sedia2 juadah sungkai..
smpi kan aku masak nasi lupa tekan butang 'cook'
last2 semua mkn lauk2 jak..n trpaksa la aku kc masak megi..
utk c kakak psl dia ndak pandai mkn nasi lemak..
last2 jgk ramai plk yg suka mkn megi..

dgn dapur yg be serabut..
ndak selesa rasa nya..
susah jgk klu jd org yg serba serbi mo kemas..
kan bgs klu aku jenis ndak kesah tingk rmh be sepah..
sda try kc biar jak..rmh be hamburan..
lantai melekit...aku ndak tahan lah..
sakit2 badan pn..paksa diri jgk mengemop lantai..
mengemas rmh..

arini gagah kan diri p opis..
tp skrg ngilu2 rasa tulang2 aku..
badan rasa mcm suam2 dingin2..
mmg masi ndak siha bah nie..
tp apa buli buat mc ndak da..
cuti rehat plk tgl ckit..
ja paksa diri jak lah duduk cni smpi ptg..

Monday, August 8, 2011

8.8.2011-cuti

arini..
aku ndak keja...yahuuuuuuuuuuuu...
ndak pyh kelam kelibut driving p opis..
mengejar jam 8.00 pagi..
dgn enak nya..aku masi d atas katil..
ampai2 & guling...ber fb & blog..

dr kemarin2 lg aku ndak sihat bah...
kuman selesema & ntah virus dr mn..
tba2 mnyerang aku..
mnyebabkan lumpuh segala aktiviti yg telah d rancang..

arini ada ok ckit dr kemarin..
tp bla ingat2 d opis tu..
ekon nya mcm dlm salji..
rasa2 nya komfem kuar blk penyakit aku..
duduk dlm ekon nie ndak bgs tau..
bikinsegala teluang gemulang  ngilu2..
tanda2 sda tua..tu la psl sakit2 tulang..

aku nie kan sgt2 lah sensitip..
seminggu puasa nie..
lps sahur...aku kna cuci piring2 ..
akukan ndak buli be sejuk2 pagi2..
tahun2 sblm nie ada maid..
jd ndak lah aku pyh buat..
lps tu aku kuar rmh p menjemur kain2 yg sda aku kc masuk mesin b4 tidur..
kana angin subuh2..tu la psl jugak ..aku ndak sihat..
al-maklum lah..ndak biasa keja2 kuat...blueeeeekkkkkkk...
gila apa..aku biasa bah buat semua keja2 tu..
cuma bodi aku nie..ndak tahan...bodi aku suka d manja2..

lagi pun..
aku mmg ada keturunan  resdung..
aku nie komfem ada sinus..
tu la psl sensitip...
susah mau ckp..ckp pn bkn urg paham...
ndak pa lah..yg penting aku phm..

arini asben ckp jgn buat apa2..
tp buring plk..klu duduk diam2 jak..
lps urus anak2 sekolah lps jam 11 nnt asben bwk p klinik..
yg betul aku nie jenis yg ndak suka p klinik..
bkn apa aku syg duit bah..
klu setakat selesema nie..aku mkn jak ubat d rmh..
2-3 hari nnt aku ok lah jgk..
tp asben ckp arini mo kc aku injek antibodi lah..

since teda maid nie..
mcm tiap2 bln aku demam selesema..
tu la psl..knp aku sgt2 perlukan maid in da house..
badan aku ndak buli d kc penat2..
tu la pasal...
bagus nya bodi urg2 yg jrg2 mo kena selesema or demam..
mkn apa kamu urg ..aku nie cukup jaga sda..
mkn mcm2 suplemen..tp tatap jgk kana..

ok lah..stop here..
mcm mo p goreng ikan bilis plk tau...
:((

Sunday, August 7, 2011

planning 4 sunday...hampeh!!

salam..
arini puasa day-7..
mula2 plan dia wik n kami mau blk kg..
mo rasa jgk sungkai & sahur sm famili d kg..
bes nya klu ari2 dpt sahur & sungkai dgn masakan tgn mak aku..
huhuhu...apa buli buat..
planning mo blk kg aku cancel last last minit..
pasal risau dgn order my sambal konflakes yg agak2 buli tahan byk nya tu..
since tahun nie aku teda maid...maka order trsebut aku kc limit ..
tp still  byk jgk..takut nya aku ndka te buat...psl kali nie aku teda helper..
aku ndak perlu kan helper utk buat sambal tu..
tp aku perlu kan helper utk bersih kan rmg slps aku buat2 semua tu..

awal pagi hari 6 tu..
aku sda bising suru anak2 mandi awal..
psl jam 9 dia urg ada klas mengaji..
n aku plk mo bwk asben p pasar kk..
klas ngaji anak2 2 jam..
jd smpat la aku blk..b4 dia urg abis ngaji..
tp aku ready2 jgk kc c kakak kunci rmh..
aku p pasar mo beli balang2 utk konflakes tu..
n mo beli brg2 dapur ckit..
plan mo buat pecal lah nnt sungkai..
n mo buat byk2 ckit..utk d sedekah sm nebor2..

ptg nya aku bwk asben p bazaar asia city..
plan mo cari nasi kerabu..
hope..penjual yg aku biasa bertahun2 sda tu..
masi ada menjual..
n sukur lah mmg ada plk..aku beli nasi kerabu..
kuih keripap, kuih (ntah nama ndak tau lupa), kuih pulut inti, air laici kang & katira, kuey teow goreng, sayap panggang..singgah beli kfc utk c kakak yg kepingin sungkai dgn kfc..
blk rmh buat pecal..kc sm nebor...
n nebor2 kc aku kuih2 lg...doina byk nya kuih aku tba2..
rezeki d bualn puasa nama nya kan..

lps sungkai..
tba2 rasa mcm ndak sihat..
flu aku mn jadi2..
cuci piring pn ndak larat..
wik n c lia ndak dtg keja..
jd aku kc masak nasi jak..
piring2 nnt la sahur cuci..
anak2 n asben semua nya kepenatan..
ndak p terawih pn..aku lg lah..
selesema aku makin teruk..
makan ubat..n terus tidur..
tau2 nah ndak te bgn sahur bah kami..
sian asben ku n c kakak..
smpt minum air jak kami..
c kakak malas kc bgn tp dia posa 1/2 hari jak..

planning ari ahad nie mo buat konflakes ndak lah jadik..
aku pnya hingus meleleh2..bersin balik2..mata berair2..
ya aku pnya sinus nie mnjadi2 plk...lately nie..
badan aku sgt2 lemah..penat..
tp tetap kc kuat jgk hati kemas2 rmh..
iron baju2 sekolah anak2..
asben tlg lipat kain & cuci piring2...

aduina...risau sda aku nie..
bla lah mo start bikin order konflakes nie..
napa lah aku tba2 kna flu ..
tonsil pn sakit2 jgk nie..
ini misti gara2 aku kuat minum air sejuk...
tp aku pnya bodi mmg ndak kuat..
klu kurang tidur  n kna habuk2..
sure ndak lama aku akan demam selesema..

mau ndak mau..dlm wiks day aku trpaksa jgk buat tu konflakes nnt..
ndak buat rugi jgk kan..
ini lah peluang aku mo cari xtra $$$$..
sda 4 thn aku buat bisnes nie..
kastemer tetap aku..akan tnya bla mo buat..
kdgtym ndak raya pn kena order..
tp aku aku akan buat klu order more than 10 botle..

ok lah stop here dlu..
mo p bazaar asia city lg..
ctu jak bazaar yg sedap..n byk pilihan yg unik2..

Wednesday, August 3, 2011

part tym helper/maid..

selamat berpuasa..
n suda sungkai pun kan..
mkn apa???
puasa day-3 masi x tau d mn bazaar yg ada jual mknn bes2..
sda pigi bazaar indah permai..ndak bes lah..bg aku lah..ndak urg lain pnya taste..
arini aku ndak p bazaar mn2 pun..
asben ada singgah..tnya aku mo beli apa..
aku suru lah dia beli apa yg dia mo mkn..
tp my asben x tau apa mo d beli..
last2 aku blang ndak pyh lah beli..
nnt blk rmh sempt jgk lg masak nasi goreng..
syg duit jak beli..mcm kemarin..beli mee..2-3 jenis lauk pauk..
tp ndak jgk d mkn..smpt lg goreng ayam..pn ndak abis..

untuk pengetahuan anda semua..
cheeewahhhhhhhhhhhh.....mcm lah ada urg mau tau kan..
sian bah..perasantan jak aku nie kan..
ndak kesah..ini kan aku pnya catatan sejarah..
since kemarin..puasa day-2..
aku ada sda helper/maid..tp part tym jak..
nama nya c lia..bangsa OM...ndak kesah bangsa apa.
.urg nya just nice..jgn lah imagine om yg lori gas tu ah..
b4 nie aku prna ambik dia dtg rmh seminggu 3 kali..
tp dia cuma smpt dtg keja sm aku 6 kali..
keja nya aku ndak puas hati..mcm ndak tau apa yg buli dia buat tym aku ndak da d rmh..
tp 1st day puasa tu..aku sda tengsi..penat..& stress..
tmbhn lg my asben ndak sihat..1st day puasa kna foof poisoning..
ndak tau mkn apa..tp rasa2 nya dia over dos minum oren jus..twister tu..
sunday tu kn cuaca panas gilak..aku stok minuman twister dlm esbox byk2...
sedap bah d minum tym cuaca panas..
ndak tau plk..myb terlalu berasid..n perut kosong..dats y my asben kna cery bery..
sian..smpi ke ptg still puasa..tp weak lah..
dlm keadaan aku penat..puasa lg..mmg aku ndak tau dr mana mo start buat keja2 rmh..
mn mo masak2 lg...dlm keadaan yg terdesak..last akukol balik c lia tu suru dia dtg keja sm aku..
tp aku mau dia dtg ptg dlm jam 5 smpi jam 8 mlm pn jadik lah..
nasib baik dia mau..terus aku pn lega..tp start kemarin lah..

kemarin pnya lah aku hepi..senang hati sekali..
bla ada helper..buat keja pn ringkas..
lps mkn..piring2 kuali2 kemas2..semua dia buat..
menyapu kemudian mop..semua nya lah..
smpi hari nie pn sama jgk..tp yg x puas hati..dia masi x pandai iron baju dgn kemas..
try sda mo iron baju keja my asben..tp kemas,....last aku yg buat kan..
lipat kain2 buli sda..cuma mo d improve lg lah..
ndak pa..pelan2 pandai jua tu..
lg bagus..2 hari c lia tu dtg...buli aku kc dia bw blk  mknn/kui2 yg d beli ndak abis tu..
jd ndak lah membazir..

jadik slps nie..ndak lah sda aku mengeluh penat itu penat ini..
wlpn helper nia ndak dtg tym wik n..atleast wiks days ..
ndak lah aku rasa penat2 sgt2..atleast kurang2 lah jgk beban keja rmh yg perlu aku buat..

n skrg ada la sda masa mo be blog ..heheheh:p

Tuesday, August 2, 2011

peniaga makanan bazar ramadhan..

selamat berpuasa ..

bulan puasa nie..adalah bulan rezeki..
jual apa jak komfem kena beli..
jd klu aku jual sambal konflakes misti beli lah ah...
tp dun wori..rasa nya sgt2 sedap..sekali cuba..hari2 mau..

sini aku mau
ckp dari hati yg tulus ikhlas
suci murni..mcm minyak masak seri murni.

KEPADA PENIAGA MAKANAN BAZAR RAMADHAN....
KALAU ANDA BERNIAGA MAKANAN TU..
SILA LAH PASTI KAN ANDA MENIAGA MAKANAN YG
BERSESUIAN DENGAN $$$$ KAMI YG MEMBELI..
ATAU..SEDAR2 LAH DIRI TU..
KALAU NDAK PANDAI MEMASAK..JANGAN LAH ADA HATI
JUGAK MAU MENIAGA MAKANAN..
ATAU..CUA DULU JANGAN PERASAN PANDAI MEMASAK..
KALAU MAKANAN YG D JUAL TU..SGT2 LAH MENGUCIWA KAN PEMBELI..
NDAK BAIK TAU..JUAL MAKANAN YG X BERKUALITI..
NNT PEMBELI X IKHLAS..ANDA SEBAGAI PENIAGA JUGA RUGI..
DPT HASIL $$$$ YANG NDAK BERKAT..

sebenar nya kan.. aku buat n3 nie..
pasal kemarin aku p bazar ramadhan d indah permai..
sda la my asben ndak sihat..
jd aku trpaksa ambik anak2 dr taska n skul..
imagine lah bah..anak aku kuar dr skul jam 5 ptg..
dr dlm skulah mau smpi kereta..jak sda mkn masa 5 minit plus2..
aku driving lg dr likas p rmh aku d tmn cerah@ kg gudon tu..
dengan jem2 yg amat2 lah enak ..aku smpi dlm 30 minit..
aku igt my asben ndak sihat2 tu..biasa2 jak..
rupa nya dia ndak sihat luar biasa pnya..
adoina..mcm mn nie..aku mo p bazar jgk..
mau masak2 ndak larat..apa mau d masak..
apa2 blm ready..ayam mee bawang semua blm sedia..
maka dengan hati yg berbunga2..aku gagah kan jgk diri ke bazar..
bazar tu dr rmh dkt jak..tp jln ke sna sgt2 lag jem jugak..
nah..lg lah byk masa te buang..
smpi2 d bazar..dengan kelam kelibut..
memilih makanan ..
mana2 mknn yg cantik rupa nya..
n agak2 sesedap rasa nya..
aku pun membeli..dgn harapan..
mknn tersebut boleh lah membukak selera ..
tp semua nya mknn yg aku beli kemarin..
sia2 jak aku buang duit..
mknn kemarin aku beli..
1 jak yg kna mkn 1/2 mee teow goreng nya..
tu pn ndak sedap bah..pdhl itu yg aku tnggu2 n cari2 d bazar ..
sekali nya hampeh gas tul..

lps tu niat d hati arini mau masak sndiri jak..
lps sahur smlm..ayam sedia kc kuar dr frezer letak d atas sekali dgn air..
tp kan..memandangkan td awal kuar pasal aku dr hq kna panggil big bos..
dr hq aku smpt lg p menziarah kwn yg atuk nya pas away kemarin 1 ramadhan lg tu..
baru p ambik anak jantan aku dr taska..limpasdkt kadai all saints skul tu mcm cantik plk bazar nya..
gatal hati mo jgk singgah..psl ngam2 ada parking dpn mata..
singgah ctu..nmpk penjual kuih yg biasa nya bukak payung pagi2 dpn padang all saints skul tu..
apa lg excited la anak aku mau mkn kuih..psl td pagi merayu2 dia mau mintak beli kuih..
sian jgk..tp mcm mana jgk mana ada urg jual kuih pagi2 d bulan puasa nie..kadai cina ada lah jual..
tp gilak apa mau kc beli ctu..nasib lah kan anak2 ku dpt mama yg pemalas bikin kuih..:)
2 hari puasa nie..aku kc masak nasi guring+sosej & bubur nasi +ikan..mula2 dia ndak mau mkn jgk..tp kn paksa mkn jgk..sian bah..psl my lil boy nie..suka mkn kuih muih klu bekpes..anak melayu asli betul..hehehe
d bazar ctu jgk..harga mknn sgt murah..compare d indah permai..n penjual nya ada lah restoran2 d ctu jgk..yg mmg aku sda biasa psl..ctu jak lah tmpt aku biasa pigi since dkt dgn my opis n sekolah anak..
balik rmh td ptg..aku just buat ayam goreng..beli mee setapau RM1..murah kan..tamahak pnya psl beli dua tapau..nah smpi skrg ndak abis..utl anak2 aku sedia nasi jak mkn dgn ayam goreng..tp hampeh jgk..2-2 ndak mau mkn nasi..menyusu jak..n se org mkn sate yg aku kc panas semula..kemarin beli 18 cucuk..ada baki..td kc panas..mkn wit out kuah ..anak2 aku mmg mkn..mknn yg pelik2..ndak tau lah knp..pdhl klu tym mengandung tu aku mkn semua yg mkn normal...


nah....nia lah aku malas nie..
klu buat n3 jak..
mmg susah mau stop..
ok lah bye..
see u 2 muruw..:p

Monday, August 1, 2011

puasa..

selamat berpuasa..
semuga puasa kali  nie menghasilkan pahala yg berlipat kali ganda..
jgn hanya sekadar menahan lapar & dahaga...

puasa kali nie..
2nd tym puasa d rmh sendiri..
b4 nie kan kami urg tgl d kuarters..

1st tym puasa..
wit out maid..
sebulan yg lalu sda be pikir2..
mcm mana lah aku mo meng handle..
diri ku n famili ku..wit out helper..
masalah memasak2 aku ndak risau..
psl klu sungkai senang jak..
p lah aku masak2 d bazar...n then bwk blk rmh bikin sungkai..
yg aku risau adalah..
bab2 mengemas rmh..
mcm biasa lah kan..klu lps sungkai..
perut sda kenyang..plus penat lg blk dr keja..
sepa yg akan mengemas dapur..
huhuhu..klu ada maid..
biar pn aku keja..
smpi rmh dkt jam 6..masi smpt lg aku goreng2 mee or nasi..
tumis2 lauk & ayam goreng..
psl ada helper yg akan sedia kan semua bahan2..
just tnggu aku smpi jak utk d campak2 kan ke dlm kuali..
lps aku sungkai pn senang jugak..
bla sda perut kenyang aku just angkat kaki
masuk bilik sedia utk mandi n solat..
hal piring2 singki perkakas2 anak blk sekolah..
semua aku ndak pyh risau..

tp skrg aku ndak da maid..
semua aku kna pikir kan n urus kan..
huhuhu..

sda lah klu bulan puasa nie..
aku suka buat bisnes kecik2 ..
jual sambal konflakes..
order bole tahan jgk lah..
biar pn penat..
tp hasil nya nnt bole lah aku menyoping apa2 yg patut..
hehehe...
skrg nie bila ndak da maid..
be pikir jgk aku..
larat kah aku ambik order..
ada bbrapa org sda  yg tanya2..
buat tu mmg buat tp ndak sure brapa byk aku bole buat..
niat d hati akan ambik order setakat yg aku mampu jak..
ndak lah mau tahamak..nnt aku jgk yg rugi..ndak larat ful fil order org..

smlm aku tidur dlm jam 10 lebi..
kc siap dlu semua keja2 d dapur..
n kain2 semua sda kemas..
kain kotor sda masuk mesin..

aku bangun sahur jam 3 pagi..exactly..
smpi skrg aku ndak da tidur pn..
buli tahan jgk mata aku nie..
ndak plk ngantuk..
bgn jam 3 pagi..
masak2..dkt jam 4 baru kc bgn laki n anak..
only my doter jak yg akan puasa..
my lil boi blm lg lah..baru 5 thn..
tp tetap aku angkut turun bwh..
n kc dia tidur d kusyen..
org lain mkn..dia isap nenen jak..
lps mkn2..aku jgk yg kemas2..sempat jemur kain..
n my asben tlg iron baju skul anak2..
kemarin ndak smpt iron..
psl sabtu n ahad..kami urg be jalan jak..
mengasi abis duit aku yg 'banyak' tu..
hehehe..sekali jln jak komfem beratus duit terbang..
aku nie jenis yg asal nmpk brg jak semua mau d beli..
last2 aku jgk yg sakit poket...kopak..trus be pikir mo mengurik saving..sungguh tidak bagus amalan ku ini kan..hehehe..tp apa buli buat..saving tu kan utk aku soping tym2 mcm nie..jd bole lah jgk d kurik2..kan3x..

aku kan skrg jarang ada masa buat n3..
tp bla aku start menaip..
mcm susah mau stop..
n pjg lebar lah aku membebel..
ok lah aku stop dlu cni..
bye2..jumpa lg ..klu aku rajin n byk masa..

selamat ber puasa..