Sunday, January 16, 2011

1st tym buat..SOTO BANJAR..

salam..

kemarin x p mn2..lepaking @home..
mula2 mcm malas mo msk tuk mkn mlm..
psl ..aku mmg malas la..
tp..tba2 jak aku dpt semangat be kobar2 jam 8mlm tu..
hehehe,,dgn gigih nya..aku mengorek bhn2 d dapur...
tingk..ah cukup tuk buat soto banjar..
soto faberet..selalu mkn d sri pelangi..
..
..
taraaaaaaaaaaaaa
soto banjar nie..unik nya..d mkn dgn mee suhun..
n bahan2 yg len lg ..spt d dlm gbr d bwh..


( ~ _ ~ )



 isi ayam, bergedil, telur rebus, bumbu lada, nasi himpit, daun saderi n limau
 unik nya soto banjar..d mkn dgn mee suhun..
 nyum2x...

jari2 ku yg montel itu..jgk nmpk enak... kan3x..
 insyaallah..ada rezeki aku bkin panggil urg mkn la lps nie..
atau...mcm buli sda aku bukak restoran...kan3x...


 cara bt soto nya..air seperiuk kc mendidh..masukkn ayam n kayu manis, pelaga, bunga lawang n x tau nama apa tp rupanya mcm bj getah..ambik isi nya d belah dua..kc mendidih smpi ayam msk..bhn2 kisar..bwg merah n bwg putih n halia n serai d blend..lps tu d tumis smpi kering..lps tu masuk kn bhn tumis ke dlm periuk ayam td..biar smpi mendidh..masuk kn garam n pak aji se cukup rasa..

smbil2 tu buat la bwg goreng..sy suka bt guna bwg merah shj..wlpn bwg skrg mhl gla..tp x kesah..tuk mkn sedap bt sija la.. bwg yg sedap n rangup b4 d goreng gaul dgn garam..jgn byk nnt masin..tinggi darah plk..

cara mmbuat bumbu nya..cili padi n bwg putih d blend..tumis ..masukkn garam n cuka..bkin bumbu nie..mmbuat sume urg sakit idung..menusuk2 bau nya..klu suka bule tmbh belacan lg sedap..


bkin bergedil..rebus kentang..lenyek..campur bwg goreng..telur..daun saderi..garam..pak aji..lada itam/putih(sy x cmpur psl x suka..ikt suka msg mo campur)..lenyek2 lps tu bt la bulat2 leper2..celup dgn telur n goreng..bule d celup 2x kemudian goreng lg..

sekain la..kerja  keras sy smlm mmbuat soto banjar..
sehingga kn dapur mcm tongkang pecah..
x thn hati meliat nya..jm 11 mlm aku megemop lantai..



bla bt n3 psl masak2 nie..
bkn nya mo menunjuk2..
sy  suka sharing is caring..
sharing secara realiti tau..bkn sekadar omong2 kosong..
bkn mcm urg blang tu..mcm tong kosong..
nmpk mcm besar..tp bla d ketuk2..
nduk bah..teda isi..gedegung gedegang jak bunyi nya..
euwwwwwwwww...malu tau klu urg dpt tau..
hidup biar sederhana..yg penting hati misti jujur n ikhlas..
insyaallah..senang hidup smpi bla2..

10 comments:

Zainon Abdul Kadir said...

Akak selalu bikin soto nie.. Pasal bangsa akak punya soto tu.. Hihi

A.S.T.I.N.A said...

wahhhhh....

Sedap ba tu kasehhh..
Wujud lagi ka Sri Pelangi tu..?
Slalu juga makan soto di situ dulu..
Saya kalao ke sana nda pernah miss juga makan di Kg Nelayans Stimbot tu kasih...
Dan nasi lalap dulu di Wisma Mereka tp teda sudah sekarang..

QASEEH HATIKU QASEEH said...

tq ..k.enon bc blog aku jg rpa nya..ngam ka cara sy bt tu..mcm tu bumbu lada ada yg kureng plk..bg tips dlu..

QASEEH HATIKU QASEEH said...

ASTINA..

rasa dlu la..teda berani mo ckp sedap..len urg len dia pnya taste..sri pelangi masi ada lg..

Tales Of Me said...

ok ba tu kak....kadang2 klu kita baca blog org lain,ada juga jd sumber inspirasi kita kak...manatau buli juga cuba resepi soto kakak ni......sharing is caring ba bagi yg positif tu..jgn la kakak risau...nyum3..nmpk sedap huhuhuhu tais liur kak..aku ni klu masak kureng sikit kak..klu takat goreng2 tu,mmg tu la ketereran ku hahaha

mummysyafie said...

tak pernah lagi makan soto..aptah nak buat sendiri.

nampak macam sup ngan nasi impit je yer kasih?

QASEEH HATIKU QASEEH said...

nora..iya bah tenkiu:))

QASEEH HATIKU QASEEH said...

nor..sng jak bt nya nie..try la
soto nie d mkn dgn mee suhun, nasi impit n bergedil n telur jgk..nyum2..

miya said...

mahu try..

miya said...

mahu try..