Monday, February 28, 2011

gagau=bz...

gagau bah aku dr ari 6 atu smpi ari ani..
smpi kn nada masa mnulis2..
macam2 bah gagau ku ani..
malas ku kan menulis..
sangal aja membaca..
balik2 saja pasal ku gagau..
macam tah urg lain nada be gagau jua..
macam tah diri ku saja pandai be gagau..
bah ngaleh ku sda be kurapak..
malas tah ku kan ingau..
mun kamu merati..merati tah kamu..
mun inda merati..aga tah mengunjar  kamus brunei..
bah..berinut ku dulu kan tidur ah..
banar2 ngaleh ku suda..nada ati ku kan menulis macam2..
pasal gagau banar..ngaleh banar atu jgn tah lg d kira..


nah..siap lah kamu urg..
be kurapak brunei ku suda nie..
pasal aku gagau..hahaha


bahasa melambang kan bangsa..

Saturday, February 26, 2011

PERDANA PARK..

yg betul gbr2 nie last 2 wiks lg..
taman nie baru bkk..
tmpt bersantai yg baru..
ada playground..kira yg plg bsr la d kk..
klu x silap aku lah..
ada trek joging..
klu mlm ..ada pertunjukan air.. berirama n kalerpul lg..
tp stkt nie blm da masa lg mo p..
tmpt nie..mmg cantik..
dkt dgn terminal air asia..
dkt sgt dgn tanjung aru beach..

ekceli dulu tapak taman perdana ini..
adalah kuarters kakitangan kerajaan negeri..
aku sempat lg tinggal cni1-2 thn tumpang rmh pakcik tym aku masi bujangan..
ngam2 tmpt tu playground adalah rmh pakcik aku tu..
kuarters ctu..adalah rmh sebuah..binaan separuh konkrit n kayu..
halaman nya mmg luas..tmpt tu dlu sgt2 sunyi..
aman n damai psl dkt sgt dgn pantai..
mula2 planning yg d dgr..tmpt tu mo d bina semula..
utk jd kuarters kakitangan awam..
dlm bentuk rumah pangsa..
tp dpt tentangan dr pihak2 yg trtentu..
kunu klu bina rmh pangsa ctu..
akn menyebabkan nialai hartanah ctu jatuh..
jd dgr2 kunu mo d bina..
tmpt men golf..pdhl sblh tu mmg sda ada dr dulu lg..
myb mo kc besar..p sampai tahap world..
tp last2 yg jadik ctu..pusat rekreasi..
utk rakyat setempat..kira adil jgk lah kn..
dr d bkin tmpt golf or hotel..


ini jak lah gbr2 yg ada..len kali dtg ctu..aku snap angel yg cantik lg ah..;)



SALAM TAKZIAH..AL-FATIHAH

ASSALAMUALAIKUM..
SLPS SIAP SUME KEJA2 RMH..
BARU ADA MASA MO BUAT TERAPI MINDA..

SY BACA BLOG K.NANI..ADA BERITA SEDIH PLK..
SE ORG KWN D ALAM MAYA..NAS
TELAH PERGI..AL-FATIHAH
PTT LA MCM LAMA X NMPK NEW N3 DR DIA..
BIAR PUN NDAK KENAL..
TP HATI KECIL INI TETAP TERSENTUH DGN BERITA SEDIH INI..

SEMUGA ROH NYA D CUCURI RAHMAT..
PASTI ADA HIKMAH D SBLK KETENTUAN INI..

Friday, February 25, 2011

NENEN ...sepa nie..


ini lah meja aku..d opis terchenta..
atas meja tu ..sdg menimbun keja..
mintak d belai2..tp skrg mood keja aku ada ckit merundum..
ndak tau la napa..
hormon tr kureng or tr lebi kali..kan3x..

kemarin my lil boy..blk dr skul nya aku x kc masuk taska..
malas mo antar..psl 1.30 ptg nya tu..
dia ada klas aritmetik..kna antar blk g skul nya tu lagik..
jadik bgs aku bwk masuk opis aku lepak kejap ctu..
kc mkn x mo plk..kc nenen nasib baek dia mo..
lps menenen kekenyangan d ctu ..
tu lah psl nmpk kaki x sopan nek atas meja ..

 x konsentret keja aku klu bwk anak g opis..
psl anak aku nie jenis x pandai duduk diam..
buntut nya gatal jak mo merayap..
lps tu yg aku geram jgk ..jap2..mo kencing la mo berak lah..
adoina..mcm rmh suda d buat nya..

c kecik aku bln 9 nnt baru masuk 5 thn..
masi lg menenen..aku x kesah lah..
psl anak2 aku nie..jenis yg susah mo d kc mkn..
klu menenen x mo..nnt tmbh la dia org cekiding..
tp ada jgk anak2 kwn aku yg umur 2 thn lg sda stop menenen..
psl ada budak2 yg mmg tolak nenen awal..mmg x mo..
parents pn paksa2 ..tetap x mo..pa buli buat la kn..
..yg penting anak2 kita sihat walafiat..
tp bes la kan..psl save duit..ndak pyh beli susu lg..
2-2 anak aku masi menenen..
huhuhu...

ndak pa la kn..
nnt aku sndiri ndak sedar..lama2 stop jgk nnt tu..
klu sda stop..nnt aku sndiri plk yg tr cari2 mo kc bkin nenen..
psl sda jadik rutin sekian lama..
tp mana tau nnt ada rezeki..tba2 dpt new bby..
kepingin mo be bby ..tp aku kan jenis yg ssh mo dpt..
huhuhu..
mo dpt ssh..mo kc kuar pn ssh..
sume nie..pasti ada hikmah nya..kan3x
aku redha dgn apa yg telah di tentu kn utk diri ku..
ada anak sda..laki pun ada..
apa lg mo..mo yg perfek..
sndiri pandai2 lah olah kc perfek..
pandai lah kc ejas..mn yg kureng..mn yg lebey..

p/s..terima kasih cinta ku..luv u much3x...ngeeeeeeeeeeeee

bawang murah vs bawang mahal...kenit vs giant

harga bawang merah skrg masi mahal lg kan..
d kk sekilo RM20 klu yg kecik tp spesis nya lain dr yg besa..
klu bwg merah yg size giant tu murah ckit la..
dlm RM10-12 sekilo..
bukan yg bawang bombay tu tau..
yg tu mmg aku tau dr dlu lg selalu ada..
tp x prna beli..x suka pakai tu..
aku besa yg bwg merah versi yg dlm gbr tu..
yg size kecik tu..


stok bawang2 aku..


yg sblh duit 50sen tu..baki2 bwg merah dr thn lalu..te sisip2 dlm bakul..itu tym hrga nya masi murah lg..rm6 sekilo..yg bwg merah giant tu baru beli dr tamu..kena kc baja apa lah smpi bwg nie bsr mcm nie..tp aku suka lg bwg merah yg kenit tu..sedap bnding yg giant tu..myb sejak dr dlm perut lg aku suda besa mkn..tu la psl kan3x..


Thursday, February 24, 2011

Siapa saya sebenarnya?

Siapa saya sebenarnya?>>adalah luahan hati seorg insan ..d dlm paper UTUSAN..bla baca dr A-Z..mmg sedih..tp sy imagine dia nie se org yg tabah..dn kira rezeki meyebelahi nya dgn mndapat somi yg baik hati jgk..klu la sy atau kamu urg brada d tmpt nya..apa kah kita dpt setabah org itu..jd kan lah ikhtibar/teladan slps mmbaca luahan hati ini..


TIDAK semua anak yang lahir di dunia ini beruntung, punya ibu bapa dan mendapat kasih sayang sepenuhnya. Ada juga yang terbuang dan terasing daripada kehidupan sebenar walaupun mempunyai ibu bapa.
Mungkin ramai yang terkejut dan menafikan kenyataan ini tetapi kisah yang dibawakan oleh pengirim cerita ini yang memperkenalkan dirinya sebagai Farhana mungkin boleh diambil iktibar oleh kita bersama tentang pentingnya berterus terang dengan anak-anak mengenai asal usul mereka.
Biar pahit, sekurang-kurangnya mereka tahu siapa diri mereka dan boleh meneruskan hidup tapa sebarang rasa prejudis terhadap ibu bapa dan keluarga.
Begini kisah Farhana.
“Saya adalah anak sulung dalam empat orang adik beradik, jarak usia kami berempat adalah dua tahun seorang. Sekarang umur saya menjangkau 42 tahun dan adik paling bongsu berusia 36 tahun.
“Saya mungkin anak derhaka kerana telah menyakiti hati dan perasaan ibu bapa saya tetapi saya hanya mahukan jawapan yang pasti untuk mengetahui asal usul saya.
“Sehingga kini setiap soalan yang saya ajukan kepada ibu bapa saya tidak ada jawapan. Mereka membisu seribu bahasa.
“Sejak kecil setiap kali bercerita, ibu selalu menyebut, mama dan ibumu. Saya tidak pernah bertanya ibu siapa yang dikatakan ibumu itu kecuali dia memberitahu ibumu yang selalu disebut itu adalah anak angkatnya.
“Katanya lagi, ayah dan ibu kandung saya memberi saya kepada ibu kerana mereka hidup susah dan tidak mampu untuk menjaga saya.
“Sehingga dewasa ibu masih merahsiakan asal usul saya sehinggalah saya akan mendirikan rumah tangga. Ketika khabar gembira itu saya sampaikan kepada ibu, dia nampak gelisah.
“Ayah pula ketika itu bertugas di luar daerah. Saya mendengar ibu memberitahu ayah tentang berita itu.
“Keesokkanya ibu membawa saya ke rumah seorang cikgu yang juga AJK (Ahli Jawatan Kuasa) masjid. Kepada cikgu tersebut ibu memberitahu, saya perlukan wali hakim kerana ayah bekerja jauh dan tidak dapat pulang untuk mewalikan saya.
“Saya pada mulanya tidak kisah akan tindakan ibu walaupun sebagai anak saya amat berharap ayah yang mewalikan saya.
“Segala-gala berjalan dengan lancar sehingga pada suatu hari suami pulang dari kerja dan menghulur kepada saya sijil nikah kami.
“Gembira menerima sijil yang menjadi lambang cinta kami, saya perhati satu persatu apa yang tertera di sijil tersebut.
“Akhir sekali mata saya terpaku pada nama saya yang berbintikan Abdullah. Terkedu sebentar saya jadinya tetapi dengan tenang saya bertanya suami kenapa nama saya berbintikan Abdullah.
“Suami saya kata tidak mengapalah, lagi pula ayah tidak ada semasa pernikahan kami. Saya tidak berpuas hati dengan kata-kata suami.
“Saya mendesaknya untuk mendapatkan cerita yang sebenarnya. Akhirnya suami berjumpa imam yang menikahkan kami dan dia memberitahu, saya berwalikan hakim kerana saya adalah anak angkat yang dibela oleh ayah dan ibu sejak saya kecil lagi.
“Baru saya faham sebab ayah tidak boleh menjadi wali saya. Saya sedih dan terkilan sebab ibu telah berjumpa dengan imam tersebut berceritakan masalah saya tanpa pengetahuan saya.
“Kemudian Imam bertanya kepada suami sama ada suami mahu menerima saya atau mahu membatalkan pernikahan tersebut.
“Syukur, suami dengan tenang reda menerima saya sebagai isterinya tetapi perasaan saya berbaur sedih kerana ibu tidak berterus terang dengan saya.
“Sejak itu saya selalu teringat semasa saya kecil ayah tidak pernah bermesra dengan saya, apa juga kesilapan yang dilakukan oleh adik-adik saya, maka saya akan menjadi mangsanya.
“Muka saya pernah ditenyeh dengan najis adik saya, pipi saya selalu ditampar, perut saya pernah ditumbuk oleh ayah, tapi siapa saya untuk melawan ayah?
“Hanya air mata teman saya ketika terlalu sedih. Ibu selalu menceritakan kepada kawan-kawannya pasal saya, tetapi saya tidak pernah mendendami ibu bapa saya.
“Pernah sekali saya bertanya ibu betul kah saya ini anak angkat tetapi ibu melenting.
“Kata ibu, saya sengaja mahu menyakiti hatinya. Ayah juga marah apabila saya memberitahu orang saya adalah anak angkatnya.
“Sijil nikah ibu dan ayah yang saya jumpa menguatkan lagi kenyataan ibu yang saya adalah anak angkat kerana tarikh lahir saya pada hujung tahun 1969 tetapi dalam sijil nikah tersebut tarikh perkahwinan ibu dan ayah adalah pada bulan Mac 1973.
“Hingga kini ibu dan ayah tidak pernah memberitahu siapa saya, ibu juga pernah bercerita ibumu bekas pekerja kelab malam dan berjumpa dengan pelbagai orang.
“Kalau saya anak tidak sah taraf pun saya terima. Saya faham saya tidak sama dengan adik-adik. Tetapi sayangnya dia tidak pernah bercerita tentang saya.
“Apabila saya tanya siapa ibu bapa saya juga mereka tidak memberitahu. Bila keadaan terdesak, ayah mula membuka mulut.
“Katanya, saya adalah anak kandungnya dan ibu kerana saya sangat nakal semasa kecil ayah selalu kata saya anak angkat hinggalah kepada orang pun ayah dan ibu akan bercerita hal yang sama. Tetapi saya tahu kata-kata itu hanya untuk menutup kesilapan mereka dan saya diperbodohkan oleh mereka.
“Saya reda dengan ketentuan hidup saya cuma saya ingin tahu, jika betul saya anak angkat, di mana ibu bapa kandung saya?
“Kalau saya anak tidak sah taraf saya terima dengan reda. Bukan saya mahu menghina ibu dan ayah, tetapi saya perlu tahu siapa diri saya. Kawan-kawan cakap wajah saya tidak sama dengan adik-adik. Apabila saya cerita kepada ibu dia akan marah.
“Saya amat berharap ayah dan ibu akan berterus terang dengan saya. Bagi tahu siapa ibu bapa saya yang sebenarnya.
“Saya sangsi tentang dua perkara, satu mengikut sijil nikah, perkahwinan ibu dan ayah adalah pada 1973 tetapi tarikh lahir saya adalah 1969.
“Apabila saya hendak mencari ibu bapa kandung saya, ibu dan ayah marah, kata mereka ibu bapa kandung saya tidak ada. Mereka tidak wujud, jadi saya anak siapa?
“Saya bersyukur kerana dijodohkan dengan seorang lelaki yang menerima saya seadanya.
“Kalau keluarga suami saya menilai semua rumpun keturunan, mengikut adat resam tradisi nenek moyang di mana mahu saya sorok muka saya yang tebal macam jalan tar ini?
“Saya berdoa setiap kali solat agar ayah dan ibu terbuka pintu hati untuk memberitahu saya hal yang sebenarnya. Saya reda dengan apa sahaja yang akan saya dengar.
“Saya bersyukur kerana saya ada suami yang baik dan sentiasa menyokong saya . Pernah saya tanya suami sama ada dia akan meninggalkan saya kalau dia tahu saya anak luar nikah, dia menutup mulut saya dan berkata, saya adalah jodohnya.
“Dia berjanji tidak akan sia-siakan saya. Saya menangis mendengar kata-katanya. Saya amat bersyukur dikurniakan seorang suami yang memahami. Terima kasih abang di atas keikhlasan dan pengorbanan mu itu.
“Terima kasih juga ayah dan ibu kerana menjaga saya sejak kecil walaupun saya tidak tahu asal usul saya. Semoga Allah merahmati hidup kalian semua di dunia mahupun akhirat. Amin.”
Itulah kisah yang dikirim Farhana untuk dikongsi bersama pembaca minggu ini. Secara peribadi saya amat bersimpati dengan apa yang dialami Farhana.
Namun saya kagum dengan kesabaran dan ketelusannya menangani masalah ini. Pesanan saya teruskan berbaik-baik dengan ibu bapa kerana walaupun apa status anda, mereka harus dihormati. Jangan putuskan kasih sayang sedia ada.
Anda patut bersyukur kerana dikurniakan seorang suami yang penyayang, bertanggungjawab dan memahami.
Jika anda ingin teruskan usaha menjejak asal usul anda dan mencari ibu bapa kandung, bertindaklah secara berhemah.
Berdoa agar kebenaran akan terbukti. Insya-Allah segala niat yang baik akan dimakbulkan oleh Allah SWT.
Menamatkan catatan, pesanan saya, terkadang manusia sering menyesal dengan kata-katanya tetapi tidak pernah menyesal kenapa dia tidak berterus terang.
Salam

Wednesday, February 23, 2011

bole kah..

aku skrg sgt2 ngantuk..
klu lah aku bole tdur skrg kn bes..
limpang2 ampai2 atas tilam n guling2 sm bantal peluk..
mcm lately asal jak aptenun misti aku ngantuk..
myb aku panat sgt2..tu la psl..
tp yg bes nya dlm panat2 tu..
my bodi mcm ada selim suda tau...
tp bla tanya sm tu boipren d rmh..
bkn dia mo akun..kc sedap ati bini..
dia ckp ada lah jgk...ckitttttttttttttttttttttttt...
ndak pa lah..ckit pn kira ok la dr teda kan..
skrg klu d opis..
bla aptenun jak..badan aku merayu2 minta d kc dodoi..
tp apa kan daya..biar pn besar keinginan d hati..
rasa sedar diri aku masih lg kuat..
ndak kan la aku mo tdur skrg..
psl skrg kan tym opis hour..
lg pn teda sadap bah tdur purak2..
mo jgk tdur yg smpi ada bunyi kroh3x...
baru lah terasa nikmat nya tdur..
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz
kroh....kroh...kroh....kroh...
klu lah ini opis bapak aku yg pnya..
any tym anw aku bole blk...
owh..sgt2 lah heaven aku rasa ..:p
tp itu cuma angan2 yg kusung..:((
bye2..titi tutu..;p

PATI..byk nya kamu d cni..

PATI=PENDATANG ASING TANPA IZIN
bkn pati santan...

persaingan kerja dgn warga asing semakin sengit..
dr segi sumber tenaga buruh..
tmbh2 lg dia org nie..jenis berani mati..
teda kesah dgn keja2 yg kasar..
majikan suka mengaji warga asing kerna bole membayar upah yg murah..
berbanding rakyat tempatan..
manakala warga asing ini teda kesah bergaji murah..
psl dia org pnya kos of living..sgt2 murah ..kdg tu wit out kos lg..
psl dia org tu bule tgl d setinggan2 shj..tiada sewa..
kdg tgl jak d rmh2 mcm reban ayam d blkg2 bgnn yg sdg d bina tu..
pun dia org boel idup dan boel jgk beranak pinak d ctu..
lps tu tgl ctu sume free..
bil air/api..x perlu byr..psl dia org bole shj idup tanpa sume tu..
atau..mendapat kn nya dr sumber yg illegal..
n mcm2 lg lah...


kerajaan plk terpaksa menanggung pelbagai jenis kos..
yg melibatkan warga asing ini..
contohnya..mo kc mkn dia org yg d pusat thnn sementara..
yg jd banduan..yg terpaksa d antar pulang..
kos pengangkutan plg ke negara asal..
kos2 perubatan..semua tu menggunakan hak rakyat tempatan..
berjuta2 setahun $$$ trpaksa di belanja utk warga asing/PTI ini..




pelbagai subsidi di sediakan kerajaan utk membantu rakyat..
tp semua subsidi tersebut jgk turut d nikmati warga asing/pendatang tanpa izin (PTI)
seperti minyak keta..beras..perubatan..gula..n len2 lg lah..




p/s>> sy hanya mampu berkata2..tp teda mampu berbuat apa2..hanya berusaha utk meningkatkan kemampuan diri sndiri..dan sentiasa berhati2..dgn PTI yg semakin berleluasa menjalankan xtvt samun/rompak./pecah rumah..housing yg baru kami duduki setahun yg lalu..setiap minggu ada sija kejadian pecah rumah/kecurian berlaku..psl dkt2 area tu byk setinggan..kerna pembangunan sdg rancak d jln kn d area trsebut..setiap hari siang dan mlm..kami hanya mampu berdoa semuga sntiasa dlindungi Tuhan dan sentiasa berhati2..semalam nmpk keta polis lg dtg..sure ada kejadian trbaru lg...eeeeeeeeeee....geram nya dgn peyamun penyangak nie..
mkn hasil haram..smpi bla2 pn x kn senang idup kamu urg tu..

minyak tidak akan naik harga dalam masa TERDEKAT...

dr kemarin lg nmpk dlm paper..
dgr d berita..bhw minyak x akn nek harga..
tp td pagi dgr berita..
minyak RON 95 yg di uar2 kn teda akn nek harga..
DALAM MASA YANG TERDEKAT INI..

means..
>>minyak RON 97..
bla2 masa komfem akn nek harga..
sda lah aku mmg suka gna minyak nie..
psl bla isi yg nie..
trasa mcm lmbt plk minyak abis..
enjin keta aku teda la brbunyi mcm org sdg meroyan..
tp asben aku x prna lah percaya dgb teori sains aku nie..
hampeh tul..tiapa la..aku tetap jgk isi RON 97 smpi skrg..
sib baek lah keta aku cinonet jak cumil2..
jd bajet tuk minyak pn masi lg bole kaber..
full tank rm60 ble thn smpi 7 ari..kdg lebi lg..
bkn nya jln p mn2 pn..rmh n opis jak..
klu keta aku bsr..or jln jauh..myb gna RON 95 jgk la aku tu kn..


>>RON 95/97 tidak akn nek dlm masa trdekat sahaja..
jadik bla2 masa jgn heran la kan bla tba2 harga minyak nek lg..
huhuhu...sungguh sadis bla ini terjadi..
psl ianya akn menyebabkan harga pelbagai brg2 akn naik..
dgn income yg x jgk naik2..dgn wit out bonus nya..
dgn wit out side income nya..
kita yg keja mkn gaji ini sgt2 lah trasa impak dr harga minyak naik..


kita yg ada gaji nie trasa..
apa lg urg2 kg..or org yg income nya x sebrapa tu..
dgn bilangan famili yg ramai..sda pasti sgt2 lah trbeban kan..
maka akn wujud lah..situasi jurang kehidupan yg semakin dalam..
d mana org yg se mmg nya senang/kaya..
akn semakin senang/kaya..
dan yg hidup nya sederhana/susah/miskin..
akan semakin ketinggalan ke belakang..

p/s..rasa2 nya mampu kah aku pakai minyak RON97 slps ini..
harga2 brg yg naik pasti akan menyebabkan bajet aku semakin defisit..huhuhu

Tuesday, February 22, 2011

info tentang kidney..sharing is luving

Apakah punca kegagalan buah pinggang akut?
Punca kepada kegagalan buah pinggang akut ialah:
  • Kemalangan yang melukakan buah pinggang atau hentaman yang kuat dan terus kepada buah pinggang.
  • Kehilangan darah dalam jumlah yang banyak.Setiap kecederaan yang menyebabkan kehilangan darah yang banyak akan memberhentikan sementara fungsi buah pinggang.Tetapi apabila bekalan darah diadakan kembali,fungsi buah pinggang akan kembali normal.
  • Ubat-ubatan dan juga sisa toksik.
  • Penyakit buah pinggang seperti sindrom uremik hemolitik dan juga sindrom nefrotik.
Apakah tanda dan gejalanya?
Gejala kegagalan buah pinggang akut boleh berubah-ubah,bergantung kepada punca dan penyebabnya.Tanda-tandanya termasuklah:
  • Kemerosotan pengeluaran urin.
  • Berlaku pembengkakan di sekitar mata,perut dan juga badan.
  • Protinuria,iaitu terdapatnya protin di dalam air kencing.
  • Pucat
  • Keletihan
  • Mengantuk
Kegagalan buah pinggang jenis akut boleh menyebabkan komplikasi dan juga beberapa gangguan serius.Anda perlu berjumpa doktor dengan segera anda atau ahli keluarga mengalami pendarahan yang luar biasa,keletihan yang melampau,anggota menjadi bengkak atau berkurangnya pengeluaran urin.

Apakah pilihan rawatan yang ada untuk kegagalan buah pinggang akut?
Rawatan untuk penyakit ini adalah bergantung kepada penyebabnya.Sebagai contoh,menggantikan darah yang hilang akibat dari pendarahan yang teruk melalui pemindahan darah.Walaubagaimanapun,dalam beberapa kes yang teruk,rawatan dialisis terpaksa dilakukan untuk mengambil alih sementara tugas buah pinggang untuk menapis darah.Perkara ini dilakukan bertujuan untuk membantu mempercepatkan kesembuhan pada buah pinggang.Dialisis adalah satu cara untuk mengeluarkan bahan-bahan buangan dan air yang berlebihan dari darah pesakit yang mengalami kegagalan buah pinggang akut.
Macam-macam rupanya ye pembaca sekalian penyakit yang berkaitan dengan buah pinggang ini.Harapannya agar kita semua akan diberikan kesihatan oleh Allah dari sebarang penyakit.Selain berdoa,anda juga perlu berusaha agar dijauhi dari segala penyakit.Caranya adalah dengan menambahkan lagi pengetahuan tentangnya.Jadi daftarkanlah emel anda di blog ini untuk memastikan agar anda tidak akan ketinggalan segala informasi terkini :-)...

sumber dari  pakcik google




sumber dari pakcik google..


 
tp dunia blm berakhir sekira nya kita d landa penyakit ini..
life must go on..yg penting hati misti cekal ..yakin..semangat misti kuat..up n down pasti ada sebab nya...
ok jom sama2 kita jaga buah pinggang kita... 

Monday, February 21, 2011

malas masak..

ceta nie ada ckit2 suda mo be tagar..
mcm last 2 wiks sda nie ceta..
masa cuti CNY tu..
ada org kena bodek minta blnja d piza hut...

nasib la kn..sepa suh dtg rmh tym aku malas masak..
tingk gbr jak lah..
aku n anak2 riang ria...

ini la aku n d ging..yg baju grey tu adik aku..masi bujang..tp boya darat..cewek merata2..penin

biar pun bwk budak2 tp ada 1 bdk giant..bole kaber yg kecik2 pnya size..hehehe

on d way..g piza hut Inanam..x jauh dr rmh aku..ijul..ira..c adek n c kakak..c alip sian kena impit..nmpk kening sija..

piza yg ke-2..yg 1st sda abis masok pewot

balqis..b4 demam..masi tembam..skrg kuyus ckit sda..

naufal..baru kana kc gondol..2nd tym dia kena gondol since dr bby
hehehe..aku yg lari dr topik asal..ini gbr b4 g rmh my kazen kawin...tu la psl kiut:p ..gbr aku masa g piza tu aku mcm pompuan anak 10 org..ndak pun mcm org gaji baru dtg dr indon...tgh lipat2 kain stop dlu p mkn piza....sib baik teda rami urg ctu..hehehe..aku gna hp kamera tu la nmpk kiut..klu kamera dslr tu..komfem nmpk mcm bulan mengambang...hampeh..

Saturday, February 19, 2011

urusniaga d ujung minggu...

friday..hari jumaat..atau ari 5..
dlm hati berdondang sayang..
yehuuuuuu yebeda bedu...
bsuk teda pyh pigi keja...
anak2 x skulah..
ekeleh..ada skulah ganti plk tuk my doter..
teda apa..dia skul ptg..plg awal pn jln 11.30 pg..
alang kah bes nya..klu ari2 aku teda pyh p keja..

duk rmh jadi mem besar..jaga laki n anak2..
x pyh pikir psl prob maid..
urusan keja rumah bole d buat dgn senang..
biar pun penat tp trasa puas d hati...
meliat rumah ku kemas n bersih..

ari lima ptg..smpi jak d rmh ..
ding dong ding dong..
pot pet pot pet..
siap anak2 p ngaji..
aku pn siap mandi..
angkut sume pakaian kotor..
berbakul2 kay..
matai la aku mendobi...
dr mlm nie smpi bsuk komfem x siap2..
kain lap sebaldi..
kasut skulah sebaldi..
adoina nah...sian mesin cuci aku..

5 bakul slps pengasingan..misti ikut kategori yg sesuay..
sblm pengasingan..stok 4 ari shja...sgt ckit kan...
dobi corner in da house..ctu jgk menjemur..sian kan corner dobi tu..sempit n semak jak aku tingk
mesin yg baru usia 1thn...beli nie tym maid aku berenti jgk..b4 nie 10 thn gna yg manual..dr zaman bujang smpi branak pinak
saturday..sabtu..ari 6...

bangun tdor jak trus ke dapur..
cak pong cak pong...
bum bang bum bang..
siap mandi.. bekpes..zupppppppp...
ngantar anak g skul jam 11pg..
lps tu p KK jab..
mo renew lesen d post opis..
paking pnya la ssh..
drive keta manual lg..
mo te cabut sda kepala lutut..
last serunder park tmpt jauh ckit..
te gedek2 lah aku dgn my lil boy be jln..
c kecik aku nie lg..arggggghhhh...
bkin panas..pantang nmpk kedai jual mainan..
sume dia mau..x singgah..komfem mengamuk..
tp td aku buat hati kering jak..malas mo layan..
urusan lesen amat2 la sekejab..
ini adalah kali ke-2 aku renew lesen..
trus bt tuk 2 thn pnya..
hati kering ku jadi cair jgk..
last2 kc beli lah jgk mainan..
itu pn kc beli yg paling murah pnya sija..
sian kan..taik idung masin pnya mama..
hehehe..teda lah aku tahan ari2 pagi ptg
asal jmpa kedai mainan komfem mo beli..
lps tu tahan tuk 1-2 ari jak..
klu aku kumpul2 duit bkin beli tu mainan anak2 ku..
huh..komfem aku bole beli gelang emas 1 tahil pnya berat..
klu teda duit buli d gadai..kan3x
balik rmh aku sambung lg mendobi..
b4 jln td mesin aku mmg tgh on..
smpi2 rmh trus mn jemur..
cuaca x bagus..ujan plk..
urmmm..susah lah ini mcm..
sambil tu..mencuci lantai ruang depan rmh aku nie..
mo panggil car porch..mcm teda ngam plk..
psl d cni mcm2 aku buat..dpn tu lah jgk aku mendobi..
menjemur pakaian..parking keta..
dpn tu jgk lah tmpt aku be cucuk tanam..
mcm2 lah bah yg ada d pn rmh aku..
smpi ful sgt2 sda kawasan tu..
pa buli buat $$$$$ blm ada tuk xtend ruang blkg..
niat d hati ku..d blkg tu nnt..
mo xtent tuk ruang mendobi n menjemur..
klu muat lg..mo jgk ruang be cucuk tanam..
skrg nie ada 2-3 pokok sdg idup d ctu..
hrp2 smpt la mkn hasil nya nnt..
sambil mendobi smpt jgk aku ..
mengusuk baju2 skulah ..
smpt jgk memasak..
huh..sungguh2 padat jadual aku utk arini..
sgt2 padat..smpi kn x smpt mo tingk muka d cermin..
ntah mcm apa suda rupa aku..
silap hb nebor2 igt aku adlh maid baru d rumah ini...
sungguh2 sadis diriku ini kan3x...heheheh

jam 5 ptg..aku jln lg..
p pasar  aka tamu..
mo beli ikan ayam n sayur mayur..
laki aku p ambik anak skul..
smpi rumah..
pup pap pup pap..
kc bersih ikan ayam..
kc kemas sume brg2 yg d beli dr tamu tu..


ikan udang ketam ayam..utk stok seminggu atau sebulan..ikut mood tkg masak jgk:))
taraaaa......suda siap d pack kecik2 utk stok sekali mkn..

smpi mlm..smpi skrg..on dis tym..
mesin aku masi beroperasi...
owh...sungguh2 sian mesin itu..
biar pn keja nya x lah berterusan..
tp dr smlm suda berkerja..
takut plk..nnt pandai mogok tu mesin..
td pn tba2 mcm dgr ganjil jak suda bunyi2 mesin tu..
teda prna2 ada bunyi begitu...
bsuk mo suru laki aku cek2 pa2 yg patut..
nasib la dpt laki yg pandai tukang2..
jd sng lah ckit..jimat $$$$

kaki tangan ku sume nya suda kejung..
tp masi jgk bole menekan keybod..
membuat catatan sejarah..
mana tau nnt 20thn akn dtg ianya ada value $$$
ada jgk harta utk d kc waris sm anak2...
bah aku mo chow chin chow dulu...
setakat ini sahaja lah urusniaga ku buat arini..
sgt2 byk hasil urusniaga ku arini..:))
bole suda bkin duit soping bsuk..huhuhu
dun wori..buat sume ini ..
sesungguh nya sgt2 besar pahala yg kita dapat..
jgn mengeluh atau menyesal..
aku redha sahaja bah..
apa yg aku tulis ini sekadar terapi minda
bai bai ta ta ti ti tu tu..
bsuk aku sambung lg urusniaga nya ..

zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

Thursday, February 17, 2011

kurang selesa..

salam..
lately nie..
sy sgt2 bz..
d tmbh lg dgn tahap kesihatan yg krg baik..
maka segala2 nya trasa kucar kacir..

selama 7++ thn..
sy selesa dgn bantuan maid..
n now sy trpaksa berdikari sndiri..
mengurus diri, somi, anak2 n urusan rumah..
sungguh sy x sangka bhw sume itu sgt2 mncabar..
nasib baik anak2 suda bsr2 ckit..
klu ada baby kecik rasa nya sy lg mengelupur..
walau bagaimana pun..
anak sy pun suda tr besa ada bantuan maid..
jd 2-2 nya sgt manja n cerewet d urus..
menjadikan temperature sy setiap ari..
se akan2 rusak d landa suhu yg lust kuntrul..

sy mmg jenis yg x suka tingk rmh bersepah..
lantai melekit..kain2 x berbasuh menimbun..
pingan mangkuk x bercuci..
tandas berkulat..
pakaian x berlipat..
serba serbi nya..
sy suka keadaan rmh yg selesa..
rasa2 nya sume urg suka kan keselesaan ..kan3x..

skrg masak memasak on wiks days..
mmg kureng..
psl sy malas bla masak2..
lps tu keja sy jd tmbh byk..
tp kdg tu mmg kena msak jgk..
psl x smpi ati ningk anak2 n somi x mkn..
bla mkn d luar pn jd keja plk..
psl penat satu hal..
lps tu anak2 mo buat homework lg..
n mo prepare brg2 tuk skul esuk lg..
pindik ceta..
jd ful tym hos wife cum wife yg bekerja nie..
sgt2 la mencabar n tenaga kena la kuat mcm sang badang...
lps tu..kepala asal jmpa bantal jak..komfem trus jadik taik mata..
kroh..kroh..kroh...

ngeh..ngeh...ngeh....
demikian la ceta sedih n gumbira diri ku...
sume ini pasti ada hikmah nya..

Monday, February 14, 2011

keja ku..

salam..
start bln nie smpi ujung bln mac..
spt besa misti seksyen aku nie start membizi..
tp yg betul tiap2 bln pun bz..
keja seksyen ku nie..
jenis yg non-stop..
setiap bln ada jak keja baru..
wlpn nmpk sama jak rupa keja tu..
tp sebenarnya semua tu berbeza setiap masa..
yg perna buat keja ni saja tau..
betapa menderita nya kami d cni..
huhuhu..tp bes jgk tau keja nie..
mcm2 informasi aku dapat..
uda nama nya keja kn..jd buat aja lah..
walau mcm mn pun susah nya keja tu..
bila suda selalu d buat semua tu..
ibarat mkn kacang sija..
tp skrg aku ndak buli mkn kacang..
ada tanda2 mo kena batuk kokol..
n itu cik asma aka ampus mo dtg blk..

tym2 bizi besa meja ku serupa mcm setor pun ada..
klu meja sntiasa kemas jak..
nnt d blang mcm teda keja plk kan..
ada2 jak bah anggapan urg nie kan..
klu mo d peduli semua nya salah..
aku teda kesah la sume tu..
yg penting aku tau keja aku siap..
klu ndak siap pun.. pelan2 aku akn kc siap jgk tu..

sebenarnya keja ku adalah....
..adalah mengodit..
aku tau la..ramai yg teda suka bila dgr mo d odit..
jgn la bah takut sm aku..
aku dtg bkn mo cari salah urg len..
aku dtg utk membantu mn2 yg aku tau..
mana yg aku ndak tau tu..
sama2 la kita belajar..kan3x..
odit versi dulu n odit versi baru teda sama tau..
odit skrg sgt2 bagus tau..

mcm K.A.N kami ckp..
"MEMBETULKAN YANG BIASA..
MEMBIASAKAN YANG BETUL"..

jd sila la bg keja sama yah klu aku dtg..
ngeh3x...tp skrg bkn aku yg dtg tau..
dokumen yg dtg sm aku...
psl bajet yg kureng..jd biar lah tu dokumen dtg sndiri..
n aku pun x pyh la outstation...

aku igt dulu b4  p interview nie keja..
aku bt la sevay kn...
jd bla d interview sng la aku jwb..
bla d tanya napa aku suka keja nie..
buli2 plk aku ckp aku suka dgn keja yg adventure mcm nie..
n bole jmpa ramai org..mencabar la  kunu..
nah ko..sekali realiti nya..
mo muntah darah suda aku tingk pelbagai jenis dokumen tuk d odit..
n mmg ramai mo  jmpa org..smpi kn ndak igt nama n d mana yah ku jumpa nie org..
hahaha..ibarat nya...macam ku kanal tau..tp d mana yah...
klu outstation dulu2 suka la..tp skrg teda suka suda...huhuhu..
ada byk sbb napa aku teda bole tgl kn asben n anak2..
yg betul asben ku jgk keja sm mcm aku..dia ok malahan x kesah klu aku outstation..
tp aku yg teda smpi ati mo tgl kn dia dgn anak2..
psl ada spesel kes la ckit2...tp kdg byk jgk tu..

odit ada mcm2 jenis..n ada mcm2 cara...
b4 mengodit org..ilmu d dada haruslah sntiasa apdet..
ibarat nya b4 g be perang segala peluru meriam bom atom hendaklah ready2..
klu teda alamat mati d medan perang la gamak nya kan3...
tp teda la smpi mati betul2 bah..ibarat nya..
tp suasana keja dulu n skrg amat la br beza..
dulu2 semua nya d belajar sndiri..
ndak pandai pun..buat2 pandai..
tp sukur jgk lah..
akhir nya sume tu membuat kn kita bljr secara x sengaja ...
sebenarnya setiap pengalaman yg d lalui sgt lah berharga..
tuk masa akan dtg..x caya try test la dulu...hahaha

ok la bah setakat ini jak dulu psl keja ku..:))

Sunday, February 13, 2011

selesema lagik..

arini selesema lagik..
mata be air2..idung be air2..
balik2 ouccccchhhhhhhhhuuuuuuuu..
tp sambil2 tu kaki dan tgn ku teda jgk diam..
dr td bz menyuci kain..masuk mesin siap sidai..
mana yg kering..angkat lipat..
klu wik n aku misti cuci cadar n segala2 nya
sambil2 tu..aku rajin lg..
mengapdate susun atur bilik..
gila bah aku nie kn kuat mcm badang...
katil king size bole aku pusing2..
almari 4 pintu buli aku tulak2..'
n angkat masuk satu katil single masuk master bedroom..
psl my lil gurl x mo tdur d blk nya suda..
jadik mcm bosan suda aku ari2 angkat masuk kuar tilam tu..
moving itu moving ini....
huh..sakit2 pun besar jgk napsu mo mengemas rmh...
klu laki aku ada misti dia bising2..
bkn kena marah..tp kena sayang..
tp bgs jgk buat nie tym dia teda..
klu ada misti gaduh2 manja..
ctu teda buli..cni teda buli..
tu la psl kena rajin2 cpt2 tym tu laki teda d rmh..
hahaha..rajin ada makna plk kan3x..

arini x masak..my boipren tiada..
jd sng ckit..aku n anak2 mkn jak apa yg ada..
rebus ckit udg kertas..ikan msk merah ada tp teda selera..
leher rasa pedas..rasa mcm2 mo batuk2 kokol pun ada jgk..
hish3x..lps anak demam..mcm aku plk yg ganti..
tp aku misti lawan nie feeling..teda buli d layan..
smpt jgk tidur ptg dgn anak2..
mana ndak...penat bah tu ging..
lps buat itu ini..
sambil2 tu aku menulis d cni...
planning arini mo jln2 dgn anak2..
n planning jgk mo mengambil gbr tdg2 tuk d jual...
tp mood tara..jd nnt la tu kan...
sume stok masi dlm bonet..
kali nie aku akn jual stok shawls byk..
besa aku malas uplod pics tdg tu..
tp nie kali mo rajin2 lebi ckit..
n sng jgk ckit keja ku..x pyh berangkut dgn stok ke hulu ke hilir...
ini ada lah keja part tym yg aku buat mengikut mood..
sekurang2 nya ada jgk hasil ckit..
x lah byk..tp bole lah menampung belanja2 dapur..huhuhu...
ok la bah..setakat ini saja aku membebel..
sekian terima kasih...:))

Friday, February 11, 2011

teda bole d bukak...

napa kah..ada blog2 yg x dpt d bukak ...
asyik2 internet error..
even aku pnya blog...
ada kah blog aku tersangat gendut..
or pc ini yg suda uzur..
or ada setting yg prlu d set semula....
ngeh..ngeh...ngeh...
sdg mencari ubat selim utk mmbuat kn nya sng d bukak...
setttttttttttttttt......mo p mengodek pak gugel dlu.......
ka ada sepa2 yg bole tulung gue...
help2x..help me...kong me nga..kong me ngaaaaaaaaa.....

Thursday, February 10, 2011

geram nya dgn c genduts nie........


my lil boy wit his kazen..
tr jmpa dis pics dlm my pendrive..
geram sgt2 bla ningk c gumuk aku nie...
tym nie umur dia 8 bln..
kazen dia tu..umur 2 thn..
tgn yg pegang tu ialah nenek aka my mak...
bila anak2 suda besar2
mcm ndak puas pulak
menikmati zaman anak2 aku masi kecik yg size genduts2 mcm nie..
tp skrg bla besar ndak la genduts mcm nei lg..
tp ndak genduts pun tetap jgk d gomol2...
psl ndak da suda baby yg mo d gomol2..
tu la psl my lil boy tu..sgt2 manja...

p/s>>> tuk my boipren.. jom daling... hasil kan produk baru srupa mcm nie ..
huh!!!!!!!!...pantang d offer...
ibarat buaya yg ndak tolak bangkai...
asal kan perut kenyang pasti d ngapppppppppppp....

tettttttttttttttt..............tutttttttttttttttttttttttttttttttttttt

anak demam..

my lil gurl..demam..
 klu anak2 x sihat..besa nya aku akn cuti..
..tp 2 arini aku x cuti..
bwk anak g klinik..lps tu antar g rmh my adik..
sib baek rmh dkt2 jak..jd save cuti aku...
adik aku keja shift..nurse..jd sonang la ckit..
klu dia shift siang trpaksa la aku cuti jgk.....
lg pun anak2 aku mmg suka p rmh maci dia  urg tu..
ada dia urg punya kazen n buli main2 la tu...
dis yr aku try mo save2 cuti..psl skrg pun masi awal tahun..
takut smpi yr end cuti suda abis..
cuti aku bkn byk 30 ari jak tuk thn nie..
last yr punya cuti x smpt mo c/f..
utk GCR pn baru brapa ketul..pdhl keja dr thn 2009...
sian sgt2 kan..sepa suru boros sgt guna cuti...
kan3x..tp aku cuti bkn p mana2 pun...
besa nya aku cuti tuk jaga anak2 x sihat ..
laki x sihat or aku yg x sihat..
aku malas mo g ambik mc ..psl aku jenis jrg mkn ubat..
klu x sihat besa aku mkn suplemen jak..
klu trpaksa tu besa ambik jgk lah..
prob idung anak2 aku masi lg berlanjutan...
klu be hingus lama2 mcm tu..
rasa2 nya aku kena g jumpa pak dokter lg la nie..
x bole biar nnt infeksi smpi paru2...
x mo g klinik gomen lg lah..
asyik2 bg ubat yg sama jgk..
mo x mo..trpaksa g klinik yg besa tu lg..
tuk 2 urg budak plg murah 150...huhuhu
duit lg nmpk nya..
demi anak2 terchinta biar la ...kan3x...

Tuesday, February 8, 2011

PEMBANTU RUMAH YANG DEMANDING..

sambungan n3 b4 nie..
pasal maid yg kunu2 teda bole d suru buat keja berat2..
smpi cuci keta pun teda buli..
d cni aku mo kc tau..
kepada maid2 yg perasantan..ndak sedar diri tu..
klu dtg jauh2 p negara urg niat mo cari keja tu..
pikir2 dulu dong..niat dtg negara urg jauh2 tu mo keja sebagai apa...
klu dtg malaysia keja nya sebagai PEMBANTU RUMAH..
jadik..d pikiran dia urg keja nya guyang kaki tidur makan sahaja...
paling2 susah pun cuci kain yg setakat tekan butang on..mesin auto..
cuci piring2..mop lantai..kemas rumah...
suda nama nya keja sebagai maid...memang itu la keja mu..
aduina aku heran betul itu PAPA..yang membela maid2 yg lari tu pasal kunu d suru buat keja berat2...
apa d ingat pembantu rumah tu keja nya d pejabat duduk2 d meja menghadap komputer...
nama jugak pembantu rumah..maka kerja ialah buat kerja rumah..
suda di bayar gaji sebagai pembantu rumah maka kerja nya ialah buat kerja2 rumah..
klu aku ndak ambik pembantu rumah sume keja2 tu mmg aku buat sendiri..
jadik klu suda ada pembantu rumah jadik itulah keja nya...
lain kali mo d kc sedia FAIL MEJA n SENARAI TUGAS  n SENARAI TUGAS HARIAN..
mcm yg d pejabat2 kita buat tu...
adoina..makin d layan dia urg tu makin teda pikiran..ngek ngok...

JANGAN SALAHKAN MAJIKAN KALAU PEMBANTU RUMAH LARI...@#$%^&*()?>

KUALA LUMPUR: “Jangan jadikan pembantu rumah sebagai hamba dengan menyuruh mereka membuat pelbagai kerja tidak sepatutnya bagi membendung kes pembantu rumah lari dari rumah,” kata Presiden Persatuan Agensi Pembantu Rumah Asing Malaysia (Papa), Alwi Bavutty.
Beliau berkata demikian sebagai mengulas beberapa kes pembantu rumah lari dari rumah sejak kebelakangan ini termasuk kejadian di Putrajaya pada 3 Januari lalu apabila seorang pembantu rumah yang cuba melarikan diri maut apabila terjatuh dari tingkat 12, Kuarters Kerajaan, Fasa 12.

Manakala kejadian kelmarin di kondominium Paya Terubong, Georgetown seorang amah warga Indonesia ditemui mati selepas jatuh dari tingkat lapan apabila cuba lari dari rumah untuk bersama kekasih.

Mangsa yang bekerja di rumah milik sepasang warga emas dikatakan cuba meloloskan diri dari rumah majikannya kira-kira jam 11 malam dengan alasan mahu membuang sampah.

Alwi berkata, majikan juga perlu memahami tugas pembantu rumah yang hanya untuk melakukan kerja rumah bukannya memberi kerja lebih berat termasuk membasuh kereta, selain tekanan.

Katanya, pemahaman dua pihak ini dapat mengelakkan kes ini dan seterusnya membina keharmonian antara majikan dengan pekerja.
“Majikan juga tidak boleh melakukan penderaan fizikal dan mental kepada pembantu rumah kerana perkara itu membuatkan pekerja mereka cuba mengambil kesempatan melarikan diri,” katanya ketika dihubungi, di sini, semalam.

Beliau berkata, sebelum pembantu rumah diserah kepada majikan, pihaknya terlebih dulu memberi latihan membuat kerja rumah dan mengenal budaya tempatan antara seminggu hingga dua minggu.

Katanya, nasihat turut diberikan kepada pembantu rumah supaya tidak melarikan diri sewenang-wenangnya kerana perkara itu menyalahi undang-undang sebaliknya jika tidak selesa dengan majikan mereka boleh menghubungi agensi atau pihak kedutaan.
*********************************************************************************

arini dlm harian metro...ada ceta psl >>>>>>

Usah jadikan pembantu rumah sebagai hamba

ngam2 plk nie kejadian baru jak terjadi sama aku tau...
dan baru jgk arini aku selesai urus d imigresen..
dan baru jak aku ckp sm tu urg d imigresen..
klu kes2 maid lari nie..
apa jaminan kami sebagai majikan..

suda la AKU rugi byr kos2 yg terbabit..
lps tu maid lari opkos la majikan yg rugi psl suda kuar duit..
tp teda jawapan yg d perolehi..
pekerja tu sndiri blur mo jawap  soalan aku tu...
selain tu maid lari majikan akan di kena kan denda lagi RM250...

GILA APA PUNYA SISTEM..
TERANG2 ORANG LAIN YANG BUAT SALAH..
MAJIKAN PULAK YANG KENA DENDA...

setahu saya lah kan..
pengalaman saya mengambil pembantu rumah nie..
selama 7 tahun...
semua pembantu rumah saya lari/resign dlm tempoh jaminan
bukan pasal di dera atau
di paksa membuat kerja2 berat...

fyi...maid2 aku paling bes keja sm aku..
pasal apa..besa bla aku dpt maid..
mula2 dtg bkin kesian tingk..
pasal kurus2 sume..
tp tunggu la 2-3 bln keja sm aku...
komfem lps tu akn nmpk sihat walafiat..
semakin bertambah gemuk lagi..
psl makan nya enak2..semua apa yg aku makan..
akan d makan jgk ole maid2 aku..
milo 1kg..tahan seminggu aja tau...
susu junjung setin x smpi seminggu..
klu mknn yg sedap2 tu..kdg2 ndak sempat aku puas mkn...
blk keja abis suda d pelahab nya...
pakaian mmg aku akn kc beli bila nmpk baju yg d pakai d rmh tu..
x sesuai..x sedap mata meningk..atau bkin kesian..
tuala mandi mmg aku kc beli..
bilik tidur mmg khas sndiri..dgn katil selimut semua lengkap...
ningk tv non-stop bla aku teda rmh..
tdur bole any tym..
dan mcm2 lg lah boring suda aku mo kc tulis..
psl geram tahap gaban suda...

kebanyakan pembantu rumah yang lari adalah disebabakan oleh..

1) gatal mo kawin..
bila suda pandai be cintan cintun..
komfem ndak lama keja rumah/jaga anak pun ndak terurus..
pasal d landa penyakit angau...
ciri2 maid yg mcm nie..suda pandai be henfon..henfon asyik be bunyi..sms asyik masyuk..
perangai suda berubah..dulu baik hati..tiba2 tukar jadi hati kambing...
dulu teda pandai be gaya..skrg bkn men lg gaya nya mengalahkan mem besar..
silap haribulan aku plk yg kena ingat jd maid...hahahaha
tiap2 ujung minggu asyik mo cuti..pantang ada cuti am ..dia pun cuti am jgk..
blk2 cuti ...alasan sodara kawin la..paci maci dtg la...
seribu macam alasan la yg dia org mo kc...
pengalaman aku..klu suda ada ciri2 mcm nie...
teda guna mo simpan..biar la dia kawin...
drp melayan org2 mcm nie...

2)demanding mo gaji besar..
ngalah kan majikan yg nek gaji setahun sekali x smpi 100 pun..
gaji mo byk..tp buat keja ndak mo byk..
keja d rmh aku mn la bah byk mana..mengurus 4 org manusia sija...
teda kucing atau binatang2 lain yg mo d jaga..
mula2 dtg keja bkn nya pandai sgt pun buat keja...
maid aku yg baru lari nie..
1st tym keja...baru dtg dr kg..
nah ambik ko..sayur kobis pun ndak dia kenal..
d igt sayur tu mcm ikan kali..
sekali tingk sayur kobis baru ku beli..bsuk nya jd ais batu..psl d simpan d frezer ikan...
dia blang ndak da kunu binatang tu d kg nya...
bole imagine la kan..mcm mana bijak pandai nya dia org itu..
yg mo d layan mcm dewa2...tp ndak sedar diri..
klu mmg keja tip top...ndak la majikan be kira mo bagi gaji..
ini mangkuk tandas n dinding n lantai tandas pun masi aku yg memberus...
d ajar2 balik2 mcm tu jugak bijak nya...
perna jgk dpt maid yg pakai kn pampers anak aku..
spendot bdk d dlm...pampers d luar..sangat2 bijak.... kan3x....
tp klu ningk astro ndak pyh d ajar2..cpt sija dia pandai...
perna lg bil tepon rmh aku melambung..
buli2 dia ckp ndak perna guna...
huh..mmg b......h punya urg...
dia ndak tau bhw tepun rmh tu ada bil n terperinci lg sume...
klu menipu mmg pandai...
ndak mo memgaku..mcm la kita nie b......h mcm dia tu...
tp aku bila menipu yg kecik mcm tu..
malas lah mo bising smpi riuh sekampung...
masi buli d maap kan lah..ini lah psl last2 pijak kpala..
klu menipu smpi tahap anak2 aku cedera...
brg2 ilang itu komfem ku aku riuh setaman...
tp blm perna lg aku marah maid ku mcm org  meroyan....
buat apa susah kan diri meroyan...
biar jak dia urg d kick out...
tp dlm hati tetap geram lah...

3)mudah d hasut atau masuk campur urg luar..
means d cni..besa dia urg ada kaum kerabat..
sekampung..sepupu sepapat..keponakan sebagainya...
yg ada d cni...
ah...bila dpt maid yg mcm nie..
komfem byk menyakit kan hati majikan...
ckit2 d telepun..minta d kc cuti yah adik ku..
ada kenduri kendara..ada majlis kawin2...
jenis2 yg mcm nie...mmg temberang..
ndak takut dengan peraturan undang2...
bagi dia urg apa sangat la..
undang2 kita nie..
kesian kan...
malaysia sangat berlembut dengan negara dia urg..
smpi tahap mcm tu..dia urg dtg p negara kita...
cari duit cni..tp langsung ndak da rasa hormat atau tanggungjawab dia urg sm negara kita..

4)ada kawan yg keja berdekatan dgn rmh...
yg nie pun prna jgk aku alami...
asal jak maid2 aku be kawan dgn geng2 maid area rmh aku tu..
komfem perangai pandai berubah..
komfem ndak lama akan berenti...
ndak tau napa...@#$^&*(%~

5)dpt arahan dr kampung means dr kg asal nya la...
suka suki jak mak bapak maid2 nie..
akn tepon suru anak2 nya pulang..
yg bayar gaji dia urg majikan..
tp yg terpaksa mengalah majikan juga...
bagus klu kg nya tu dkt jak..
buli suka suki blk arini... bsuk suda dtg balik keja..
klu d bagi blk blm tau lg bila dtg nya...

6) perna dpt maid yg pandai2 mintak cuti 1 bulan..
alasan kaki nya sakit..
tp aku tingk sakit ntah pa2 aja..
psl masi buli jalan pun ...
gila apa ini urg..igt aku nie yg minta gaji sm dia..
aku kc kick out..cari urg lain..
tp mmg betul2 lps 1 bulan ada plk dtg balik..
mo keja sm aku...
ndak kah aku bengang dpt urg2 sewel mcm tu...
tp sori mori lah kan...bai bai la ko sna...


7)maid lari pasal mencuri...
yg nie blm prna ada kes sm aku..
tp mmg prna ada maid aku yg pjg tgn..
yg kes mcm nie..selalu baca d newspaper jak..
termasuk la kes maid mendera anak majikan...
anak2 aku pun prna jgk kali d dera tp ndak la seteruk mcm d newspaper tu kn..
nasib baik la jugak...klu teda sblm dia lari dia lah yg aku dera antar p balai polis...

***************************************
7 tahun aku ada maid..
rata2 maid aku lari pasal mo kawin..
suda urg kemaruk mo kawin ndak kan d tahan2 kan..
nnt ndak pasal2 boipren2 dia urg angau smpi rmh aku...

(nnt aku uplod gbr maid2 aku yg kawin...psl mmg aku attend lg kawin dia urg..bagus kan aku...
aku prna dpt maid yg lawa..yg mmg ndak layak jd maid..sib baik ndak lama keja sm aku..silap hari bulan laki aku pun buli jatuh cinta...hahahah)

selepa aku pjg lebar pot pet pot pet d atas

MASALAH D CNI adalah...
AKU MO BAGI TAHU..
BAHAWA KERAJAAN ATAU PAPA...
KENA CARI JALAN PENYELESAIAN...
BAGAIMANA MENANGANI KES MAID2 LARI..
YANG TEDA TAKUT KAN UNDANG2 NEGARA KITA...
ADA2-3 ORG EX-MAID AKU YG SUDA D TERMINATE PAS NYA..
TP MASI BERSENANG LEANG D CNI..
BE KERJA DGN MAJIKAN BARU...
MEANS RAMAI LA ILLEGAL MAID D CNI..
TP TEDA PUN TINDAKAN DI AMBIL...
DAN YG JADIK PEMYUMBANG MASALAH INI JUGAK...
MASI RAMAI MAJIKAN YANG SANGGUP MENGAJI
PEKERJA YG TANPA DOKUMEN YANG SAH..
MEANS PENDATANG TANPA IZIN AKA PTI...
TP YG MENYUMBANG KPD KEWUJUDAN MAJIKAN MACAM INI JUGAK..
PASAL RAMAI YG TEDA SANGGUP SUDA KERUGIAN..
MENANGGUNG KOS MENJAMIN MAID BERIBU2 ringgit..
TIBA2 MAID LARI MCM TU SIJA..
JADIK DRP RUGI AMBIK SIJA LA YG PTI...

PENDEK CERITA YG SUDA PANJANG lebar NIE...
KERAJAAN HENDAK LAH TEGAS..
MENANGANI PEKERJA ASING YANG SUDA NAIK LEMAK INI...
DAN TOLONGGGGGGGGGGGGGGGGGG LAHHHHHHHHHHHH
BELA NASIB KAMI SEBAGAI MAJIKAN..
SEBAGAI RAKYAT MALAYSIA...
YANG SELALU RUGI BILA MAID2 INI LARI...

YANG SELALU AKU DENGAR D BERITA ATAU D PAPER...
NASIB2 PEKERJA ASING YANG DI DERA SAHAJA YANG DIBELA...
SAMPAI PAK MENTERI MASUK CAMPUR TANGAN...
TAPI BILA PEKERJA ASING NIE LARI..
MEMBUAT JAHAT/MEROMPAK/MENCURI/MEMBUNUH/MENDERA...
TEDA PULAK NASIB2 MAJIKAN NIE D BELA...

HERAN BIN AJAIB...
IBARAT KATA PEPATAH...

KERA DI HUTAN DISUSUKAN..
ANAK D RUMAH DI BIAR KELAPARAN....



sekian wassslam...


Monday, February 7, 2011

BUAT REPOT POLIS

arini sgt2 bz n penat ..
1st day stat skul..slps cuti 1 wiks..
n mlm nya aku bz dgn keja rmh..
n menyiapkan brg2 g skul..
n g nurseri..


lps register n antar my lil boy g nurseri..
smpt lg g BALAI POLIS..
b4 tu g pejabat imigresen dulu ambik form..
tp yg betul x pyh pigi ambik tu form pn ok bah..
ekceli g balai polis bt repot psl my maid yg lari..
kira lari la tu klu masi dlm jaminan tp x mo lg keja sm aku..
lps nie klu ada maid2 or pekerja asing yg keja sama kamu..
berenti tym masi dlm jaminan..sng jak..g la bt repot polis..
tp klu mmg suda bincang awal yg dia urg x mo keja lg depends on kamu urg la mo buat mcm mn..
tp aku mmg mo bt repot polis psl ini maid2 sgt menyusahkan aku..
suda la aku penat ..buang masa n duit p buat pas kerja nya..
last2 suka suki jak dia x mo keja..igt aku cop duit ka...

lps bt repot polis..bwk salinan repot g imigresen bersama pasport pekerja..
klu pasport teda ada..d bwk lari jgk..d cni lg bkin panas ...
psl ndak pasal2 kita akan d kenakan denda/penalti klu maid tu lari..
aku rasa kan urg2 yg cipta ini undang2 mmg teda pikir langsung pasal ...
HAK MAJIKAN YANG TELAH TERANIAYA OLEH PERKERJA ASING...
suda la majikan kuar duit utk menjamin ini pekerja..
tp bila pekerja lari..majikan lagi yg kena bayar..RM250
nama juga lari..mana la sempat mo ambik pasport pekerja tu..
tp nasib baik aku start berhati2 dr bln 10 tu lg..
psl b4 nie maid aku mmg ada ura2 mo berenti..
tp ndak jadik..jadi tu la pasal aku renew lg permit keja nya sm aku..
tau2 bln 10 ndak jadik...nah bln satu nya plk jadik...

d imigresen...
isi borang berkaitan PEKERJA ASING LARI...
bawak pasport pekerja tu..n salinan repot polis..
siap d proses n cop2 segala..
antar la tu pasport g kedutaan pekerja asing td...


lps tu yg setahu aku la kan..
bila suda buat mcm nie..
PEKERJA ASING/MAID YANG LARI tu...
akan d blacklist kan dlm sistem imigresen...
langsung teda buli d jamin semula..
kena blk kg segera..
dlm tempoh 14 ari dr date cop d pasport batal permit kerja...



sebenarnya da pro n kontra..selama aku menggunakan khidmat maid in da house..
yg tu nnt2 la aku ceta ah..badan aku skrg pn suda capek sgt2..lps nie mo mkn ubat kuat la spy badan sentiasa kuat mcm badang...huaaaaaaaaaaaahahahhaha

Saturday, February 5, 2011

ada hikmah nya d ctu...

salam..

arini blk dr kg smpi rmh lebi kureng jam 12 aptenun..
smlm blk kg jab..p kawin my kazen..
besa nya aku akn stay d kg smpi ari minggu..
tp ole kerna d rmh byk baju2 blm d sterika..
ari satu plk..mo keja suda..
anak2 pn mo skul suda..
maka dgn sedih nya aku blk kg ndak puas ati..
blk jab jak..smpi pn mlm..
psl singgah lg rmh mentua..
misti lepaking n singgahking dulu dlm 3-4 jam..
klu kc limpas kang ada yg mejuk2..hehehe


smpi rmh dr td keja aku mendobi..
menngejas susunan dapur..
cuci2..kc mkn anak2..n paling bes
sambil2 tu sempat jgk aku jejalan buat lawatan amal (blogwalking lah..)
hehehe..selain tu sempat jgk ningk ceta hindustani...
mcm lama suda aku ndak ningk wayang hindustani...
ini la nama nya HIKMAH d sebalik sesuatu kejadian..
tanpa maid aku enjoy d life wit anak2.. n urusan kuarga..
biar pun penat tp ada kepuasan d ctu...:))

Thursday, February 3, 2011

MUSIM DEMAM

salam..
sekarang musim banjir d sana cni kan..
kesian mereka2 yg terlibat..
berat mata memandang berat lagik bahu yg memikul..
setiap yg terjadi pasti ada hikmah nya..
kena redha dan tabah kan hati...

sekarang mcm musim demam jugak..
al-maklum la dgn cuaca yg ndak menentu nie..
my lil boy>>TSAQIF NAUFAL 4 thn 4 bulan..
mmg mudah kena demam..sgt sensitip..
rasa2 nya dia kena ujan turun dr keta macie nya kemarin..
nasib baik jgk la aku cuti..bz dgn keja rmh..
lps dia suda mkn n menyusu..
dia ter tdur..jd aku kc biar shj..
dlm jm 2 gtu..aku kc bgn..
tym tu baru sedar rupa2 nya badann nya panas suda..
tingk dlm esbok ada ubat demam..
trus kc minum..ptg bwk jgk g klinik 1malaysia..
x jauh dr my house..n 1st tym pigi..
saja mo try nasib..klu ramai urg aku akn cari klinik lain..
tp cek2 smpi ctu...sgt2 magik..x urg plk..
so dgn konfiden nya aku masuk..
baru tu x bwk..surat beranak lg tu..
register segala dulu..n kena panggil..
ada asst. medical jak cni tau..
x pa..anak demam besa jak..
mcm besa d tanya n aku jawab..
sekali..rupa2 nya d klinik ini x d bg antibioktik plk..
baru plk ku tau..hanya d bg ubat2 yg besa2 shj..
paracetamol n ubat hingus..
lg satu..d cni ndak da d bg MC...
huhuhuhu...
klu mo MC..
trpkasa la g klinik formal yg besar..
or klinik swasta ...


tgh mlm semalam..panas badan anak aku nek lg..
yg ini mmg klu demam panas sgt menakutkan..
badan dia panas x turun2 even kc mkn ubat..
klu dulu smpi kuar darah dr idung lg..
suda la tu..my asben plk psg ekon sgt2 sejuk..
tba2 badan nya mengigil...mata mcm len2 suda..
aku lari bwh ambik ibuprofen..
kc paksa minum..ekceli ubat nie terlalu kuat..
tp terpaksa kc..psl dulu dgn kc ubat nie..demam nya cpt ok..
aku ambik tuala besar rendam air..n terus bungkus badan nya...
smpi kepala..lps tu my asben..
be jaga dgn mengelap badan nya sekejab2..
nmpk suda ok..
x suda bkin takut..
aku pn fengshan...
bangun2 jak dengar bunyi tung2 tang tung2 tang.....

LION DANCE

arini..bgn2 tdur jak dgr bunyi LION DANCE..
huh..be larian anak2 ku yg baru bukak mata dgn taik2 mata nya..
mo meninguk LION DANCE..nduk bah sian nya anak2 ku..
mcm sakai betul plk..
hahaha..tp kaya betul nebor cina aku tu tau..
seawal jam 8 pagi suda panggil lion dance..
my lil boy suka betul klu ningk lion dance tu..
last yr ngam2 p lunch lps ambik dia dr skul..
tr serempak dgn lion dance tu..dia pangil tu singa2..
nah apa lg tr paksa jadik sakai sama2 tunggu tu singa2 abis menari..
tp yg sadis nya..lps tu blk2 dia suru p tmpt lunch tu..
tuk tingk singa2..
pyh2 mo explain sm dia..
bhw tu singa tym chinese new year jak ada..
tp ndak paham2 jgk..mcm2 cara mo kc elak dia ingat psl tu singa..

td mlm b4 kami urg tutup gate segala..
my nebor cina yg ini peramah..n bagus sekali..
d lorong rmh aku nie ada 2 jak nebor cina
my nebor tu kc buah limau mandarin n ang pow tuk anak2 aku..
even jrg jmpa..
tp selalu senyum2 n angguk2 geleng2 klu ngam2 terjumpa..
sm ada d gate or dlm keta..
manusia nie ndak kira apa bangsa agama..
klu dlm hati ada taman..
dengan sepa2 pun bole be kawan...
last yr pun dia bg ang pow jgk tuk my kids..
dlm isi merah2 jgk bah..anw tenkiu daun keladi..
nex yr bg lg..semuga ong sntiasa masyuk..

Wednesday, February 2, 2011

kerja keras..

semenjak 2 menja nie..
komfem la aku kepenatan kan3x..
jadik mood mengarang adalah jauh sekali..
nnt aku blk2 cerita psl kerja ku siang malam..
komfem ada yg menyampah plk kan..
tapi serius bah..seharian aku d rmh mcm2 d buat..
keja rmh nie..mmg ndak pandai abis..

aku sda 2 ari ambik cuti..
ekceli mo berjimat cermat simpan cuti 4 dis yr..
tp mcm teda mood plk mo g keja..
sian anak2 ku..

nex wiks..my lil boy..akn duk nurseri klu lps skul...
nie la part aku sedih tau..
hrp2 dia ndak nangis..
psl my lil boy nie..cenggeng ..
lps nie rasa2 nya aku ndak mo  la outstation..
ndak kn mo biar asben ku jaga anak2 sndirian kan..
asben aku bkn mcm urg len..
asben aku spesel dr yg len..
napa??????????????
x pyh la aku reveal d cni kan..
nnt klu ada part yg sesuay..
bole la d pertimbangkan..

pendek cerita..rasa2 nya aku bakal selim tau lps nie..
hahahahah..
tunggu la 2-3 mons ah..
ekceli ada sda org offer new maid sm aku..
tp aku masi lg geram sm perangai urg2 dr sana tu..
lama2 besar kepala..byk demand plk..
sda d byr gaji..mkn minum tmpt tgl free..
byk songgeh lagi..
nah ambik ko ..kena sama aku yg ganaaaazzzzzzzzzzzzzz
nah siap ko d persila kan blk kg..tanam jagung..
selama 7 thn++ aku guna maid..
mcm2 peel aku jmpa..
tp kesimpulan nya..
kebykn yg aku jmpa..
bla kita bagus sm dia urg..
lama2 kepala kita pn mo d pijak..
dia urg tu..x prna sedar diri biar pn sda d layan mcm sedara..

klu urg len ndak tau la..
myb len urg len la nasib nya kan..
manusia kn ada mcm2 peel..
pengajaran nya..aku misti tegas spy ndak d pijak2..
ini kali..blm smpt d pijak2..
aku yg duluan menerajang ko kuar dr cni..
haahahaha..
selamat pulang rameo....;p