Wednesday, October 27, 2010

34 TAHUN YANG LALU...

SALAM...

its my besday..mcm teda picaya..hohoho
umur aku be tambah lagi setahun..
wow..terasa sungguh cpt masa berlalu..
terus be pikir mcm2...
dlm umur yg bgini..alhamdulillah..
sukur atas rezeki yg d kurniakan..
urg blang..mo ckp idup senang teda jgk..
mo ckp idup susah pun teda jgk..
tp aku suka bla d kata aku sederhana..
dlm semua nya...
yg betul dlm hati..aku mau lebih dan lebih dan lebih lg..
ya la bah..sepa yg teda mau kelebihan kan...
tipu la klu urg buli ckp..
dia teda mau idup nya berubah ke arah yg lebih baik..
kearah yg lebi selesa...semua yg d mau any tym any way..buli dpt
tp aku..buat masa ni..urg blang..sukup2 la utk mkn ..:((


setiap tahun selebret befday..teda la meriah2 segala nya..
mmg teda te besa bt semua tu..tp bla ada kekasih hati...
baru la pandai selebret befday segala..hahaha
tp yg bes...part minta hadiah...hehehe
setiap tahun my befday present ialah..aku yg pilih...
ini thn mcm teda smpi ati plk mo demand2..
tp tatap jgk smpi kan ati aku yg teda smpi2 ini...hehehe
apa ????...ndak pyh la bah kc tau...hish3x..
bkin malu aku sija kan2x kan...

azam>>>> jgk biar la rahsia...
umur suda naik jd..azam pun kena kc naik..
semua misti yg positip2 la kan2x..kan..

p/s..aku menulis utk kepuasan hati....
utk d kenang2 bila aku suda tua..suda jd nenek..
buli kc tunjuk sm cucu2...lebi krg mcm nie..
ya cucu2 ku...
nah...ini blog nenek tym muda2..
semua catatan nenek ada d cni..
semuga d pjg kn umur..d berikan kesihatan..
utk ber sama urg2 tersayang..amin

Tuesday, October 26, 2010

kdg aku dpt baca..apa yg ada dlm tu..kdg apa yg sebenarnya terjadi lps tu..

salam...
tajuk aku ni seriously..
aku ndak sure sm ada betul atau kebetulan sija..
tp aku suda hadapi situasi ni byk kali..
aku teda suka keadaan nie..
ia nya membuat kn aku be pikir dan memikir kan nya...
dan akn memikir kan nya balik2...dan balik2
kenapa kah..mengapa kah ..bagaimana kah..apa kah..
semua nya aku teda suka...jd pikiran sm aku
p la gugle sndiri psl isu nie..betul ka atau aku tipu semata2..


tp tingk situasi la mcm mn..bkn nya semudah ABC...
aku buli dpt semua tu..kdg2 ia nya melibat kan byk keadaan..
melibatkan urg sekeliling aku...melibatkan perbuatan..gerak geri urg tu..
kdg2 melibatkan tutur kata urg tu..tingk la mcm mn.. teda tetap..
dari situ aku mcm buli la..tafsir kan..apa kah sebenarnya d sebalik situasi itu..
mcm buli baca la...
aku buli rasa kan nya..
klu yg aku rasa tu perkara yg bagus2 hokay jgk..
tp hampesh kelapa ada lah...hahaha


tetapi..seriously jugak..aku mau bagi tau...
napa ah...bila aku bagitau secara umum pasal nie..aku rasa macam lega ...
macam terasa puas hati...terlepas beban yg aku pikul...kenapa aku buli puas hati..
sdg kan aku tau ada orang telah tersalah anggap dgn apa yg aku buat...
sepatutnya aku marah..tp mcm aku teda plk feel mo marah2...
adakah urg itu suda tau..tujuan sebenar aku..bhw yg dia suda silap anggpan sm aku..
bukan lah seperti yg dia tau atau d bg tau ole org lain..
klu itu lah yg telah terjadi..sukur..alhamdulillah..
tp klu sebaliknya..huhuhu..ndak pa la..aku picaya..
suatu hari nnt urg itu akan tau jgk sepa salah...sepa yg betul...
sepa kawan...sepa yg lawan..


lately nie..aku suka be ckp psl kwn...
kenapa????????
sbb life kita mmg ...sntiasa d keliling ole kawan ..
kwn kepada kwn..kwn kpd laki/bini..kwn se kg..
kwn se kerja..kwn anak..kwn kuarga..kwn bisnes...
kwn sekulah..kwn fb...n ada mcm2 jenis kwn lg la...
jadi ada mcm2 ragam peel..kawan yg kita hadapi..
tp ini la nama nya warna warni kehidupan..
klu satu kaler sija..teda la meriah..
:)

p/s; klu teda picaya..anggap jak aku nie mengarut...
syok sndiri...itu hak anda..heheheh

Monday, October 25, 2010

FRIENDSHIP: Tips For A Special Relationship

Friendship is a most beautiful thing happened to human being. We all meet some people with whom we never had a kinship, but they become so special in our life that it becomes hard to live without them. Let us see some points we should consider while playing a role in friendship. Many poets have described friendship as one of the most fascinating bond we ever make in our life. It's the most beautiful thing that happens to us.



Friendship is a relation that is entirely based on trust, belief of two friends in each other. We come across many things in our lives, about which we do not tell anything to people near and dear to us, but we freely tell everything to our friends. Many people find good friends but they fail to continue with their friendship, because they do not know their role as a friend.


Let us see some important points that we should take care of if we wish to be good friend for someone:

Be a secrete admirer of your friend:

If your friend is good at something then do not praise him/her in his/her presence. Praising a person for what he/she is good, does not improve his/her qualities, but can cause over-confidence to be induced in him/her, which surely will be harmful for your friend. A good friend should never miss an opportunity to praise his/her friend in front of others when he/she is not around.


Don't proved him/her wrong in public:

As it is important not to praise a friend openly in his/her presence, it is also very much important to abstain from proving him/her wrong in front of other people. Take him/her away from the crowd and let him/her know where he/she is wrong. There is no point in proving your friend wrong in other's presence; it will spoil your friend's image in other's view. And additionally your friendship will be in danger.


Try to understand your friend:

It is always important to understand what your friend is worried about or what problems he/she is facing. Always try to understand the situation your friend is in and try to soothe him/her. It is evident that if people are undergoing some problems, they will not speak up their problems to their brothers or sisters, they will instead tell everything to their friends. Let your friend speak up, just listen to him/her and be with him/her until your friend does not come out of frustration.


Pull Your Friend Away From Making Mistakes:

If your friend is doing something wrong, it is your duty to let him/her know it at earliest. Keep in mind; best friend has to play a role of critic if he/she wants his/her friend to stop doing wrong things. But again keep in mind not to show your friends mistakes in front of other people. Sometimes it is important to understand your friend's intentions behind his/her actions and try to analyze situation, then only you should give your opinion.


The Ego Problem:

Never let ego spoil your friendship. It is no reason to be jealous if your friend is not at all able to speak to you and is with someone else, you have to be his/her friend, do not expect word of gratitude from the person you think is your friend. Sometimes there could be a clash between you and your friend, and you both stop talking to each other for some time, it is not at all wrong to speak first and say sorry to your friend, no matter what happens.


Try to Teach Good Things:

If you are a true friend, you should never give your hungry friend a fish, instead, you should teach him/her how to fish, this will give your friend food for lifetime. A good friend will never wish his/her friend to be dependent on someone.


Do Not Interfere:

Most important point that one should take care of is that your friend has his/her own life and you should not interfere in his/her life. You have a right to tell your friend what is good and what is bad, but you do not have a right to make someone do what you wish. Hope this will help you out solve some of your problems you are facing in friendship.

Copy From http://www.iluvislam.com/v1/readarticle.php?article_id=1395

25 OKTOBER 2010>>ADOI SAKIT KEPALA...

adoina...napain fening2 mcm mo muntah2 sija nie...
smlm anak yg teda sihat..arini c mamak lg mcm teda sihat...
teda apa..bila kita d jatuh kan sakit2 mcm nie..
sebenarnya menghapuskan..dosa2 kecik kita..
mudah2an semua dosa2 kecik ku telah d hapuskan..
perna tr dgr ceramah motivasi dr fazilah kamsah ..d radio..
kata nya..klu seseorg tu d timpa musibah..mcm kena sakit la..
sakit ringan ka..sakit berat ka...sebenar nya ada malaikat..
d arah mendengar kan ..sama ada urg yg d timpa musibah td..
mengeluh atau pun redha dgn penyakit yg d hidap nya..
jika kita redha..teda mengeluh..akn d berikan ganjaran..
jd..maka dgn itu..aku redha atas segala dugaan d dunia ini...
perna jgk tr baca..bahawa..urg yg d duga itu sebenarnya..
amat d sayangi Tuhan..kerna Tuhan tahu bhw hamba nya ini..
se urg yg tabah ...Allah Maha Mengetahui Lagi Maha Berkuasa...

Sunday, October 24, 2010

BAHAYA MENGUMPAT DAN MENDENGARNYA..

sharing is caring kan..
tp aku sharing ilmu jak ah..
len2 teda buli..hehehe:p
aku nie bkn la mo minta pujik..
tp sekadar utk peringatan buat..
diri sndiri n sepa2 yg sudi ..
 
Islam adalah agama yang sentiasa menganjurkan kehidupan tenang, aman, damai dan bersatu padu dalam masyarakat Muslimin, khasnya dan keseluruhan manusia amnya. Islam tidak pernah membeza-bezakan darjat di antara manusia. Islam memandang manusia adalah sama taraf baik mereka yang dilahirkan dalam keluarga bangsawan, hartawan, mahu pun fakir miskin.

Sesungguhnya demi mencapai maksud kehidupan yang aman damai dalam masyarakat, Islam menggariskan panduan kemasyarakatan lengkap yang wajib dipatuhi oleh semua umat Muslimin.


Antara perkara yang diharamkan oleh Islam ialah ‘ghibah’. Ghibah bermaksud mengata (mengumpat) individu atau kumpulan tertentu tanpa pengetahuan mereka. Apa yang diperkatakan itu selalunya perkara buruk yang tidak disenangi simangsa. Firman Allah bermaksud :


“Wahai orang beriman jauhilah daripada banyak prasangka, sesungguhnya sebahagian daripada prasangka itu adalah dosa dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang lain dan janganlah sebahagian kamu mengumpat sebahagian yang lain. Sukakah salah seorang daripada kamu memakan daging saudaranya yang sudah mati? Maka tentulah kamu jijik kepadanya. Dan bertakwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Penerima taubat lagi Maha Mengasihani.” (Al-Hujuraat : 12)

Begitulah beratnya dosa seseorang yang melakukan ghibah baik secara sengaja atau tidak. Mereka yang mengumpat atau memperkatakan sesuatu perkara tidak benar atau tidak disukai oleh saudara mereka digambarkan sebagai orang yang memakan daging mayat saudara mereka. Satu perbuatan yang jijik dan mengejikan, yang tidak mungkin dilakukan oleh seseorang yang waras. Sewaktu menghuraikan ayat di atas, Abu Hurairah meriwayatkan bahawa Rasulullah saw pernah bersabda :


“Adakah kamu semua mengetahui apakah ghibah? Sahabat menjawab, Allah dan Rasul-Nya lebih mengetahui. Rasulullah saw lalu menyambung sabdanya, kamu berkata mengenai saudara kamu perkara yang tidak disenanginya. Saya pun bertanya, walaupun saya berkata perkara yang benar-benar berlaku pada dirinya? Rasulullah saw menjawab, jika kamu berkata mengenai perkara yang benar-benar berlaku pada dirinya bererti kamu mengumpatnya.” (Al-Nawawi: Riyadhus Sholihin)

Ghibah tidak bermaksud sekadar umpatan dengan menggunakan kata. Ghibah boleh juga digambarkan dengan gerak badan seperti menggerakkan jari telunjuk ke kepala, melirik mata, mencebik bibir mulut, mengangkat alis mata dan sebagainya.(SEPA YG SELALU MUNJUNG2 MULUT TU KLU TINGK URG..bkn saja termasuk..tp sebenarnya telah membuat kn urg lain tersinggung..ada paham..)

Apa saja perbuatan yang boleh menzahirkan maksud merendah-rendahkan atau mengejek seseorang yang berada di depan si pelaku atau tidak, adalah tergolong sebagai perbuatan ghibah. Saidatina Aisyah meriwayatkan :


 “Saya pernah berkata sesuatu kepada Rasulullah saw. Cukuplah dengan Safiah tu, dia tu...(sambil mengisyaratkan sesuatu dengan tangannya). Rasulullah saw berkata, wahai Aisyah sesungguhnya kamu telah berkata sesuatu yang jika dilarutkan ke dalam air laut maka akan tercampurlah semua air dengannya.”

Maksud Baginda saw, sepatah kata umpatan (dengan isyarat) daripada Aisyah itu jika diibaratkan seketul pewarna, apabila ia dicampurkan ke dalam air laut maka ia akan merubah warna keseluruhan air laut itu. Begitulah dahysatnya perbuatan mengumpat, ia akan segera merebak dari sekecil-kecil perkara akan menjadi sebesar-besar perkara.


Mengikut ahli hadis, perkataan yang dimaksudkan oleh Aisyah tidak lebih sekadar menggelar Safiah (isteri Nabi yang berbangsa Yahudi) sebagai pendek atau rendah. Sekecil perkataan itu pun Islam tetap menegahnya, apa lagi jika sesuatu yang lebih besar.


Khalid ar-Rabi’e seorang ulama menceritakan, pada suatu ketika dia masuk ke sebuah masjid dan terdengar sekumpulan orang sedang mengumpat seorang lelaki (yang tidak berada di masjid berkenaan pada ketika itu). Khalid menegah mereka dan mereka akur lalu membuka cerita mengenai perkara lain. Namun percakapan mereka beralih kembali kepada hal lelaki itu tidak berapa lama kemudian. Beberapa perkara mengenai lelaki berkenaan terdengar juga ke telinga Khalid walaupun dia tidak mengia atau menyokongnya.


Pada malam itu, Khalid bermimpi didatangi oleh seorang lelaki yang terlalu tinggi dan berkulit hitam membawa sepinggan daging khinzir. Lelaki itu menunjukkan daging khinzir yang dibawanya ke mulut Khalid. Khalid menolak dengan alasan daging khinzir diharamkan ke atas orang Islam dan dia tidak akan memakan daging khinzir sama sekali. Namun lelaki itu dengan kasar memaksanya memakan daging itu hinggakan sebahagian daripada daging yang ditunjukkan oleh lelaki itu terkena bibir Khalid. Dia memarahi Khalid, katanya, sesungguhnya sebelum ini kamu memakan daging yang lebih buruk dan lebih kotor daripada daging khinzir. Apabila terjaga Khalid menyedari kesilapannya kerana terbabit dengan kumpulan pengumpat di masjid itu walaupun sekadar mendengar. Akibat mimpi itu, Khalid tidak dapat makan 40 hari kerana terbayang daging khinzir yang terkena bibirnya. (Al-Afifi: Min Wasaya al-Rasul)


Cerita Khalid tadi amat bertepatan dengan pengharaman ghibah tidak terkhusus kepada pengumpat, malah termasuk pendengar. Oleh itu seseorang Muslim yang baik hendaklah meneliti setiap perkataan saudaranya dan jangan terlalu mudah serta cepat mempercayai serta menyokong kata-katanya tanpa terlebih dulu memeriksa kesahihan fakta.


Apa lagi jika diketahui dia pernah berbohong, berolok-olok dan sebagainya pada masa lalu. Allah berfirman bermaksud :


“Wahai orang beriman, jika datang kepadamu seseorang fasiq (pernah melakukan dosa) membawa sesuatu berita, maka periksalah dengan teliti, supaya kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada sesuatu kaum tanpa mengetahui keadaannya (yang sebenar) yang menyebabkan kamu menyesal di atas perbuatan kamu itu.” (Al-Hujuraat : 6)

Seboleh-bolehnya tegahlah dan berilah teguran kepada mereka secara berhikmah jika kita mengetahui hal sebenar.


Seseorang Muslim yang tidak mendiamkan diri ketika berhadapan dengan kepalsuan akan mendapat ganjaran besar daripada Allah. Sabda Nabi saw yang bermaksud :

 
“Sesiapa yang menolak (menasihati atau memperbetulkan) umpatan saudaranya, akan dihalang mukanya daripada api neraka pada hari kiamat.”

Abu al-Dardaa pula meriwayatkan bahawa Baginda saw pernah bersabda :

“Sesiapa yang menolak umpatan saudaranya Allah akan menghalang mukanya daripada api neraka.” (Sunan Abi Daud).

Jika dikaitkan dengan keadaan semasa, kita melihat masyarakat terlalu mudah menjatuhkan atau merendah-rendahkan pihak lain dengan tuduhan tidak benar demi mencapai sesuatu maksud dalam tempoh singkat.

Mungkin bertujuan politik, perniagaan dan sebagainya. Seandainya keadaan ini dibiarkan merebak, masyarakat Muslim akan terus hidup terumbang-ambing lantaran tidak ada satu pun kebenaran yang boleh menjadi pegangan.


Tampuk kepemimpinan umat Islam juga akan berada di tangan orang yang berjaya memperolehi sokongan melalui tipu helah. Pada ketika itu tunggulah balasan kehancuran daripada Allah.


Mungkin ada yang mempersoalkan, jika memperkatakan seseorang walaupun mengenai perkara benar dianggap ghibah, tertutuplah peluang untuk memperolehi keadilan kerana umat Islam tidak dibenarkan membongkar perbuatan jahat yang dilakukan oleh seseorang?

Hakikatnya Islam adalah agama dinamik, hukumnya bukanlah undang-undang statik dan tidak akan berubah walau dalam apa keadaan sekalipun. Jelas dalam hal ini, Allah menegaskan melalui firman-Nya yang bermaksud :
 
“Allah tidak menyukai ucapan buruk (yang dicakapkan) dengan terus terang kecuali oleh orang yang dianiaya. Allah adalah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.” (Al-Nisa : 148)

Ini bererti pembongkaran perbuatan jahat di mahkamah atau ketika menghadapi proses pengadilan tidak dikira sebagai perbuatan ghibah. Bahkan ia adalah satu kewajipan ke atas umat Islam. Umat Islam mestilah berani membongkar perbuatan menyalahi nilai murni kehidupan supaya dapat dihapuskan serentak menjamin keamanan sejagat.

Dosa ghibah walaupun tidak sehebat dosa fitnah, sebagaimana diketahui Islam meletakkan dosa fitnah sebagai lebih besar daripada membunuh. (Al-Baqarah : 191)

Namun ghibah juga boleh membawa kepada fitnah. Secara logik cerita yang kurang enak didengar yang berasaskan sangkaan atau gambaran peribadi si A (pemula) akan berkembang menjadi lebih besar dengan pembawaan dan tokok tambah si B, si C dan seterusnya. Perkara asalnya kecil boleh merebak menjadi isu besar. Bukankah pada saat itu ia bertukar menjadi fitnah?


Oleh itu sama-samalah kita elakkan perbuatan ghibah seperti mengumpat, mencaci maki, mengejek dan sebagainya. Sesungguhnya semua umat Islam bersaudara, bererti sesiapa saja yang menjadi sasaran umpatan, kejian atau ejekan kita adalah saudara kita. Tidak wajar bagi seseorang yang waras bertindak demikian ke atas saudaranya sendiri.


setelah membaca petikan d atas terus insaf..tp mcm mn klu kita berdepan dgn situasi individu yg mmg menyumbang trhdp perbuatan ini..nmpk gaya kena mmpunyai daya kesabaran yg maha hebat utk teda mengumpat lg..:p..prbuatan mencaci maki atau mengejek mmg sama sekali teda ada dlm prinsip idup ku..

kredit>>http://www.ustaznoramin.com/2010/09/bahaya-mengumpat-dan-mendengarnya.html

MY NOTI BOY AKA TSAQIF NAUFAL DEMAM LAGIK

seharian duduk rumah arini..kebetulan plk..my doti boy..mcm teda sihat..ekceli dr tghari td ..dia sda manja2 cerewet2 n merengek2..tp saja kc biar n layan dia pnya manja tu..dia minta ayun..mcm lama sda ayunan tu teda d pakai..nasib baek la ayunan tu jenis yg tahan lasak pnya..teda sia2 aku beli yg hrga baik pnya ..teda apa ikut jak la kemahuan dia tu..bg mkn ubat demam..klu ada anak2 dlm rmh ubat demam misti ada ..standby tym emergency..kc mkn ubt ndak lama dia tdo..yg betul dia cari c bapak..tp bapaknya sdg sikulah..bla bapak sda ada..urmmm lg manja..jd smpi ke mlm..baru la kuar panas badan nya..bg mkn ubat sda td..dia minta ayun lg..kc ayun jak la..skrg tgn sblh sdg mengayun anak..sblh p gugeld tenet tawar2 utk anak deman..jd nah ini la dia..so..sharing is caring kan..mari lah kita amal kan..

Air Fatihah


Ibnu Abas r.a mennyatakan ,Saidina Hassa bin Ali r.a cucu kepada Rasulallah telah sakit. Rasulallh melihat cucunya sakit, mengambil air dan membacakan fatihah dan membacakan 40 kali dalam saru bekas, kemudain air itu disapukan ke muka, kepala dan dua belah tanngan dan kaki serta perut dan mana-mana angota yang nyata. Dengan berkat fathihah itu sembuh lah penyakitnya.


yg ini bkn aku yg ckp ah>>>
Amallah baca fatihah 40 pada air dan minum serta sapukan setiap sendi mulai dari kaki keatas kepada yang demam panas insya Allah sembuh kena yakin. saya lakukan kepada semua anak-anak saya.

http://junjungan.wordpress.com/about/air-fatihah/

KELEBIHAN AYAT KURSI


Khasiat Ayat Kursi


Ayat Kursi.jpg
Mahfum ayat:
Allah, tidak ada yang benar disembah hanya Dia yang Hidup dan Maha Kaya, tidak pernah ditimpa mengantuk dan tidak pernah tidor, bagin Nya sesuatu yang ada di langit dan di bumi, tidak ada yag boleh membri syafaat kecuali denga izin Nya. Ia maha mengetahui segala apa yang terjadi di hadapan mereka dan dibelakang mereka. Tidaklah mereka meliputi ilmunya sedikit jua kecuali yang dikehendakki Nya. Lebih luas kerusinya darilangit dam bumi. Tidak susah bagi Nya memelihara keduanya. Ia maha Tinggi dan maha Besar.

[Allah! There is no god but He, the Living, the Self-subsisting, Eternal. No slumber can seize Him nor sleep. His are all things in the heavens and on earth. Who is there can intercede in His presence except as He permitteth? He knoweth what (appeareth to His creatures as) Before or After or Behind them. Nor shall they compass aught of His knowledge except as He willeth. His Throne doth extend over the heavens and the earth, and He feeleth no fatigue in guarding and preserving them for He is the Most High, the Supreme (in glory).]

Penjelasan:
Ayat Kursi diturunkan pada suatu malam selepas Hijrah. Menurut riwayat, ketika ayat kursi diturunkan disertai dengan beribu-ribu malaikat sebagai penghantarnya, kerana kebesaran dan kemuliaannya.
Syaitan dan Iblis menjadi gempar kerana adanya suatu alamat yang menjadi perintang dalam perjuangan nya.
Rasulallah s.a.w segera memerintah kepada penulis alQuran iaitu Zaid bin Thabit agar segera menulisnya dan menyebarkannya.
Ada terdapat sembilan puluh lima buah hadis yang menjelaskan fazilat ayat kursi. Sebabnya ayat ini disebut ayat KURSI kerana di dalam nya terdapat perkataan KURSI, ertinya tempat duduk yang megah lagi yang mempunyai martabat.
Perlu di ingat, bukan yang di maksudkan dengan KURSI ini tempat duduk tuhan, tetapi adalah KURSI itu syiar atas kebesaran Tuhan.

Khasiat Ayat Kursi:
  1. Sesiapa yang membaca ayat Kursi dengan istikamah setiap kali selesai sembahyang fardhu, setiap pagi dan petang, setiap kali masuk kerumah atau kepasar, setiap kali masuk ke tempat tidur dan musafir, insyaallah akan diamankan dari godaan syaitan dan kejahatan raja-raja (pemerintah) yang kejam, diselamatkan dari kejahatan manusia dan kejahatan binatang yang memudharatkan. Terpelihara dirinya dann keluarganya, anak-anak nya, hartanya, rumahnya dari kecurian, kebakaran dan kekaraman.
  2. Terdapat keterangan dalam kitab Assarul Mufidah, barang siapa yang mengamalkan membaca ayat kursi, setiap kali membaca sebanyak 18 kali, inyaallah ia akan hidup berjiwa tauhid, dibukakan dada dengan berbagai hikmat, dimudahkan rezekinya, dinaikkan martabatnya, diberikan kepadanya pengaruh sehingga orang selalu segan kepadanya, diperlihara dari segala bencana dengan izin Allah s.w.t.
  3. Salah seorang ulama Hindi mendengar dari salah seorang guru besarnya dari Abi Lababah r.a, membaca ayat Kursi sebanyak anggota sujud (7 kali) setiap hari ada benteng pertahanan Rasulallah s.a.w.
  4. Syeikh Abul ‘Abas alBunni menerangkan: “Sesiapa membaca ayat Kursi sebanyak hitungan kata-katanya (50 kali), di tiupkan pada air hujan kemudian diminumnya, maka inysyaallah tuhan mencerdaskan akalnya dan memudahkan faham pada pelajaran yang dipelajari.
  5. Sesiapa yang membaca ayat Kursi selepas sembahyang fardhu, Tuhan akan mengampunkan dosanya. Sesiapa yang membacanya ketika hendak tidur, terpelihara dari gangguan syaitan, dan sesiapa yang membacanya ketika ia marah, maka akan hilang rasa marahnya.
  6. Syeikh alBuni menerangkan: Sesiapa yang membaca ayat Kursi sebanyak hitungan hurufnya (170 huruf), maka insyaallah, Tuhan akan memberi pertolongan dalam segala hal dan menunaikan segala hajatnya, dam melapangkan fikiranyan, diluluskan rezekinya, dihilangkan kedukaannya dan diberikan apa yang dituntutnya.
  7. Barang siapa membaca ayat Kursi ketika hendak tidur, maka Tuhan mewakilkan dua malaikat yang menjaga selama tidurnya sampai pagi.
  8. Abdurahman bin Auf menerangkan bahawa, ia apabila masuk kerumahnya dibaca ayat Kursi pada empat penjuru rumahnya dan mengharapkan dengan itu menjadi penjaga dan pelindung syaitan.
  9. Syeikh Buni menerangkan: sesiapa yang takut terhadap serangan musuh hendaklah ia membuat garis lingkaran denga nisyarat nafas sambil membaca ayat Kuris. Kemudian ia masuk bersama jamaahnya kedalam garis lingkaran tersebut menghadap kearah musuh, sambil membaca ayat Kursi sebayak 50 kali, atau sebanayk 170 kali, insyaallah musuh tidak akan melihatnya dan tidak akan memudharatkannya.
  10. Syeikul Kabir Muhyiddin Ibnul Arabi menerangkan bahawa; sesiapa yang membaca ayat Kursi sebayak 1000 kali dalam sehari semalam selama 40 hari, maka demi Allah, demi Rasul, demi alQuran yang mulia, Tuhan akan membukakan baginya pandangan rohani, dihasilkan yang dimaksud dan diberi pengaruh kepada manusia. (dari kitab Khawasul Qur’an)

    kredit >>http://junjungan.wordpress.com/khasiat-ayat-kursi/

24 oktober 2010-aku betul2 gud gurl owh..duduk rmh jak buat2 bodo:D

napa eh wiks n ni aku tada planning..
selalu nya kaki aku nie mana pandai diam..
gatal jak mo jln2..ndak kesah la p mana..
asal kan kuar rmh..p lepak2 rmh my kazen ka...
ekeleh..lupa plk...kemarin kan aku uda lepak2 sana...
sambil mengumpat n gosiping....ngeeeeeeeee:P
tu la psl lupa diri sda kan...hahaha

klu ari 6..aku komfem la aku teda ke mana2..
plg2 pn merayau area KK jer..napa???
ndak payah la kamu urg tanya..
nyibuk saja..hehehe

kemarin c miah cuti..
jam 2pm wit anak2 kuar p tebobon..
lps tu g tmn seri baru..
ah..d cni la aku melepak smbil mengumpat2...
dulu2 tym aku baru kawin d cni la aku menyewa...
smpi skrg aku teda prna lupa ni tmpt..
mcm2 ada d area nie..apa yg ada???
huhhh..klu aku bukak cerita nya..smpi bsuk2 pn ndak abis...
mo tau jgk..meh cni aku kc ceta ...lalalallala

jm 5pm..aku baru sedar diri mo blk rmh...ngeeeeeeee
lps tu g pasar mlm nya...
beli ikan(yg aku suda bkin sup)..kui2..daun saderi(yg td mkn sm sup)

bila teda c miah...aku sgt2 la rajin...uwekkkkkkkkkkkk
hahahaha...mana da malas..td suda bkin sup ikan..rajin la bah tu..
ini ari minggu yg minggu bln gerhana..jd aku malas la mo jln...
lg pn my kekasih hati..teda brsama..td mlm dia ada lah..
tp ini siang dia p skulah..p bljr ABC ..123...hahaha
jd..dr td aku mmg buat2 bodo jak diam2 d rmh..
bgn tdo mkn..kemas rmh..be tenet..ningk tv..mkn..mkn..n mkn..
jab2 aku be gaduh dgn anak2... gaduh2 manja plus tengseng..

smbil menunggu my boi pren blk..aku pun mm blog kn diri ku...
taraaaaaaaaa...hambik la ini gbr sup kepala ikan sebagai tatapan yg plg sadisssssss.....:p






 malas la aku mo kc aplot cantiq2..asal ada sija la..mo xplain2 pn malas..tingk jak la ah..dlm fb pn ada jgk bah suda..yg ini sengaja buang tebiat..teda keraja..:p

Senyum (Smile) - Malique Feat. Najwa (w/Dual Language Subs)

Saturday, October 23, 2010

CARI KEHORMATAN - HALANG KEJAHATAN

kita tidak boleh takbur dan mencari nama, tetapi kita tidak dilarang berusaha mencari kehormatan dengan memperbaiki budi sendiri. Gila hormat tidak boleh. Tetapi menjadi orang yang terhormat haruslah menjadi tujuan hidup.

Lantaran jasa baik dan budi yang tinggi, kita harus beroleh kehormatan daripada sesama manusia. Kehormatan serta pandangan orang kepada kita dapat mendorong hati berusaha membuat yang lebih indah dan bagus.

Bagaimanapun, apabila kita melangkah dan berhasil, akan ada saja orang yang dengki. Ada yang sayang dan tidak kurang membenci. Orang yang benci itu kerana mengaku kemuliaan dan kehormatan yang kita peroleh serta berusaha menghilangkan rasa hormat itu.

Oleh itu, digalakkan untuk sentiasa berusaha meningkatkan budi pekerti tinggi. Kehalusan dan ketinggian budi pekerti akan membuat lebih ramai orang sayang, begitu juga yang bakal membenci kerana iri hati.
Pepatah Arab berbunyi:
"Agama menjadi sendi hidup, pengaruh menjadi penjaganya. Jika tidak bersendi, runtuhlah hidup dan kalau tidak berpenjaga, binasalah hayat. Kerana orang yang terhormat itu, kehormatannya itulah yang melarangnya berbuat jahat."

Lantaran menjaga kehormatan dan serangan yang bertubi-tubi timbullah perjuangan sengit, mempertahankan kehormatan sambil menjaga budi pekerti. Perjuanagan itu sulit dan hebat, tetapi jika tidak diteruskan, kita akan menyesal kerana bahagia akan terasa dalam perjuangan tadi.

Sumber: Tasauf Moden oleh Prof Dr Hamka

MASIH MENCARI2 CALON ISTERI/SUAMI...

Siapa yang kita cari?? Apa yang kta cari..

JANGAN MENGHARAPKAN ISTERI SEPERTI SAYYIDATINA FATIMAH R.A,
KALAU PERIBADI BELUM LAGI SEPERTI SAYYIDINA ALI R.A.
TAK PERLU MENCARI TEMAN SECANTIK BALQIS,ANDAI DIRI TAK SEHEBAT SULAIMAN,
MENGAPA MENGHARAPKAN TEMAN SETAMPAN YUSOFF,JIKA KASIH TAK SETULUS ZULAIKHA.
TAK PERLU MENGHARAPKAN TEMAN SETEGUH IBRAHIM ANDAI DIRI TAK SEKUAT SITI HAJAR
DAN MENGAPA DI DAMBAKAN TEMAN HIDUP BAK SITI KHADIJAH KALAU DIRI TAK SESEMPURNA RASULULLAH SAW.
BIMBINGLAH DIRINYA DAN TERIMALAH KEKURANGAN ITU SEBAGAI KEUNIKAN,
CARILAH KEBAIKAN PADA DIRINYA,DAN
BERSYUKURLAH
KERANA DIPERTEMUKAN DENGANNYA.
TETAPLAH BERDOA PADA TUHAN AGAR DIA AKAN TERUS
MENJADI MILIKMU..

DI MANAKAH CANTIKNYA SEORANG WANITA...??

DI MANAKAH CANTIKNYA SEORANG WANITA..??


Mungkin pada sepasang matanya yang hening yang selalu menjeling tajam atau yang kadang kala malu-malu memberikan kerlingan manja.

Boleh jadi pada bibirnya yang tak jemu-jemu menyerlahkan senyuman manis, atau yang sekali-sekala memberikan kucupan mesra di dahi umi juga, ayah, suami dan pipi munggil anak-anak.

Atau mungkin juga pada hilai tawanya yang gemersik dan suara manjanya yang boleh melembut sekaligus melembutkan perasaan.

Sejuta perkataan belum cukup untuk menceritakan kecantikan perempuan. Sejuta malah berjuta-juta kali ganda perkataan pun masih belum cukup untuk mendefinisikan tentang keindahan perempuan. 

Kitalah perempuan itu. Panjatkan kesyukuran kehadrat Tuhan kerana menjadikan kita perempuan dan memberikan keindahan-keindahan itu.

Namun, betapa pun dijaga, dipelihara, dibelai dan ditatap di hadapan cermin saban waktu, tiba masanya segalanya akan pergi jua. Wajah akan suram, mata akan kelam.

Satu sahaja yang tidak akan dimamah usia, sifat keperempuanan yang dipupuk dengan iman dan ibadah.

MAKA- NYA..SESUNGGUH-NYA..ADALAH LEBIH BAIK..AKU BERDIAM DIRI..

Nabi SAW bersabda: "Mahukah kamu aku khabarkan kepadamu, dengan semudah-mudah ibadat dan sesenang-senang atas tubuh, ialah diam dan baik perangai." (Riwayat Ibnu Abiddunya dari Shafwan bin Salim)

"Barangsiapa yg byk perkataanya, nescaya banyaklah silapnya. Barangsiapa yg byk silapnya, nescaya byklah dosanya. Dan barangsiapa yg byk dosanya, nescaya neraka lebih utama baginya." (Riwayat Abu Naim)
Kalau org menghina kita, bukan kita terhina
Yang sebenarnya org itu menghina dirinya sendiri
Diam org mukmin itu ibadah
Ibadah tanpa perbuatan
Ibadah rasa, ibadah ini tidak meletihkan
Kadang-kadang ini lebih baik drpd ibadah sunat
Yang hatinya di dlm kelalaian
Macammana org mukmin itu diamnya menjadi ibadah?
Kadang2 memikirkan dosanya
Kadang2 memikirkan apa kebaikan yg nk dibuat
Kadang2 memikirkan nk menolong kwn
Kadang2 dia terasa kebesaran Tuhan
Atau dia meniatkan, dia diam itu
Tidak mahu bercakap bukan2
Kadang2 dia diam itu, kalau dia bercakap
Takut dia melakukan kesalahan
Seperti dia mengumpat atau
Kalau dia bercakap
Takut2 menyakiti hati org
Atau dia diam itu
Menghormati percakapan org
Mungkin org itu bercakap baik, dpt pengajaran
Atau dia hendak mengenal org yg bercakap itu
Baik atau jahat
Dia biarkan saja org itu bercakap
Dan mendengar sahaja
Kerana nk mengenal org itu
Kadang2 dia diam itu memikirkan dosa2 yg lalu
Ataupun kecuaian dan kelalaian yg telah dibuat
Supaya dia bertaubat
Ataupun mengingatkan ilmu pengetahuan
Ataupun pengetahuan yg dilupakan dtg semula ingatan
Itulah yg dikatakan oleh pepatah Melayu,
"Diam2 ubi berisi"
atau
"Diam2 tong kosong"
atau
"Diam2 tong berisi sampah penuh kotoran?"

Hikmah Berdiam Diri
Manusia berbicara setiap masa..bicara yg baik akan membawa keselamatan dan kebaikan kpd manusia..jikabicara tidak mengikut adabnya, manusia akn merana di dunia dan di akhirat..di dunia akn dibenci oleh manusia lain manakala di akhirat bicara yg menyakiti hati org lain akn menyebabkan kita tersiksa kekal abadi di dalam neraka Allah SWT..

Bagi org yg beriman, lidah yg dikurniakan oleh Allah itu tidak digunakan utk berbicara sesuka hati dan sia2..sebaliknya digunakan utk mengeluarkan mutiara2 yg berhikmah..oleh kerana itu, DIAM adalah benteng bagi lidah manusia drpd mengucapkan perkataan yg sia2..
Banyak diam tidak semestinya bodoh
Banyak bicara tidak semestinya cerdik
Kerana kecerdikan itu buah fikiran
Org cerdik yg pendiam lebih baik dr org bodoh yg byk bicara
entri2 aku sebelum ini..mmg sekadar meluahkan apa yg terbuku d hati..pa bila semua nya d luahkan ia nya mengurangkan sesak beban yg terpikul..tp selama hidup ini blm prna lg aku secara live menyerang urg2 yg telah membuat kan hati ku terguris..semua nya ku pendam..dan aku cukup bertuah..kerana memiliki kekasih hati yg sgt2 memahami isteri nya d saat2 hati nya tersentap..duhai sayangku sesungguhnya ko sgt2 profesional melayan kerenah isteri mu ini..teda prna sekali pun ia umpama menyiram minyak ke api yg sdg membara...aku isteri mu sentiasa patuh atas permintaan mu..luv u till d end..

TIPS: MEMPUNYAI HATI YG BERSIH

untuk menjadi seorang yang baik, kita perlu mempunyai hati yang bersih..
bagaimana untuk kita menyucikan hati kita, ni aku kongsi tips dari Datuk Dr. Haji Fadzilah Kamsah..


1. Dirikan solat dan banyakkan berdo'a : Ini adalah salah satu kaedah yang sungguh berkesan. Semasa berdo'a turut katakan "Ya,Allah jadikan hatiku bersih"..

2. Selawat keatas Nabi Muhammad s.a.w paling minima 100 X sebelum tidur : Ini merupakan satu pelaburan yang mudah dan murah. Disamping dosa-dosa diampunkan, otak tenang, murah rezeki, orang sayangkan kita dan mencetuskan semua perkara kebaikan...

3. Solat taubat : Selain daripada memohon keampunan, dapat mencuci hati dan menenangkan minda.

4. Membaca Al-Quran : Selain dapat mencuci hati juga menenangkan jiwa, penyembuh, penenang, terapi. Sekurang- kurangnya bacalah "Qulhu-allah" sebanyak 3X.

5. Berma'af-ma'afan sesama kawan setiap hari.

6. Bisikan kepada diri perkara yang positif : Jangan sesekali mengkritik, kutuk diri sendiri, merendah-rendahkan kebolehan diri sendiri.katakan lah "Aku sebenarnya......(perkara yang elok-elok belaka)..

7. Program minda/cuci minda : Paling baik pada waktu malam sebelum tidur, senyum, pejam mata, katakan di dalam hati : "Ya, Allah cuci otak aku, cuci hatiku, esok aku nak jadi baik, berjaya, ceria, bersemangat, aktif, positif". Menurut kajian psikologi, apa yang disebut sebelum tidur dapat dirakamkan sepanjang tidur sehingga keesokan harinya – cubalah!!

8. Berpuasa : Sekiranya dalam berpuasa terhindar dari melakukan perkara-perkara kejahatan

9. Mengingati mati : Sekiranya hendak melakukan sesuatu kejahatan, tidak sampai hati kerana bimbang akan mati bila- bila masa.

10. Kekalkan wuduk.

11. Bersedekah.

12. Belanja orang makan.
13. Jaga makanan : jangan makan makanan yang shubhah.(diragui halal dan haramnya.)
14.Berkawan dengan ulama'.
15. Berkawan dengan orang miskin (menginsafi.)
16.Pesan pada orang, jadi baik.
17. Menjaga pacaindera (mata, telinga, mulut dan lain-lain.)


maka nya, marilah kita sama2 bersihkan hati kita..
berusahalah untuk menjadi seorang muslim/muslimah yang sejati..
Untuk berubah kita tidak perlu perubahan yang terlalu drastik, takot nnt perubahan itu tidak kekal lama..
Berubahlah secara perlahan-lahan supaya ia sebati dalam diri dan kekal selamanya di dalam diri kita

BERPIJAK DI BUMI YANG NYATA...

aku sentiasa meningatkan diriku utk berpijak d bumi yg nyata..
tujuan entri ini adalah buat sepa2 yg selalu lupa diri..
dan masi lagi lupa diri d tika dan saat ini..

bila kita berjumpa urg2 seperti ini..
apa ka perasaan kita..
kesian???..geram???..
mcm teda picaya pun ada kan..
igt kan perbuatan2 seperti itu..
hanya buli d tonton d drama or movie2..
yg d tv3...d astro..d cinema...
watak2 nya hanya d lakonkan ole
artis2 yg hebat2...
haahaha..
semua itu rupanya ada jgk..
d alam realiti idup seharian...
hari2 kita buli jumpa..
ARTIS HEBAT TERSEBUT..


jgn la kita berlakon seperti anak urg kaya...
sekiranya mak bapak kita hanya urg kg yg besa2..

jgn la ko memilih sepa ka yg layak jd teman mu...
kerana ko jugAk bukan la teman yg hebat...
(ko hanya anak urg kg yg besa2..kdg2 lebi teruk dr urg kg besa2.....hahaha)
aku jgk berasal dr kg..tp idup keluarga..keturunan ku...
teda la sesusah idup keluarga mu..dan keturunan mu..
aku amat berbangga memiliki keluarga yg senang2..
tp kami semua teda la...
sampai lupa diri...

jgn la ko berlakon seperti dlm dunia ini ko sija yg cantik..
kerana rupa mu teda secantik mana..
walau pun make up mu tebal seinci..


jgn la ko berlakun memakai pakaian yg hebat2...
sedangkan keluarga mu d biar kan berpakaian
seperti dari rombengan sahaja...


jgn la ko cuba ber cakap bohong..
kerna lama2 urg berbohong selalu rugi...
(ko igt urg teda tau semua kata2 bohong mu itu...hahahaha)

jgn mengaku diri mu hebat..
sedangkan hakikatnya ko teda hebat pun...
(ada kah kerana byk kekurangan n kelemahan menyebabkan ko berlagak sebagai urg hebat yg palsu)
sungguh kesian urg seperti ini..
(bagus pigi la jumpa kaunselor atau pakar sakit jiwa)

jgn la memburuk2kan urg lain..
kerana suatu hari nanti semua keburukan mu akan terbongkar...
(kesah2 silam mu semua nya urg sda tau...hahaha)


jgn la ko buang amanah yg Tuhan kurniakan..
kerana ramai urg d luarkan sana mengutuk perbuatan itu..
( bila tiba saat itu ko akn menangis dgn perbuatan mu itu...)

jgn la ko berlakun seperti dirimu masih bujangan..
sedar lah bahawa zaman kegemilangan mu telah berlalu...
(MALU KEPADA ALLAH ..SEKIRANYA MALU KEPADA MANUSIA SUDA TEDA ADA)

belajar la erti menghormati urg lain...
rasa2 nya sepa2 pun ko teda hormati..
even urg2 yg semmgnya menjadi kewajipan ko utk tunduk hormat...
picaya la bila ko teda menghormati urg lain...
sebesar hama pun urg teda perna menghormati mu...
hahahaha..kesian..

henti kan lah lakonan mu itu...
kerana semua mata yg menonton..
mempunyai otak yg bijak...
untuk menilai SIAPAKAH DIRIMU YG SEBENARNYA...

ko bernasib baik..
kerna semua urg d sekeliling mu BERHATI BAIK..
BERHATI MURNI..BERSIFAT MULIA..
kerna hanya memandang dgn mata segala sikap2 mu yg hina itu..

SESUNGGUH NYA DIRI MU SANGAT LA MALANG
KERNA DIBIARKAN HANYUT DGN SEGALA
PERBUATAN2 MU YG KUTUR ITU...

SESUNGGUHNYA SAHABAT YG SEJATI..
TEDA AKAN MEMBIARKAN SAHABAT SEJATINYA BERKELAKUAN HINA
SEPERTIMU...
PIKIR2KAN LAH..ADAKAH KO SEBENARNYA MEMPUNYAI RAMAI SAHABAT SEJATI...
SUDA DI PIKIR2 KAN..RASA2 NYA NON ADO...KAN:)

BERTAUBAT LA..
INSAF LA...
SEBELUM TERLAMBAT...

Friday, October 22, 2010

BILA KITA BAIK..URG LAIN PUN BAIK JGK...

aku ndak pandai mo marah2 urg..
tp jangan cuba2 bikin aku marah...
AWASSSSSSSSSSSSSSSSS....
aku amat mudah utk d jd kan kawan yg baik..
sebab aku selalu beranggapan bila aku baik..
urang len jgk akan berbuat baik dgn aku...
ya la kan..
klu aku jahat adakah urang mo kawan sm aku...

maka nya..bila aku d sakiti ole kawan2 tersebut..
amat sukar utk aku menerima nya...
ibarat nya...madu yg ku beri..ko balas dgn racun...
tp aku teda la sekijam mcm hutler..
utk menghukum urg lain..
klu ko bagus sm aku..aku bagus jgk bah...
tp ada kah ko perna cuba utk ber buat baik dgn aku...
perna kah..
setahu aku ko hanya memohon maaf
seperti melepas kan batuk d tangga
asal kan ada..mungkin ko rasa itu suda lebih baik..
minta maaf la ya..adakah aku ego bagi mu..
teda kesah la apa sija anggpan mu
aku teda perna menganggap diri ini hebat..
silap nya selepas ini..aku
teda dpt jd seperti kawan mu yg sebelum ini...
alasan nya adalah
suda tentu aku teda mau pisang berbuah dua kali...
ambik masa jgk utk aku melupakan semua itu..
ada masa nya bila hati suda lupa..aku pasti pulih sendiri nya..
setiap peristiwa yg berlaku pasti ada hikmah..
jadi kan ia sebagai tauladan dan sempadan:)

Tuesday, October 19, 2010

sedang membuat upgrading..yg ndakpandai siap2 nya...

adedeh..panat sda aku mengurik sana sini..tp masi jgk teda berhasil..
tolong2x..kong meng nga..mcm mn bah mo kc masuk tu lagu gratisan musik tu..
duh..tul plk tools d dlm ni..aku ndak tau d mana mo buat tu...help2x...
sepa dpt tulung aku blnja mkn dim sum..hehehe

Monday, October 18, 2010

aku resign keja....

kan bes klu aku teda pyh g keja ..
duduk rmh urus anak2 laki n hal2 rmh tangga...hehehe..
tp mau nya aku duduk rmh dgn income tetap masyuk okay...
aku bkn apa..sedey sgt2 bla tr igt anak2 ku semakin mmbesar bagai johan..
tym2 mcm ni aku teda akn dpt semula bla dia urg sda dewasa..
masa yg sda br lalu teda akn dpt kta putar semula..
tym2 anak mmbesar umur mcm skrg la kta kna spend masa dgn dia urg..
zaman skrg anak2 prlu sntiasa dkt dgn kta..d luar sna sgt2 besar pengaruh yg teda sihat..
ari2 kta baca d news..kes2 yg amat2 menakutkan..minta2 la semuanya d jauhkn dr kuarga kta..

bla sda stabil segala2 urusan yg brkaitan utang2..aku akn cari sumber income yg masa keja nya fleksible..
tp bla ah..wait n c jak la ah..doa2 kan la kn semuga tr capai cpt hajat aku ni...:)

Monday, October 11, 2010

mo cuti buli...p la cuti..tapi..................

ini kali la aku panas lagi...
napa ka dia urg ni...suka ati ja..kc men2 aku...
aku ni bkn nya mendera...keja d rmha ku relek apa..
mknn d rmh aku byk gla..sodap lg..misti la kn..aku kn pandai masak:P
setiap kali aku dpt amid baru..yg kuyus2..xsmpi 2 bln kompom gendut sda d rmh aku...
tgl mkn semua tr atur..mula2 dtg mcm kg2 gtu..2-3 bln aku kc keja cni...
kompom silap2 hb lps tu aku plk yg mcm urg gaji...huhuhu
aku ni kn pemurah yo..ska kc beli2 maid baju..semua maid aku misti kc beli tuala mandi yg besa tu..
psl rimas aku ningk dia urg tu..ndak da tuala mandi..buli2plk pakek kain ala2 mcm selendang batik tu aja..
kang te lucut..free show plk ctu...lg satu kain tu la jg dia bkin selimut tdo...sian2..
aku ni ska sgt kesian urg2 mcm dia urg ni..mn la x kesian...be ribu batu yo..jauh2 dtg..semata2 mo cari duit..lps tu duit gaji tu d kirim blk kg...kan bkin kesian tu..tp keja mcm dia urg ni bes gla..
semua free..keja sija..x pyh byr rmh sewa..air free..karan free..astro free..mkn free..transpot free..ada driver free..mkn gaji bulat utk kirim blk kg...lps tu..mampu lg p buat rebonding...ada henpon lg sanggih..jab2 sms..jab ringging...byk yo duit dia bli relod...

tapi mengapa mereka2 ini teda mengenang budi2 yg telah ku tabur itu...huhuhu
buli2 plk mo p be cuti blk kg...bagus klu kg nya dkt jak 1/2 jam dr cni..
aku malas mo layan..kc jak la surat perletakan jawatan nya dgn cara terhormat..siap la ko ah..
ini ujung bln..aku kc mati pas mu..buat repot polis..paspot akn d serah pigi itu kedutaan..
p la urus sama kamu urg pnya kedutaan ah..lps tu.jgn hrp ko buli keja cni..kna blacklist yo dr imigresen...
ko buli suka2 buat majikan gtu...ah aku pun suka2 jg p buat ko d blacklist kan...

lps ni akn bermula kembali babak2 mamak tiri...n singa betina mengaum....urmmmmmmmmmmmmmmmmmm

Saturday, October 9, 2010

kenapa bah..kenapa bah...grrrrrrrrrrrrrrrrrrr

wiks N yg ...wiks N la bah...heheheh:P
saja ndak tau mo tulis apa kan..

tp kan..sebenarnya..aku sdg menahan geram..marah..tengsi...
pasal...pasal anak2 ku yg 2 urg tu sija..telah membuat tekanan darah ku dr bangun tdo smpi skrg membuak2...grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
sabar jak..sabar..sabar...hokay..buli kah...hish2x...mcm teda buli sda ni tau..
jadik..aku masuk bilik..bukak lappy..n sdg menambah n3 d blog ku yg kosong ini...heheheh
yg betul aku mo  kc makeup2 jgk blog ku ini...tp blm d dtg kn kudrat kerajinan yg melampau..:(
mmg dasar pemalas...tp aku klu rajin telebih rajin plk..

balik ceta asal..anak aku yg 2 tu..doti gurl n noti boy tu...dr td blk2 be gaduh aja..yg c noti boy tu..
ngalah kan bdk pompuan..ckit2 nangis..ckit teriak..adushhhhhhhhhhhhhhh
yg kakak plk suka mengacau mmbuli c adik..c adik plk ..2x5=10 la bah jgk...

dlm ati trus trpikir..mmg ini la kali hikmah d sebalik rejiki ku..anak baru 2 sija..niat2 dlu mcm mo 1/2 dozen..
baru 2 urg..sda aku ndak tahan melayan..budak2 zaman skrg..mcm stacy ckp la..alamak te lebi sda...
apa2 pun..mereka la penghibur luka lara hati mak bapak...

ini la yg membuat akau tr kenang mak bapak d kg...huhuhu
x dpt jmpa selalu tp ari2 akan be telefon..dgr sora pn jd la...

Wednesday, October 6, 2010

feelin not gud...de ol day...

arini feelin reli2 not gud...smlm tba2 ja kna dmam..napa ah..
ndak kan la sda tua2 jd mamak budak ni pn jd kes keteguran...
ada lg ka jin2 halus tu ska sma aku nie..huhuhu


smlmn badan n segala tulang gemulang ku sakit..bagai ada duri yg menyucuk2
setelah d tilik2 dlm mangkuk kaca...gue rasa2 la kan..gue demam psl lately ni ska mandi lewat..
ska mandi lps jam 7 mlm..kdg2 tu lg lewat...kdg tu mandi awal jg..tp b4 tdo ska kc mandi2 lg..
mandi2 tu psl..lps masak2 n bodi mandi minyak..mcm x selesa klu d bw tdo trus..
segala mcm bau ada..psl tu la kn..blm jd nenek sda sakit2 tulang...
lps ni mcm tobat nasuha sda..misti mandi awal..n elak kan mandi b4 tdo...
tp klu lps2 masak badan gue ada bau n be minyak..mcm mn eh..
ndak kan la aku ndak payah msk2 mlm kn..hehehe (alasan la kunu)

tp betul siyes2 tau..arini aku teda selera mkn..pg my opis mate p brekpes d olg town cafe..
aku btul2 teda selera mkn..teh tarik nya sija yg sodap..lps tu smpi mlm teda mkn2 lg...
sda la keja opis byk..be timbun2 atas meja..klu tikus lalu..komfem sesat cari jln kuar...
lps tu tym tgh mkn tu plk.. dpt kol dr skulah my anak yg @playskul kindergarten chung hwa likas..
techer nya kc tau..tsaqif naufal jatuh..idung n mulut nya be darah..nangis2..
lg la teda selera mo mkn ..n kebetulan plk arini keta my asben yg bw..keta 1 masuk servis..
byk sungguh kebetulan yg terjd pd arini..my asben sungguh2 trkejut n lari2 cpt g skul naufal..
misti lah takut eh..anak kta 2 sija..1 dotie gurl..n 1 noti boy..apa2 jd mmg la kta sangat2 sentap..
minta my asben lari2 ambik naufal n pik up me from dat cafe..lps tu lari g klinik d kingfsher..
naufal sda cop itu klinik dia..n mmg ska la servis ctu...beri2 gud n prenly..n 24hours open kay..

smpi klinik dokter cek2 teropong2...sukur alhamdulillah..my lil boy fine..teda prlu wori2..
nurse cuci2 luka n bubuh ubat..byr terus bw blk rmh...b4 g klinik masa my asben g ambik d skul td..
techer my anak kc tau..nnt bil klinik kc sm dia..utk claim insurans..bagus jgk kan skulah ni...hehehe

smpi rmh kc turun my noti boy..pesan bla bla bla..sm  c miah...kuar rmh blk opis..
tp angkut lg se urg my doti gurl...dia skulahh sesi ptg..arini kra mcm dtg awal la..
ekceli class dia masuk 12.30..tp mcm teda larat mo kuar masuk opis blk..krg juling mata bos..
lg pun mmg betul gue teda besa n rasa serba salah tau..

sda la td pagi pn lambat psl g antar keta 1 g servis d kolombong tu..pnya la main jem..igt kan buli bt dlm 10-15 minit..tau2 dlm 1 jm lebi jgk tau...huhuhu sungguh teda mood arini..penat n x sihat lg kan..

masuk opis..sambung blk keja kemarin..tup2 dpt kol lg..my big bos mo jmpa jam 2 ptg...adushhhhhhhhhhh
kenapa ka kenapa bah..pada arini segala2 nya serba x kna...huhuhu
ekceli x mo pigi..psl teda transpot mo g hq..tp trpaksa la jgk kan..SYMP..
trpaksa la dgn manja nya merayu2 meminta my dear laling kuar opis lg utk ngantar gue k sna...

slps jmpa d big bos..adushhhhhh...ada job baru lg...hish2...SYMP lg...
tp  dgn muka satu sen bg tau bos yg d opis aku ada bykkeja in hand...
n in my section sgt2 la kureng urg nya...huhuhu
slps itu..aku sgt2 la hepi coz....bos sungguh2 memahami..n membuat arahan utk d pinjam staf.2-3 urg....
yeahaaaaaaaaaaaaa...yebedabedu...tenkiu bos...
n tenkiu jgk kpd bos btmk yg akn mmbt surat arahan serta merta...

seksyen kami tu klu yer end n awal year...mmg bz2 tahap gaban...kalah lg tahap otromen gaban tu..
klu buli jd otromen alang kah bagus..sesungguh nya aku ndak akn keja mkn gaji lg...hehehehe

ntah2 napa la 2-3 days ni..my feelin feel not gud...mcm2 feelin jak yg ada...ada kah my hormon ada gangguan..
reli2 feelin mcm sedey2 pn ada..mcm ada big2 prob pn ada...tp ekceli nada pn prob tu...hish2...
klu d bawa g soping moping sure my feelin nie wil be fine....heheheh
ini tym klu g soping komfem mcm2 d angkut...so bagus la diam2 d rmh dlu ya...
my dear laling ckp tunggu dia kayo baru la kta g soping moping lg...huhuhu

sayang ku bla ka nko akn jd kayo...jd roti kaya mcm cerah la masa depan kan....hehehee

tp mari lah kta sama2 ber doa semuga d murah kan rezeki...d pjg kn umur...d kurniakan kesihatan

tahun ini mmg bajek kami ada lari jauh sgt2...psl kan baru masuk rmh baru...potongan byr rmh pn sda start..
jd sesungguh aku amat la be sukur dgn rejiki yg telah ada ini...terima kasih sayang kerna dlm diam2 telah merancang segala2 nya..heheheh

panjang lebar plk aku menulis kan3x..tp mmg ber blog ada lah bagus sebagai terapi my feelin...rasa telah kurang apa yg memberat d dlm hati...kna turun ke dapur memasak utk my asben bw ke opis nya...esuk dia urg ada buat mkn2 sempena raya..open house trtutup la kra nya...bai bai ta ta ti ti tu tu

Sunday, October 3, 2010

merayau2 merata2..mengisi perut n tdo...

arini..c miah aka my maid dr smlm lg p cuti..malas sda aku sm dia ni..blk2 mo cuti..
jd memandangkan teda PA ku d rmh jadi aku pun malas..
lg pn mmg dr last wiks sda janji sm anak mo bw jln..
tp last wiks bz wit open house..arini ada jgk tp mlm plk..mcm klu sda blk rmh ssh plk mo kuar blk...


buli2 td pagi bangun sda la lmbt jam 9 lbh..kc bangun c abg n anak2 suh mandi2..siap2 pakek baju jln..
jum kta jalan2..hepi nya anak2 aku klu sebut jak mo p merayau2 ni..tp sda janji mo kc men game d 1B..
start jak keta jln..c abg aku ni sda sound kelaparan..mn ndak sda jm 10 lbh owhh...hehehe
mmg aku planning mo mkn dim sum d inanam dkt terminal bus twu tu..nm kadai nya WAN MALAYSIA..
1st tym pigi..dr dlm keta intip2 dlu mn tau itu kadai cina..cek2 mcm ok trus turun anak branak p mengisi perut..tp yg mkn aku n abg jak..anak2 besa la selagi ndak kebulur mn mo mkn..eksen kan
rasa dim sum nya mcm ok lah..tp aku sija yg mkn c abg kompom ndak mkn mknn mcm tu..harga rm3.00 utk 3 ketul..mahal jgk kan...huhuhu..tp sda lama aku ngidam..jd aku ndak la kesah la ...igt plk aku klu outstation p twu..murah jak dim sum nya...huhuhu..lama sda ndak p twu..

lps mkn g 1B..anak2 n bapak anak men game ..aku seurg2 jln2 cuci mata..smpi bersih segala taik mata aku cuci d ctu...tp soping moping..nahi porunggey..cuci mata sija pahammmmmmmmmmmmmm.....
tengseng gla aku jln2 seurg2..tunggu anak2 aku men game..abis 1B tu aku round..last2 beli megazine n brg2 d giant jak..mo mkn2 masi kenyang plk..round2 property fair..tp harga rmh mahal gla..last2 buat2 eksen p try test tanya2 tu tusyen english tuk anak dara aku tu..tp haraga nya doi na..ribu2 okey..mcm ndak logik plk kan..klu aku kawin dgn DATUK K...buli la jgk..ribu2 gtu kompom aku ndak kesah...tp jodoh ku tlh tersurat brsama DATUK R...tp D.R aku ni klu byk duit suka menderma sm bini nya yg tr chenta ni tau..dia blang tunggu dia kayo jd melian nay... aku buli beli apa sija yg aku mau...
huhuhu...sayang ku my dear laling...bla kah masa nya abg akan jd kaya itu...huhuhu..
klu ayang sda tua kepot mcm nenek2..teda feel sda mo p soping moping...silap2 kta 2 duduk rumah jaga cucu sija kan...hahahah...tp awas jgn2 pandai mo bukak cawangan baru ah ...siap..!@~$%^&*><)..aku jak yg tau...kamu urg phm2 la ah..mcm c nabil ckp..lu pikir la sndiri..heheheh


siuk2 aku melayan promotion gurl tu bt explanasyen...tba2 c abg aka DATUK R aku tu blang dia kebulur..
ah tu la sepa suruh men game ndak igt perut..sayang duit jak p melabur d game tu..teda hasil langsung..cua kc sm aku td buli jgk bkin soping moping kan3x...
mkn2 d 1B tu buring la....klu tu fast food mcm ndak cukup utk meng cover perut yg sdg kebulur..
so kami urg pun cek out dr 1B..cari mkn d luar..nah padan muka semua nya kebuluran mkn dgn licin nya ..


sda kenyang..alang2 dkt spital..p la melawat uwa linah aka mamak aku pnya sepupu..admit since last wiks..tp sda bransur pulih..tp masi under rawatan lg..siuk2 bru feel mo lepak d wad melawat n jmpa famili mmber yg len..dpt kol plk dr c miah.."kakak aku mo dkt smpi sda" ..aku pn suh la dia smpi..tp aku blm2 smpi2 rmh lg...hehehe..krg aku blang aku jauh lg..buli2 d suruh nya aku jd supir nya lg..malas mo ckp psl jd supir kpd maid aku ni....krg resign aku jgk yg meroyan..hehehe

dr jam 10 lbh smpi jam 5 lbh bru blk rmh..smpi rmh suh anak2 mandi2 ..aku lps mandi duduk2 smbil bkk fb ..anak2 ku tingk tv n my dear laling sda tdo..bagus nya arini semua tdo awal..ndak pyh tunggu aku jd mamak tiri mo kc tdo dia urg...hahahah..tp aku kna p dapur lps ni tuk masak2..mo bt kuah kacang tuk nasi impit..n masak ayam kicap tuk mkn anak aku bsuk...bai2 ta2 ti tu...